Va matinar i agafà el cotxe per a dirigir-se al punt de partida de l'excursió Sortida de camp GEOEBRE: "Origen del riu Ebre: de l'Actualitat a l'Actualisme".
El punt de trobada era a l'Ampolla. Va ser el primer en arribar, i poc a poc, ens vam concentrar els interessats pel tema. L'excursió la dirigia Álvaro Arasa Tuliesa, que porta més de 40 anys investigant el tema. A ell, particularment, l'interessava, sobretot, perquè se visitaven uns llocs que havia llegit a la poesia d'Albert Roig, per exemple, Morro de Gos, nom que sembla d'inspiració piràtica.
Una altra de les raons, intentar entendre com havia evolucionat el riu i el Delta. Li va sorprendre que, inicialment, el riu va ser un llac interior. Sí que sabia, per llunyanes lliçons de Geografia als estudis de Magisteri, que Catalunya havia estat pràcticament submergida sota el mar Tetis. No és estrany quan anem d'excursió pel Montsià i els Ports que trobem fòssils d'animals marins.
Van ser un grup que escoltàven amb respecte i les explicacions van ser interessantíssimes.
El cas és que, ja en les immediacions de Morro de Gos, a la vora de la platja va trobar dos fulls grapats amb uns textos manuscrits amb l'aparença de còpies escolars, a l'igual que el seu amic Tibau, té tendència a arreplegar papers i objectes del carrer i a intentar imaginar la vida que comporten o a especular amb la imaginació sobre ells.
Els dos fulls estaven escrits en castellà. Us els traduiré al català:
"Em sento feliç i agraïda perquè vaig rebre 3.000 euros per a la celebració de Nadal de 2023 de la meua família, per a desembre de 2023."
Esta frase es repetia 55 vegades (L'edat de la persona que va rebre tan magnífica donació?).
Continuava: "Gràcies, Gràcies, Gràcies!
Així és, així siga, fet està."
Hi apareix una rúbrica senzilla, el nom "Malida", que hem comprovat que existeix i que donaria per a unes línies, que us estalviaré.
A continuació:
"Agraïxo:
*La provisió nadalenca de la casa de Cali.
*Els diners rebuts per a la compra d'estrenes de la família en Cali.
*Reparacions de la casa de Cali.
*Provisió nadalenca dels meus tiets.
*Compartir amb les persones properes que ho necessiten.
*Satisfer els meus deutes de Veneçuela.
*Compartir en Cali de Titón.
Això o quelcom millor."
A la part inferior hi figura la data: 1 de novembre de 2023. L'excursió va tindre lloc el 17 de març de 2024. Per tant, hem de considerar que els papers es van abandonar el mateix dia de l'excursió, perquè si s'haguessen dixat abans donada la proximitat del mar estarien pràcticament desfets o il·legibles. Per què es dixa un missatge com este en un lloc públic? Probablement perquè siga llegit. Quines conclusions podem traure? Primerament, algú (no sabem qui!) va ser molt generós donant 3.000 euros. Probablement un parent molt proper de Malida. Malida és agraïda, i ens vol fer coneixedors del seu agraïment i, probablement, dels seus problemes i preocupacions.
Tot plegat: exemplar! La caligrafia de Malida és bonica. Segurament es tracta d'una persona bondadosa.
Quan passàven en tren pels voltants de Campredó els semblava que hi havia alguns llocs geològicament curiosos i que els abelliria algun dia recórrer caminant aquells indrets. L'excursió els va portar als Argilers. Una bassa que els cartells indicaven que pertanyia a Cemex, i un cartell deixava clar que no es podia prendre el bany (segurament hi hauria qui el prenia). Se'ls van mostrar ràpidament vestigis del riu perquè hi havia unes estrambòtiques maniobres de 4x4 que els dixaven atònits, de tant verticals que eren les pujades hom podia pensar que volcarien.
Estremit, li va entrar una urgència que allí li resultava impossible de resoldre i es va perdre la darrera part de l'excursió: L'assut de Xerta... Ja seria per a una altra ocasió.
YOU ARE READING
Premi Llibresebrencs.org 2024
أدب المراهقينOBJECTIU Incentivar els jóvens vinculats a les comarques ebrenques (Ribera d'Ebre, Terra Alta, Baix Ebre, Montsià, Priorat, Baix Cinca, Matarranya, Ports i Maestrat) a escriure relats curts sobre temes que trobin interessants i editar-los en un mitj...