Bab-2

27.9K 887 9
                                    

Rasa tak sedap hati memang gila-gila.Tak boleh jadi ni aku kena tanya abang aku.

Biasanya kalau dah pukul 9.20 p.m.sepatutnya dia dah balik.Tapi aku tunggu sampai sekarang tak balik-balik lagi.Entahlah kat dia overnight kot.

Tiba-tiba aku dengar seperti ketukkan pintu rumah aku tapi tak mungkin abang aku kot.Sebab abang aku ada kunci,kalau pintu tak kunci pun dia main terjah je.Tuan rumah la kan ape nak kecoh.

Dengan laju aku turun untuk mendapatkan kepastian.Aku membuka pintu dan ternyata orang itu ialah sepupu aku Rika!!

Laju tangan aku bersalaman dengannya takdan seminit aku terus membuka cerita.Hikhik!

"Rika bila sampai tak telefon Alia pon?"tanyaku memulakan cerita.

"Rika saje nak wat supries untuk Alia ni hah!"

"Ekk eleh..Mirza mane?"soalan aku memang tak logik!

"Dia balik sekali dengan abang kau.Kenapa tanya rindu dia kew??"

"Kau nak penumbuk ke terajang?"muka aku memerah gile.

"Hiks.Garangnyee"

Kami ketawa berdekah-dekah memenuhi segenap ruang tamu tersebut.Nadib baik Rika ada kalau tak bosan menghadap dinding la aku!!

Tapi..kenapa aku tanya hal Mirza kat dia pulak.Isk mesti dia fikir bukan-bukan.Aduh!

##Skip##

Waktu aku bosan tadi.Aku main game dengan sepupu kesayangan aku ni hah.Tapi hati aku masih lagi tak tenang walaupun aku tengah bergembira.Aku pun tak tahu kenapa.Isk biarlah!!

"Assalammualaikum"suara abangku memenuhi biliku entah bila dia sampai sini.Terkejut beruk aku.Setelah menjawab salam abang aku.Rika mengambil kesempatan untuk berbincang dengan abang.

Hal abang dan Rika aku tak mahu ambik tahu.Dan sedikit pun aku malas nak siasat.Aku berbaring dikatil setelah semua orang turun ke bawah sebentar tadi.Laptop yang ditepiku aku capai.Malas rasanya nak turun bawah.

Tapi ada sesuatu yang menggangu kerja aku.Aku duduk di birai katil.Kemudian, aku ternampak seseorang yang aku benci suatu ketika dahulu.Dia senyum kat aku?! Realy?!

Lepas dia senyum.Dia terus turun kedengaran jelas tapak kaki menuruni anak tangga.Yelah bilik aku kan dekat dengan tangga so,kalau dengar orang turun nak gi dapur pon boleh dengar.

##Skip##

Lepas aku turun dari bilik.Entah kenapa muka abang dan Rika menunjukkan muka serius.Tapi yang aku nak tergelaknya abang tak reti buat muka serius!!Mungkin mereka membincangkan isu syarikat agaknya.

Aku duduk di atas sofa sambil merenung ke arah Mirza tapi renunganku itu aku sembunyikan takut bapak harimau tu tengking.Tapi entah kenapa muka Mirza senyum sejak kebelakangan ni.Mungkin dia nak kawin dengan tuan puteri kot.Haha berangan la kau Mirza!!

Aku rasa dahaga.Tekak aku kering sedikit.Aku melangkah ke dapur untuk meminum segelas air.Segelas air itu aku cadang nak minum kat bilik.Ketika tu,aku mencuri dengar perbualan Rika dan Abang.

"Hmm..ape kata kalau kita satukan je mereka?Tak de masalah yang akan timbul."

Soalan Rika kepada abang buat aku keliru.Siapa yang rika maksudkan 'mereka'?biarlah!Malas nak ambik tahu.

Ketika aku menaiki tangga aku terserempak pula dengan Encik harimau.Dia senyum je.Aphal dia ni?Aku dah mula sejuk satu badan ni.

"Alia apa khabar?"

"Ba..baik"jawabku sedikit takut.Mana tak takut angin dia baik mesti rasa tak sedap hati.

Heran, dia hanya tersenyum,walaupun jawapan yang aku berikan sedikit gagap.Dia berlalu sambil tersenyum.Kenapa jantung aku ni rasa nak gugur je.

"Haha.Kenapa ni Alia? takut dengan abang ke?"

"Ekkk.Taklah mana ada.Abang je yang perasan." Entah sejak bila aku panggil dia abang ni?!Eiuuuu!!

Dia turun tanpa rasa bersalah pun sebab aku panggil dia abang.Kenapa dengan dia ni.Kena rasuk mana-mana hantu ke.Isk tak lena tidur la aku malam ni!!

Kenapa hanya senyuman dia saja yang aku ingat? kenapa bukan orang lain?! tiba-tiba hatiku aku bergegar macam orang baru lepas lari.Isk kenapa ni Alia!!

##Skip##

Aku duduk diatas sofa yang berhampiran dengan abang aku.Manakala Mirza pula duduk di sebelah kakaknya Rika.Walaupun Rika tua 2tahun daripada aku tapi sikapnya juga sama seperti aku.

Aku sedikit heran kenapa tiba-tiba ada mesyuarat tergempar ni? ada orang naik pangkat ke?

"Rika dan abang sebenarnya dah setuju"abangku mula membuka cerita

"Setuju tentang a..ape?"tanya aku sedikit gagap.Aku takut sihh!!

"Haha.Sebenarnya kami nak satukan Alia dan Mirza."

"Hah?!!"sekarang aku betul-betul rasa takut.Tapi aku pelik kenapa Mirza senyum?

"Mama n papa dah tahu ke?!"tanyaku.

"Dah..n diorang semua dah setuju.Kedua-dua pihak dah setuju."

Aku terdiam sejenak memikirkan disebalik senyuman Mirza tadi.Dia dah tahu ke? ataupun dia dipaksa?

"Alia,sekarang kami nak jawapan dari kamu berdua."

"Irz setuju je kak."

"Hmm.Bagus!!Alia?"

Aduh aku nak jawab ape nih.Kalau terus diam je nanti orang kata tak ade adab pulak.Iskk!!

"Lia setuju kalau abang lia setuju"ape aku merepek nih!!!

"Okkey bagus.Sekarang kamu naik dulu ye Lia.Kami nak uruskan tentang majlis."

Aku terketar-ketar menaiki anak tangga.Macam dah kena sampuk je.Tapi kenapa pulak tiba-tiba je dah nak kawin.Aku muda lagi kot!

"Amboi cam seronok je syg nak kawin dengan abang?"soalan Mirza bagaikan menusuk hati aku.

Aku tak terkata apa-apa.Aku berlari dengan lajunya.Setelah aku sampai dibilik.Aku tedengar suara Mirza mentertawakan aku.Mungkin dia seronok dapat mengenakan aku!!

Encik Harimau Tu Aku Punya!Where stories live. Discover now