"Doktor, terima kasih doktor. Isteri aku mengandung doktor!"Berkali-kali Zaidan mengucap terima kasih kepada doktor yang memeriksa kandungan Safiyya sebentar tadi.
Doktor Kyle tertawa kecil melihat keterujaan suami pesakitnya. Dia sudah terbiasa bertemu dengan suami yang teruja jika mendapat tahu tentang kehamilan isterinya.
"Sama-sama tuan Zaidan. Jaga kandungan baik-baik ye. Saya dah terangkan tentang pemakanan yang boleh dan tidak boleh dimakan oleh ibu mengandung. Tuan Zaidan dan Puan Safiyya faham kan?"
Dengan laju, Zaidan dan Safiyya mengangguk. "Faham doktor" jawab mereka serentak.
Doktor Kyle senyum lebar melihat pasangan suami isteri ini. Comel kedua-duanya.
"Kalau macam tu, bulan depan boleh datang untuk pemeriksaan bayi ye Puan Safiyya" kata Doktor Kyle kepada Safiyya sambil tersenyum manis.
Belum sempat Safiyya membalas, Zaidan terlebih dahulu menyampuk. "Aku akan bawa dia datang. Aku bawa, tau.."
Bau-bau cemburu disitu. Safiyya menahan senyum melihat Zaidan menjeling Doktor Kyle.
'Cemburulah tu..' ketawa Safiyya dalam hati.
"Kalau macam tu, terima kasih ye doktor Kyle. Aku bawa isteri aku balik dulu" sengaja Zaidan menekan perkataan isteri itu.
Doktor Kyle menyimpan senyum dan mengangguk. "Baik tuan Zaidan" balasnya.
Dengan perlahan, Zaidan membawa Safiyya keluar daripada bilik pemeriksaan. Erat tangan kanan memeluk sisi pinggang Safiyya.
Setelah selesai membuat bayaran di kaunter, terus mereka masuk kedalam kereta.
"Awwwww princesss!!" jerit kecil Zaidan secara tiba-tiba.
Gelabah Safiyya dibuatnya. "Kenapa abang? Abang sakit pulak ke?" soal Safiyya sambil memegang tangan kiri Zaidan.
"Our little boo is here princess!" kata Zaidan dengan teruja. Dia meletakkan tangan besarnya di perut Safiyya yang masih kempis.
"Baby nak tahu sesuatu tak?" soal Zaidan.
Safiyya mengangguk laju dengan senyuman lebar.
"Masa baby bagitahu abang tentang little boo ni dua hari yang lalu, abang sedikit was-was. Abang takut abang bermimpi. Tapi lepas je kita scan tadi, terus abang percaya"
"Abang tak sangka, abang dah nak jadi babah. Hanz Zaidan dah nak jadi babah. Damn i'm so happy princess baby!"
Cerita Zaidan dengan perasaan teruja. Teruja tentang kehamilan isterinya dan juga teruja akan bergelar babah tidak lama lagi.
Senyuman Safiyya semakin lama, semakin mengendur. Dia memandang lama kearah Zaidan sambil memikir sesuatu.
Zaidan yang perasan dengan kesenyapan Safiyya terus mengangkat muka daripada memandang perut kempis isterinya. Berkerut keningnya melihat Safiyya termenung sendirian.
"Baby?" tegur Zaidan dengan lembut. "Hey, are you okay princess?" soal Zaidan. Gelisah hatinya melihat tubir mata Safiyya yang berkaca.
"Abang..." panggil Safiyya.
"Yes, princess" balas Zaidan.
Safiyya mengemam bibir seketika. Dia tidak tahu bagaimana hendak bersuara.
"Dara boleh tanya sesuatu?". Dengan pantas Zaidan mengangguk.
"Abang tak akan jadi macam papa kan? Abang akan sayang anak kita tanpa pilih kasih kan? Abang tak akan seksa anak kita macam papa kan?"
Bertubi-tubi soalan yang Safiyya lontarkan. Dia melepaskan segala yang menyeksakan dadanya sebentar tadi.
