P17 : LANGKAH AWAL

308 9 0
                                    

Aku membawa beberapa orang ahli pasukan bolasepakku yang terpilih untuk menonton perlawanan bola sepak Liga Malaysia yang membabitkan pasukan N9 menentang Terengganu di Stadium Paroi.Aku mengotakan janjiku untuk membawa ahli pasukan yang komited untuk turun awal sewaktu latihan.Aku membuat perkara ini juga untuk membakar semangat pemain yang lain agar mereka bersungguh memberi komitmen sewaktu latihan selepas ini.

Pasukan Terengganu ketika itu diperkuatkan dengan pemain seperti Faisal Halim,Nasir Basharuddin dan Faiz Nasir.Rasa aku dari pasukan Terengganu Faisal Halim mula mencipta nama sebelum berjaya menarik minat pasukan Selangor untuk membawanya ke sana.

Pasukan N9 pula diperkuatkan dengan kehadiran pemain berpengalaman seperti Zaquan Adha.Salah seorang pemain bolasepak kebangsaan yang telah menjulang kesemua piala dalam saingan domestik bersama beberapa pasukan yang pernah dia wakili.Antara pasukan yang pernah diwakili Zaquan Adha adalah ATM dan JDT.

Ayash,pemain bolasepak pasukan sekolah yang berada dalam Ting 3 pada tahun ini cukup teruja apabila aku membawanya ke stadium.Antara pemain bolasepak sekolah yang turut aku bawa bersama adalah Sam,Farhan dan Khai.Mungkin pada masa yang lain aku akan memberi peluang kepada pemain lain pula.

"Cikgu,tahun ni ada ke MSSM?", Tanya Farhan pelajar Ting 3 kepadaku semasa makan di restoran selepas tamat perlawanan bolasepak tadi.

"Takde.KPM tak bagi.Tapi aku tetap nak set up team untuk next year.Sekarang lah kena mula takkan tahun depan baru nak mula." Jawabku ringkas.

"Tahun depan saya dengan Sam dah takde Cikgu." Jawab Khai secara berseloroh.

"Hahaha aku tau lah.Kalau KPM tak bagi buat MSSM,kita join lah tournament luar.Apa susah?", Jawabku ketika itu.

"Cikgu main-main ke serius ni?", Tanya Sam semula kepadaku.Ahli pasukan bolasepak yang lain juga memandangku untuk menanti jawapan daripada Sam.

"Serius,maybe kita join Liga Daerah kot. Tengok macam mana nanti sebab aku kena bincang dulu dengan Ustaz Razak." Jawabku ringkas.

Aku sebenarnya agak kecewa apabila dimaklumkan PPD membatalkan kejohanan sukan antara sekolah pada tahun ini.Dengan pemain yang sedia ada dalam pasukanku ketika ini,amat sayang jika bakat itu tidak dikembangkan dengan sebaiknya.Aku tidak mahu pemain pasukan bolasepakku tumpul dalam gerakan mereka,sebab itulah aku merancang untuk membawa pasukan ini bertanding dalam Liga Daerah yang terbuka dalam semua peringkat umur.

Aku perlu membentuk pasukan yang mantap untuk tahun mendatang dan aku mahukan pasukanku mengambil pengalaman dalam penyertaan ini.Aku tidak akan meletakkan sasaran kejuaraan liga,aku hanya mahukan pasukanku mendapat pengalaman yang berguna sama ada menang ataupun tewas.
--------------------------------------------------------------
Zaquan ketika ini sedang melepak dengan seniornya,Nicky di kafe.Seperti biasa pada malam ini dia dia membayarkan makanan untuk Nicky.
Nicky tanpa rasa ragu-ragu terus sahaja menerima pelawaan pelajar Ting 4 itu. Lagipun dia berasa bagus juga sekiranya ada orang yang belanja dia makan,jimat wang sakunya di asrama ini.

Nicky langsung tidak mengesyaki langsung helah di sebalik kebaikan Zaquan.Pada dirinya mungkin Zaquan bertindak begitu sebagai tanda hormat dan permulaan persahabatan,
tambahan pula Zaquan merupakan pelajar yang baru mendaftar di sekolah ini.

Mereka berdua berbual rancak seperti biasa.Banyak soalan peribadi yang diajukan dari Zaquan dijawab oleh Nicky tanpa rasa curiga.Dia tidak sedar bahawa itu hanyalah langkah awal untuk Zaquan mengumpul maklumat dan memahami rutinnya sebelum dia dijebak masuk ke dalam perangkap.

Zaquan memerhatikan sahaja bibir Nicky yang berwarna merah jambu itu, pasti enak dan menarik jika dia dapat mencumbu bibir mulus seniornya itu.
Di dalam fikirkannya ketika ini sudah bermacam imaginasi nakal yang berlegar di fikirannya.

COVID-19 2021Where stories live. Discover now