#فجوة_زمنية (تعويذة الهوى ) الجزء الثاني.
الحلقة العاشرة.حرب طاحنة بين خصمين أقوياء، عواصف قوية تقتلع أعتى الأشجار من جذورها، براكين منصهرة حممها تحرق عوالم ؛ كل ده كان بيتصارع جوه "فولاك" على مين هيدمره أكتر؟!.. مين هيكون صاحب السبق في حرق آخر أنفاسه؟!.. مين الأقسى، والأصعب، والأصلب وهيكون له اليد العليا في رفع راية الانتصار على ملك ملوك الجان وأقواهم، وأحكمهم، وأعدلهم؟!
بكل الصراعات دي دخل "فولاك" غرفة التدريب الخاصة بيه، وابتدي يتدرب على أصعب وأقوى المهارات القتالية الجنية، اللي بتستنزف غالبية الطاقة للجني، واللي ممكن تقضي عليه في أي لحظة، التدريبات دي؛ الوحيد اللي نجح فيها وحطم أرقامها القياسية كان "فولاك"، لكنه دلوقتي دخل سباق مع نفسه في تخطى المستويات اللي وصلها مهما كانت النتايج.
أصوات صرخات "فولاك" الموجوعة كانت كزئير أسد جريح بيحتضر في آخر لحظاته، كأنه كان بينوي الانتحار في اللحظة دي، الكل خايف يقرب منه رغب قلقهم وخوفهم عليه، حرس القاعة كان بيبصله بأسف وألم لحالته ، لكنه عارف إن أي وسيلة للتدخل هيكون مصيرها هلاك محتم ليهم، إلا إن في اللحظة دي دخل "خوان" المتلهف للقائه، واللي ماكانش يعرف أي حاجة عن اللي حصل مع "فولاك".
"خوان" مجرد ما شافه خطى ناحيته بخطوات مهرولة وهو بيقوله باستغاثة :
- "نيرون" عايز يجوز "هيرينا" للملك "العيلان".
توقف "فولاك" دفعة واحدة عن تدريبه بطريقة كادت أن ينفجر لأجلها قلبه الخافق، وهو بيبصله بعيون مشتعلة، غاضبة، جامحة وبيصرخ به:
- "نيرون".."نيرون".. "نيرون".. كأن العالم ما بقاش فيه غيره، وكأني أنا الوحيد في الكون اللي يستحق خصومته، بيستفز فيا عشان أقتله، فاكرني هرحمه عشان وصية أبونا الملك "برقان"، أو هغفر له عشان من دمي، جهز الجيوش هنروح نجيب "هيرينا" ونهد القصر فوق دماغه.
الغضب والعصبية اللي بيتكلم بيها "فولاك" كانت جديدة كليًا على "خوان"، اللي على رغم عشرته الطويلة معاه، إلا إن عمره ما شافه بيها، عشان كده ضيق "خوان" عينيه بدهشة وهو بيتكلم بنبرة أهدى :
- أول مرة أشوفك بالعصبية والغضب ده!
زفر "فولاك" في وجه "خوان" نيران غضبه وهو بيصرخ :
- عشان لكل بداية نهاية، ولكل طريق بنمشيه آخر، وأنا قررت أجيب الآخر ودلوقتي، معتش هرحم مخلوق، ولا هدي لحد أي فرصة تانية.
تيقن "خوان" من وجود أمر ما، عشان كده اتلفت ناحية الحرس اللي كان باين عليهم القلق والتوتر يمكن يفهم حقيقة الأمر، لكنه زي ماراح ليهم بأنظاره، زي ما رجع بيها لـ "فولاك" اللي هتف فيه بكل عصبية :
- جهز الجيش هنجيب "هيرينا" وهنعمل مراسم رجوعكم لبعض.
اتنهد "خوان" براحة وهو بيقوله :
- "هيرينا" موجودة في أوضتي، هي اللي جت وبلغتني بالموضوع.
زفر "فولاك" زفرة قوية وهو بيمسح حبات العرق اللي مزينة جبينه بضهر ايده وبيقوله :
- خُدها وروح للقاضي، وخليه يعلن رجوعكم لبعض قصاد مجلس القضاء.
هز "خوان" راسه بموافقة وهو بيسأله بتعجب :
- وإنت مش هتكون موجود معانا؟!
نفى "فولاك" بهزة خفيفة من راسه يأكد بها كلامه :
- عندي مهمة تانية، محدش غيري ينفع يعملها، خُد "أوتو" معاك شاهد، وكمان الكاهن.
بصله "خوان" بتعجب للحظات قبل ما ينحني برأسه بموافقة وهو بيقوله :
- تمام.. اسمحلي بالانصراف يا مولاي.
تأمله "فولاك" بشرود للحظة واحدة قبل ما يقوله :
- اتفضل، وبلغ الأميرة "هيرينا" مباركتي.
تذكر "خوان" كلام "هيرينا" معاه بخصوص حقيقة محاولة قتلها للملك "فولاك"، عشان يحمحم بخجل وهو بيقوله :
- أنا كنت عايز أتكلم مع جلالتك بخصوص الأميرة "هيرينا".
اتنهد "فولاك" تنهيدة قوية طرد بيها آخر أنفاسه المشتعلة وهو بيقوله :
- أكيد هنتكلم، بس ده مش وقته، يلا زمانها مستنياك.
ابتسم "خوان" ابتسامة خفيفة وهو بينحني انحناءة بسيطة قبل ما يدور بكل جسمه ويغادر المكان بخطوات سريعة.
أنت تقرأ
فجوة زمنية (تعويذة الهوى ) للكاتبة /فاطمة علي محمد
Fantasyإنسية تدخل فجوة زمنية ومنها إلى العالم السفلي، لتكتشف أن زوجها وحش شيطاني، بينما ملك الجان كان ملاكًا حارسًا لها.