Dari tadi Amalina duduk sambil menyandar di atas katil rumah sewanya. Bantal kecil diletakkan ke atas ribanya. Telefon yang digenggam di tangan dilihat. Ya, dia yakin keputusan yang dibuatnya ini tepat. Lagi-lagi bila teringat kata-kata Iris tadi.
Flashback
"Ehem."
Bunyi deheman seseorang dari arah pintu pantry membuatkan Amalina segera angkat wajah dari memandang air milo di dalam gelas yang berada di atas meja hadapannya itu. Dari tadi dia mengelamun sampai tak perasaan ada orang masuk dalam pantry padahal dia sedang mengadap pintu pantry sekarang. Angkat saja wajah, terpampang di retina matanya Iris yang cantik memakai dress pink dan memakai cekak rambut bunga-bunga di atas kepala. Dia tahu Iris datang ke pejabat hari ini. Dia ada tengok tadi Iris datang dan terus pergi ke bilik abang Zafran. Tak tahu la pula kenapa Iris tiba-tiba datang ke office hari ini. Tapi tak pelik pun kalau Iris datang, ini kan office Daddynya. Sepanjang Iris datang tadi, kecoh juga la tadi staff-staff lain bila nampak je Iris datang. Maklumlah, kata mereka dah lama Iris tak jenguk office, itu yang mereka terkejut sikit.
Tanpa banyak bunyi, Iris terus menarik kerusi di depan Amalina dan melabuhkan duduk. Kaki disilangkan dan sambil menongkat dagu di atas meja, Amalina yang sedang mengacau air milo yang panas berasap itu dipandang. "Makan ni je?" Tanya Iris sambil menunjuk air milo dan satu plastik kecil biskut yang berada dekat dengan air milo tersebut. Sekarang waktu lunch itu yang dia tanya Amalina macam ni. Amalina tak pergi makan ke? Kenapa duduk sini sorang-sorang? Tadi lepas saja keluar dari bilik Zafran, dia nampak staff tengah bersiap nak keluar lunch. Tapi dia tak nampak pula kelibat Amalina. Bukan apa saja nak tengok-tengok dia. Bila dia tanya staff, staff cakap Amalina dekat pantry. Itu yang dia datang ke sini. Saja je dia datang sini, tak ada apa pun. Tapi bila dia masuk je pantry ni dia nampak Amalina mengelamun seorang diri. So dia syak mesti Amalina tengah serabut fikirkan sesuatu. Dan dia rasa mesti pasal Zafran.
"Hmm." Jawab Amalina ringkas. Wajahnya tunduk saja memandang air milo di atas meja. Tak berani dia nak angkat wajah pandang Iris. Bukan apa, dia sebenarnya malu pada Iris. Malu akan apa yang terjadi sewaktu dia tinggal di rumah Iris dulu. Bila dia fikir balik, memang patut pun Iris buatnya begitu. Dia yang tak sedar diri. Orang dah bagi dia tumpang free, dia ambil kesempatan pula. Lepastu dia boleh berlagak lagi depan Iris padahal Iris berhak tanyanya begitu. Itu kan rumah Iris juga.
"Kenapa tak pergi lunch?" Tanya Iris lagi. Tangan yang tadi menongkat dagu diletakkan ke atas meja lalu anak mata memandang saja Amalina yang langsung tak mengangkat wajah memandangnya. Mesti Amalina malu dengan dia pasal kes dekat rumah dulu. Amalina ingat dia datang sini nak marah Amalina ke? Dia bukannya jahat sangat.
"Kak Amal malas nak pergi lunch. Itu yang Kak Amal makan ni je." Jawab Amalina perlahan. Wajahnya masih lagi menunduk memandang air milo di atas meja. Sesekali tangannya mengacau perlahan air milo itu dengan sudu kecil. Nak minum pun rasa macam tak berani sekarang. Dia malu sangat dengan Iris.
"Kenapa kau tak pandang aku? Kau malu dengan aku pasal apa yang jadi dulu?" Tanya Iris perlahan. Kenapa Amalina malu sangat dengannya? Dia bukan nak marah Amalina pun. Dulu ye dia marah sebab Amalina berlagak dengannya tapi kejap tu je dia marah. Dia bukannya jahat sangat. Dia akan cari pasal dengan orang kalau orang cari pasal dengan dia dulu. Kalau orang tu tak buat apa-apa pada dia, dia tak akan kacau.
Senyap.
Amalina tak tahu nak jawab apa.
"Yang kau nak malu sangat dengan aku kenapa? Aku pun dah lupa la apa yang terjadi tu. Ye, aku mengaku aku memang marah dengan kau masa tu sampai aku buat kau macam tu. Tapi kejap tu je aku marah. Kau ingat aku jahat sangat ke?" Soal Iris lagi.
Senyap.
Betul ke Iris tak marahnya lagi?
Dengan sedikit keberanian, perlahan-lahan Amalina mengangkat wajahnya dan memandang Iris. Muka Iris biasa-biasa saja tak ada tanda-tanda nak marahnya atau menghinanya. Nampaknya betul apa yang Iris cakap tadi. Iris tak marahnya. Dia saja yang takut sampai tak berani nak pandang muka Iris.
YOU ARE READING
Flower Path (Bakal Terbit)
Romance"Abang...nak kahwin lagi satu" Rose sangkakan lelaki itu hanya tercipta untuknya seorang, tapi ternyata ia milik wanita lain juga. Dan mulai detik itu, jiwa Rose telah mati. "Jangan bencikan Daddy, janji dengan Mommy?" "Iris janji!" Impian Iris Mik...