الفصل السادس من الجزء الثاني

355 25 18
                                    

#فجوة_زمنية الجزء الثاني
الحلقة السادسة.

دخل "نيرون" قاعة الحكم الخاصة بيه ونظرات الانتصار بتتراقص قي أحداقه الشيطانية وهو حاضن الصندوق ناحية صدره بايديه الاتنين، وبيصرخ في حراس العرش بتاعه :
  - الكل يطلع بره...يلا.
 
استجاب الجميع لأوامره في الحال، عشان يراقبهم لآخر واحد فيهم خرج من الأوضة، وهو بيحط الصندوق على الطاولة قدامه وبيبصله بكل نهم وانتصار وصوته المتحشرج بيقول :
  - أخيرًا بقيتي بين ايديا، القوة المطلقة، والحياة الأبدية، أخيرًا هفوز على "فولاك" اللي خلاص بقا على مشارف الموت، أخيرًا هحكم من العرش العظيم، وهكون الملك الأعظم في التاريخ.
 
وابتسم كاشفًا عن أنيابه الوحشية الطويلة، والمقوسة وهو بيفتح الصندوق بلهفة وترقب اتحولوا لصدمة وجنون مجرد ما شافه فاضي، شيطان الإنس والجن كانت بتتراقص قدامه وهو بيرفع الصندوق بين إيديه ويقلبه يمين وشمال، وصراخه بيدوي في المكان :
  - "هيرينا"! .. الغبية غدرت بيا واختارت الأحمق "فولاك".
 
ورفع الصندوق لأعلى ورماه بطول دراعه وهو بيسحب سيفه من حوالين وسطه وبينادي على حرسه اللي لبى نداه ودخل على الفور، عشان يقابلهم "نيرون" بسيفه ويقطع رقابهم جميعًا وسط صرخاته الغاضبة.

كانت مذبحة حقيقية بكل المقاييس، أكتر من عشر جثث مفصول رقابهم ومرمية علي أرضية القاعة، اللي سال فيها الدم بشكل مقزز، واللي غضبت ليها جدران الغرفة، اللي ابتدت تتهز بكل قوتها وغضبها، عشان يوصل صوتها لكل مكان في المملكة، وتسمعه "ايزابيل" اللي كانت في أوضتها بتجدل جدايل من شعر الجنيات الحارسة لبير المملكة واللي بتوصل ليهم الماية في فجر كل يوم.

ارتجف قلب "ايزابيل" برهبة وهي بترفع راسها ناحية سقف أوضتها اللي بيتهز  وبتقول :
  - صخور المملكة غضبانة، وغضبها مفيش مخلوق هيقف قصاده.
 
وقامت من مكانها تجري وهي تصرخ بغضب شديد :
  - الغبي "نيرون" استفز حارس الجبل، ومش هيهدى غير لما يطبق حجارته علينا ويموتنا كلنا.

لحظات وكانت "ايزابيل" بتقتحم غرفة العرش بصدمة وذهول وهي بتطوف المكان بنظراتها الهلعة عشان تصرخ فيه بجم غضبها:
  - قتلت حرُاس العرش؟!.. إنت عارف دول خدم مين؟.. إنت فتحت علينا أبواب جهنم بغبائك وتهورك ده.

بصلها "نيرون" نظرات كلها غل وحقد وكراهية وهو بيقرب منها لحد ما أصبح في مواجهتها وصرخ فيها بكل صوته :
  - أبواب جهنم دي اللي فتحتها علينا هي بنتك، اللي ضحكت عليا بصندوق فاضي، وأخدت العشبة تديها لـ "فولاك" عشان يكون الأقوى، عشان ينتصر عليا، وعشان أتذل قدامه.

غضب "ايزابيل" اشتعل في عينيها وصوتها اللي حررته بكل سخرية :
  - وإيه الجديد؟!.. ما "فولاك" فعلًا الأقوى، ودايمًا بينتصر عليك، إنت اللي غبي وما سمعتش كلامي لما قولتلك ما تفتحش بوابة الجحيم، لكن طمعك خلاك تفتحتها وتقدم القرابين للشيطان، وعنها فقدت تأهلك للفوز بـ "عين الشيطان"، وفقدت الخواص اللي معاها العشبة تعمل مفعولها.. العشبة معاك كانت هتكون بلا أي قيمة، لكن مع "فولاك" هتزيده قوة وسلطة ونقوذ.

صرخ "نيرون" صرخة مدوية وهو بيرمي سيفه اللي عدى من جنب راس "ايزابيل" بكام ميللي، واتغرس في الجدار وراها، لكنها كانت ثابتة زي الصخرة، وما اتحركش فيها رمش واحد، عشان يقولها :
  - عايزاني أروح أقتله في مملكته وقدام شعبه، وأجيب لك راسه تعلقيها على باب المملكة؟ 
 
ابتسمت "ايزابيل" بسخرية وهي بتقوله باستفزاز :
  - ما تقدرش تعمل كده.. ما تقدرش تعدي حدود مملكته من الأساس.
 
صرخ "نيرون" صرخة شيطانية أقوى، عشان تطبطب "ايزابيل" على كتفه وهي بتقوله :
  - اشعل النار جواك، بس إوعاها تحرقك، جهزها عشان تكون محرقة لـ "فولاك" وكل أعوانه، افتكر لما خرجنا من المملكة مذلولين، وافتكر لما اتعطفوا علينا وادونا قصر "خوان" الخادم بتاعه عشان نعيش فيه.. افتكر مجلس الملوك وهو بيوبخك وبيحكم لك بفتافيت.. افتكر جلالة الملك "برقان" وهو بيتناقش مع "فولاك" في كل أمور المملكة، وافتكره وهو بيسكت مجرد ما تدخل، كل ده لازم يكون وقود لمحرقة "فولاك" اللي هنرميه فيها بإيدينا.
 
نظرات عينين "نيرون"  الشيطانية ليها كانت بتأكد إنها نجحت في هدفها باستفزازه، وإن معركة قوية مفيهاش أي فرص للنجاة جاية جاية.

فجوة زمنية (تعويذة الهوى ) للكاتبة /فاطمة علي محمد حيث تعيش القصص. اكتشف الآن