HANYA LILY UNTUK SEORANG ANDI

496 7 0
                                    

Author's POV

18 Tahun kemudian

"Dummmm!!!"

Bergegar meja makan kerana hentakan kuat tangan seorang Aubrey.Matanya seakan akan mahu terkeluar dari soket.Maklumat yang dia terima sebentar tadi benar benar memeranjatkan dia.

"Obi tak setuju.Daddy!! Obi baru 18 tahun!Dont be so grandpha daddy.I want to go Uni...Nak have fun with my girlfriends.Obi tak mahu kahwin muda muda ni.Eeeeeyeeeww dengan si sotong tu.Eeeeee I cant imagine daddy.Horrorrrr!!!"

Imani yg sedang mencicip kopi tersedak kuat.Dia cepat cepat mencapai tisu.

"My goodness Obi...Kahwin je pun bukan suruh beranak."

Aubrey mencekak pinggangnya.Kahwin pun dia tak sudi apatah lagi beranak.

"Kak Imani..I'm still young..kakak pun tak kahwin lagi.Kenapa nak suruh Obi pula yang kahwin dulu??"

Imani bangkit dari kerusinya.Bab perkahwinan ni semacam allergi buat dirinya.

"Mummy..daddy..Imani pergi dulu.Ada meeting sekejap lagi."

Tangan kedua orang tuanya dikucup penuh hormat.Tubuh tua kesayangannya dipeluk erat.

"Bye guys...Heh Obi...si sotong tu kaya raya tau.Masyukkkkk"

Giat Imani sambil menggerakkan ibu jari dan jari telunjuknya.Imani kemudian berlari keluar dari ruang makan.Mengekeh dia ketawa apabila balingan kotak tisu tersasar dari mengenai dirinya.

"Missed me! Missed me!! You gotta catch me!!"

Lily Amani dan Andrei hanya menggelengkan kepala mereka.Imani dan Aubrey sering menyakat antara satu sama lain.Kadang kadang awal pagi lagi seisi rumah kecoh dengan drama mereka berdua.

"Obi..Cedy dah setuju nak kahwin dengan Obi.Tunggu Obi je.Lagipun mummy tengok Cedy tu baik.Rajin.Mummy and daddy trust him.Cedy boleh jaga Obi dengan baik.Kalau Obi nak sambung uni tiada siapa menghalang.Obi dan Cedy boleh teruskan cita cita masing masing."

Andrei memujuk perlahan.Diantara kempat empat anaknya Aubrey lah paling keras kepala.Paling nakal.Paling tidak mendengar kata.Terkadang risau mengenangkan perangaimya jika benar gadis itu berkahwin dengan Cedric nanti.Silap hari bulan lelaki tu habis dibuli Aubrey.

"No daddy.Obi tak mahu kahwin dengan sotong tu.Please faham Obi.Sotong tu bukan taste Obi la daddy."

"Mind your langguage Obi.Cedric or Cedy.Bukan sotong.Kecil hati Uncle dan Aunty dengar nanti."

Tegur Danish agak tegas.Dari tadi lelaki itu hanya mendiamkan diri.Kadang dia boleh sakit jiwa dengan perangai adiknya itu.

"Heh come on Abang Danish dulu abang jugak yang panggil dia sotong.What happen now?Insaf?"

Sindiran Aubrey membuatkan Danish mengetap bibir.Jika ikutkan hatinya mahu juga dia mengikat gadis itu dihadapan tugu dikala waktu dingin begini.Biar gadis itu tahu erti penyesalan.

"Lunar Aubrey!! Enough!!!Apa pun kata Obi.Next week Obi dan Cedy akan bertunang..Hujung bulan kamu bernikah.Full stop!!"

Lantunan suara tinggi Lily Amani menyebabkan ruang makan senyap dan sepi.Lily Amani menolak kasar kerusinya.Dia meninggalkan meja makan dengan rasa hati yang sebal.Ulah puteri bongsu dia dan suami tidak boleh diikutkan sangat.Dia perlu bertegas kali ini.

Andrei mengeluh.Dia turut bangun dari kerusi.Lenggok isterinya diekori.Dia mungkin perlu berbincang semula dengan isterinya perihal penyatuan Aubrey dan Cedric.Penyatuan yang dipersetujui sejak 18 tahun lepas.Perlahan ingatannya terimbas peristiwa dahulu.

Twisted Love (COMPLETE)Where stories live. Discover now