Bab-6

15.2K 490 0
                                    

Jam menunjukkan pukul 6:15 pagi,aku menyarungkan telekung dan membaca Al-quran sementara menunggu Mirza mengambil wuduk.

Usai sahaja mengimankan solat berjemaah, aku turun ke bawah untuk bermanja dengan abang aku!

“Abang..hihihi”kataku.

“Hmm..nak ape dik?”

Dia membalas kata-kataku sambil matanya menonton televisyen manakala mulutnya memakan keropok yang digoreng oleh Rika pagi tadi.

“Lupa ke hari ni hari ape?”tanyaku sedikit merajuk.

“Hmm..entah,abang lupe.”dia cakap sambil makan.Hish!

Berbuih mulut aku cakap dengan dia.Cakap pun dalam mulut penuh! Siapalah yang nak kat abang Syafiq ni?

“Syafiq kau buat tak layan je..manja sangat!”bebel Mirza.

Mirza datang kearahku.Kemudian tangan gatalnya itu menarik hidungku.Sakit sihh!! Aku pula asyik urut hidung nih.

“Iskk! Abang ni manja itu kan ‘COMEL’ hihihi”.Kataku sedikit perli.

Mereka berdua hanya tergelak sakan.Aku pula hanya mencebik.‘Jaga kau dua orang!’Rungutku dalam hati

Harini adik aku dengan Rika keluar shopping, tak ajak aku pulak! Takkanlah satu family ni dah lupa hari ni hari ape kot?

Aku pun jadi dingin la harini.Tiba-tiba je orang taknak kawan.Huh!

Boleh pulak Mirza dengan abang keluar sambil tersengih?buat aku sakit hati je.Bukan nak ajak ke apa.

Alang-alang satu family dah takde satu rumah, baik aku masak senyap-senyap.Bukan apa,cuma takut masakkan aku tak jadi.Malulah!!

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

Aku duduk di ruang tamu rumah,dah tak tahu sangat nak buat apa, aku pun baca la sisa-sisa novel yang aku tak habis baca.

Aku kunci pintu depan,semua tingkap dan pintu belakang sebab..aku nak tidur haha!

##Skip##

Alhamdulillah..usai solat Zohor aku baring diatas katil bilik aku n Mirza.

Empuk saja tilamnya,rasa berat pula mata ni tapi aku tetap menahan diri nak berjaga.

×××××××××××××××××

Aku dah mula risau.Aku berulang-alik turun tangga sebab satu family yang aku sayang ni tak balik-balik lagi!

Abang ni pun satu.Baru je lepas balik rumah haritu.Takkan harini nak buat hal pulak!

“Suami aku...Hah! Mirza pun tak balik lagi nih.Aduhh!”omelku.

********************

Dah pukul 10.30 malam.Apehal sorang pun takde dalam rumah ni.Arghh!! Geram!

Tiba-tiba aku terdengar ucapan ‘salam’ ternyata suara itu amat aku kenali.Aku berlari ke ruang tamu.Yaa betul!!

Mirza yang kucinta!!

*Ehem.Alia kau ni melebih!

Aku memeluknya erat, begitu juga dengan abangku.Macam dah setahun tak jumpa.Haha! Well rindu la katakan.

“Betul la cakap kau Mirza,manja!”usik abangku.

“Kan.Terbukti depan mata.”tambah Mirza.

Mereka tersengih-sengih macam kerang busuk!

Aku dah mula rasa geram.Ada yang makan penumbuk karang.Sabar jelah, Alia oii.

##Skip##

Aku menonton televisyen.Mirza pula disebelahku.Tapi, aku buat muka biasa je.Takde pon muka sedih,gembira,gedik.

Aku ni tak banyak bercakap sebelum ni.Tu yang kawan satu ja.Sabar jelah..

Baru aku perasan, abang Syafiq hilang.Mungkin dia buat kerja kut.Last say,kalau aku kacau dia buat kerja dia tak marah..

But, bila aku keluar dia akan lepaskan marah dia dekat bantal.Kau ingat aku buta ke abang!!

Mungkin abang mandi kot.Tapi tak dengar bunyi air hujan.Sebab, rumah Mirza ni besar n kalau besar ditambah lagi dengan sunyi.Nak dengar orang nyanyi pun tak payah pakai mike.

Buat kerja? Tak, sebab abang Syafiq dah siap kerja lepas balik London dengan Adik.Lagipun, tugas dia buat iklan rakaman je.

Dah ragu-ragu bro.Mesti abang tido.Biarlah tak nak kacau.

Mirza yang kat sebelah aku ni pun dah tido dah.Aku memegang sedikit wajahnya.

“Macam anak harimau.” Aku ni tak abis-abis tergoda.Hish!!

“Tapi betul ke diorang lupa harini hari jadi aku?”omelku.

Hanya keluhan kasar yang aku keluarkan.Yup, mungkin lupa.Isk.Biarlahh!

Aku melangkah untuk ke tangga.Tetapi langkahku dihalang Mirza.Apa lagi yang dia nak?

“Err..sa..sayang jangan naik atas lagi.Se..sebab..err..”

“Kenapa gagap sangat ni? sejuk yee?”kataku.

“Haah!!” angguknya laju.

Aku sekadar mengangkat bahu.Lantaklah, kalau suami aku tak izinkan.Aku ikut jelah cakapnya.

Aku dengan laju turun anak tangga rumahnya,kemudian aku berlari ke luar rumah.Aku menenangkan diri aku diluar rumah ini.

Sangat tenang..aku mendongak ke langit malam.

Beribu-ribu bintang dilangit yang aku lihat.Aku terpegun dengan kecantikkan dan ciptaan Allah S.W.T.

“Sejuknya”tiba-tiba badan aku rasa sejuk.Aku pun masuk kedalam rumah setelah melihat Rika dan adik pulang.

Tapi aku heran.Satu barang pun tak beli.Hmm,shopping mata kot.

Encik Harimau Tu Aku Punya!Where stories live. Discover now