Zaidan senyum nipis. Tangan kekar Zaidan naik mengusap lembut pipi Safiyya.
"Princess, dengar ni abang nak cakap. Abang dah janji dengan baby kan. Abang akan jadi satu-satunya lelaki yang membahagiakan baby"
"Termasuk juga dengan anak-anak kita ni. Abang akan menatang bagai minyak yang penuh. Abang tak akan sesekali pilih kasih. Abang tak akan seksa mental dan fizikal anak hanya disebabkan alasan takmunasabah"
"Bagi abang, anak ini rezeki daripada Allah untuk kita. Bukti cinta kita berdua. Bukti cinta Hanz Zaidan kepada Andara Safiyya dan begitu juga sebaliknya"
Jelas Zaidan dengan lembut sambil mengusap pinggir bibir Safiyya. Dengan perlahan, Zaidan mencium lembut dahi bersih Safiyya.
Dia sangat ikhlas dengan apa yang dia katakan sebentar tadi. Cintanya kepada Andara Safiyya terlalu besar. Bagi Zaidan, dia sanggup mati daripada melihat Safiyya bahagia bersama lelaki lain.
🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️
"Ya Allah! Mama dah nak jadi tokma ke ni Adan? Alhamdulillah!..."
Tak henti-henti Puan Zalikha mengucap kata syukur dan menatap lama sekeping gambar ultrasound rahim Safiyya.
Zaidan mengusap lembut pinggang Safiyya yang sedang menyandar di dadanya. Sesekali dia mencium puncak kepala Safiyya.
"Mama dengan papa dah nak jadi tokma dan tokpa" kata Zaidan sambil memandang wajah teruja mama dan papa.
"Anak lelaki ke perempuan ni Adan?"
"Aduhh" mengaduh sakit Tuan Hanif apabila soalannya mengundang cubitan di peha daripada Puan Zalikha.
"Abang buat lawak ke? Kandungan menantu kita baru je nak masuk sebulan. Abang dah tanya jantina bayi? Ingat kelakar ke?"
Mengecil mata Puan Zalikha memandang Tuan Hanif yang tersengih kambing. Tuan Hanif menggaru kepala.
"Abang lupa lah sayang. Maklumlah dah lama tak timang anak" gurau Tuan Hanif.
Memerah pipi Puan Zalikha. "Abang jangan eh. Karang tak pasal-pasal Zaidan dapat adik baru" gurau Puan Zalikha.
Terbeliak besar mata Zaidan dan Safiyya. Mereka memandang sesama sendiri sebelum Safiyya tertawa besar. Tidak dapat dibayangkan jika Zaidan mendapat adik baru di usia 28 tahun.
"Mama, tak kelakar ye kalau Adan dapat adik baru sekarang. Mama dah nak timang cucu tau. Takkan nanti anak Adan sebaya dengan usu dia?"
"Apa salahnya.." jawab Tuan Hanif dan Puan Zalikha serentak.
Zaidan menepuk dahi sebelum menyandar lemah badan di sofa. "Baby, tengok papa dengan mama ni" rengek Zaidan.
Sengih lebar Safiyya. "Apa salahnya kan?" usik Safiyya.
"Aaaaa baby!" makin menjadi-jadi perangai manja Zaidan sejak Safiyya disahkan mengandung.
Ketawa besar Tuan Hanif dan Puan Zalikha melihat Zaidan yang sedang merengek di pelukan Safiyya. Tergeleng kepala mereka melihat perubahan sikap anak tunggalnya ini.
'Safiyya dah bahagiakan anak mama. Mama bersyukur sangat' bisik hati Puan Zalikha.
YOU ARE READING
Han's Baby 🪽 [ OG ]
RomanceHanz Zaidan + Andara Safiyya 🕊️ No emotions man + Broken home girl 🪽 Pertemuan yang tidak disangka telah meruntuhkan benteng dihati keras Hanz Zaidan. Tidak percaya dengan cinta tetapi jatuh ke lubuk yang paling dalam. | Hanz Zaidan 🙎🏻| Seorang...