54~ sjukhuset

20 4 1
                                    

Vi kom in i rummet och jag såg My ligga där.
"Vad är det som har hänt?" Frågade jag och kände hur tårarna började rinna. Ogge grät redan när vi kom in till My.
"Jag vet inte riktigt" sa en läkare. Jag satte mig i Oscars knä och lutade huvudet mot hans axel. Dörren öppnades och där stod pappa.

*kan den här dagen bli värre?*

"Vad gör du hur?" Frågade en aning irriterat.
"Hallå chilla jag är inte full" sa han.
"Men vem bryr sig? Mamma är lika död varesig hon finns på ett foto eller inte" sa jag
"Det där var lite för hårt" sa pappa med en konstig röst.
"Nej det var det inte. Det är sanningen" sa jag och reste mig upp.
"Du vet att jag inte gillar när vi pratar om eran mamma" sa han.
"Och? Jag gillar inte att vara nära dig. Men ibland måste man. Varför blev du alkoholist?"
"För att.....eh..." Fick han fram.
"Men varför? Jag, Albin och My har ju fått lida. Det är vi som inte vill komma hem till dig. Det är vi som flyttar upp till Stockholm och skiter i dig. För att du skiter i oss" sa jag.
"Men jag bryr mig om er jätte mycket"
"Nej det gör du inte för då hade du vetat att jag låg på sjukhus förra veckan. Men kolla vem som vet det inte ens du vet jo Oscar. För jag litar på honom, jag älskar honom och han är pålitlig till skillnad från dig" sa jag och gick ut ur rummet. Jag satte mig på stolen utanför My's rum. Oscar kom ut ur rummet. Han satte sig bredvid mig och gav mig hans mobil som hade en konversation uppe.
"Albin?" Frågade jag. Och Oscar bara nickade. De hade messat sedan 2 dagar tillbaka. Jag tog upp min mobil och skickade ett snabbt sms till Albin.

Från Evelyn

Vart är du? // Eve

Till Evelyn

Arlanda, sj?

Från Evelyn

Sjukhuset. Kom dit så fort du kan.

Till Evelyn

Vad har hänt?

Från Evelyn

1. My ligger på sjukhuset
2. Pappa är här

Till Evelyn

Kommer snart.

Dörren öppnades och pappa kom ut.
"Albin är på väg så åk inte" sa jag. Han suckade tungt.

***

Jag, Albin och Oscar hade kommit hem och jag o Oscar satt och kollade på tv. Vi lutade oss fram mot varandra för att mötas i den perfekta kyssen men självklart så kommer Albin och sätter sig mittemellan oss.
"Du förstör allt" sa jag och Oscar bara skrattade. Jag reste mig upp och satte mig i Oscars knä.
"God natt" sa jag och kysste honom.
"Jag går också och lägger mig" sa Oscar med Albin hak i häl.

Jag tog på mig min pyjamas.
"Vem sover i mitten?" Fråga Albin.
"Oscar" sa jag och la mig ut slaget ner i sängen. Jag var ganska kall så jag kröp ner under täcket snabbt.
"Hoppas du kan sova med lite mummel" sa jag till Albin som bara nickade. Albin la sig i sängen och gick in på Instagram. Han hade typ 47,3 k följare.
"God natt" sa Albin och bara några minuter senare sov han. Oscar kom in i rummet och gick mot mig.
"God natt" sa han och kysste mig.
"God natt" sa jag och vände mig om. Han la sig bredvid mig och blundade.

Jag vaknade av att någon slickade mig i ansiktet.
"Donna" suckade jag. Jag kollade mot klockan och suckade igen. 02:13.

Väl nere i köket tog jag ett glas vatten. Ett par armar lindades runt min midja. Och en stark doft av alkohol fyllde mina näsborrar. Oscars pappa. Han pressade ihop mina läppar med hans. Det var något av de äckligaste läppar jag någonsin nuddat. Han placerade sina händer på mina lår och drog mig närmare sig. Jag gjorde som jag brukar när jag inte vill. Käftsmäll. Jag sprang upp för trappan och in i vårt rum.
"Oscar" viskade jag med tårarna rinnande.
"Aa.....Men Gud, vad har hänt?" Frågade han oroligt.
"Din pappa...han är full''

~Oscars perspektiv~

Jag drog in henne i min famn.
"Vad gjorde han?" Frågade jag försiktigt.
"Kysste mig" sa hon och grät ännu mer. Jag visste inte vad jag skulle säga. Alltså vad säger man när ens fulla pappa har kysst sin egen flickvän. Jag blev riktigt arg men också besviken. Alltså det är inte så att jag skulle kyssa Emma bara för att jag var full. Dörren öppnades och där stod Johanna med tårar rinnande.
"Pappa?" Fråga jag. Hon nickade och gick till sängen. Eve vände sig om så hon såg Johanna.
"Vad gjorde han med dig?" Frågade hon.
"Kysste mig" sa Johanna.
"Mig med. Men prata med din pojkvän'' sa hon och klämde fram ett leende.
"Det hjälper. Jag lovar" la hon till och kramade om Johanna.

Morgonen därefter vaknade jag av pappas röst. Jag öppnade ögonen så såg jag att han pratade med Eve. Mitt grepp om henne hårdnade och jag kysste henne i pannan.
"Jag är ledsen för inatt" sa pappa skamset.
"Alltså jag är verkligen ledsen..." Suckade han.
"Det går bra" sa Eve. Men jag visste att det inte alls går bra.

***

Pappa och mamma hade åkt till köpcentrumet för att köpa något. Så jag, Eve och Albin var hemma själva. Min mobil plingade till. Johanna.

Från Hanna/Johanna

Kan vi hämta er om 2?

Till Hanna/Johanna

Visst, vart ska vi?

Men jag fick inget svar så jag gick mot hallen.
"Vart ska du/vi?" Undrade Evelyn som kom mot hallen.

***

Det visade sig att vi skulle till sjukhuset. Bilolycka.

~ Evelyns perspektiv ~

Det var samma sjukhus som My låg på.
"Men om jag och Johanna går till mamma och pappa så går ni två till My" sa Oscar. Jag nickade och såg hur Oscar försökte hålla inne tårarna.

Stockholm?Dove le storie prendono vita. Scoprilo ora