BAB 14

2.2K 70 0
                                    

Bila mendarat saja di Auckland International Airport, seorang perempuan campuran bernama Jasmin sedang memegang tanda nama tertulis nama 'Amran'. Dia disambut oleh Jasmin yang memperkenalkan dirinya sebagai setiausaha kepada Amran disini buat sementara waktu. Sementara Amran mencari seorang setiausaha baru kerana Jasmin sebenarnya seorang kerani disini.

Sebenarnya, syarikat mereka telah mengambil alih sebuah ladang ternakan disini. Kegagalan syarikat tersebut untuk menjalankan operasi dan masalah pengurusan menjadikan syarikat itu mengalami masalah kewangan. Namun, risiko perlu diambil untuk menceburi sesuatu bidang yang baru.

Walaupun punya masalah kewangan tetapi syarikat tersebut sebenarnya masih boleh beroperasi. Kegagalan pengurusan yang menjadikan syarikat ini terpaksa dijual dengan perjanjian mengekalkan pekerja sedia ada. Untungnya syarikat Tuan Hashim membeli syarikat ini adalah syarikat ini sudah mempunyai kontrak tiga tahun dengan sebuah kilang penghasilan product tenusu dengan nilai kontrak yang agak besar. Malah, mereka juga adalah pembekal bahan tenusu utama untuk beberapa kilang yang lain. Maka, masalan pemasaran tidak menjadi isu disini.

Penambahbaikan perlu dilakukan. Oleh itu, Amran mencadangkan untuk mengambil alih syarikat ini adalah untuk menjadikan syarikat mereka pengeluar daging halal dunia. Dia sudah membuat beberapa kajian sebelum syarikat mereka membeli ladang ini. Lembu-lembu yang ada hanya akan mengeluarkan susu. Bila cukup masanya, lembu-lembu ini hanya akan dibiarkan tanpa mengeluarkan susu untuk dibekalkan pada pengilang bagi menjamin kualiti susu yang dibekalkan. Lembu-lembu ini dijadikan lembu angkat bagi anak-anak lembu yang lain. Ini hanya menambahkan kos operasi tanpa member pulangan yang sewajarnya.

Oleh itu, Amran mencadangkan lembu-lembu itu disembelih dan dagingnya dijual untuk mendapatkan keuntungan berlipat kali ganda. Dan kerana mereka adalah sebuah syarikat Muslim, maka menjadi tanggungjawab untuk membekalkan daging yang halal dan tayyibah. Kerana itulah dia disini.

Dari lapangan terbang, Jasmine telah membawa mereka ke satu kawasan perumahan mewah. Sebuah banglo dua tingkat yang mempunyai menara berhampiran dengan laut dan mempunyai bolkani untuk bersantai. Sangat cantik. Namun, Amran tidak setuju diberi padanya rumah sebesar itu. Terlampau besar untuknya seorang.

"Jasmine, is there any other places that more cheaper then this. It was too huge for me, i'm stay here by myself" Tanya Amran pada Jasmine. Tangannya dilingkarkan di pinggang Ain.

"Don't worry, bos. Everything is cover up for you" Jelas Jasmine. Jasmine senyum melihat pasangan dihadapannya. Sangat romantic dan saling menyayangi. Dia Nampak senyuman bahagia di bibir pasangan dihadapannya itu.

"I know. But, still it was not suite for me. I've prefer for apartment or studio house." Kata Amran dan kemudian bertanya pendapat Ain.

"Oh, I forget to introduce to my wife. Come, Ain. For your information, Ain is an Executive of Finance in our company in Malaysia" Ain kemudian mengangguk setelah dilihat Jasmine seperti tak percaya.

"Okey then, why don't you transfer here altogether. Actually, we require a Financial Manager to replace our existing FM that going to retired soon" Tanya Jasmine.

"I have to take care my parents and in-law. Moreover, it better to give some reason for him to come back home, right?" Kata Ain sambil tersenyum dan mengangkat keningnya. Jasmine hanya senyum. Amran mengeratkan pelukan dipinggan Ain. Ain pula menarik tangan Amran dan berlalu untuk meninjau ruangan tersebut. Amran biarkan saja.

"Don't worry, Mr. Amran. Actually, this house was acquisition by the company as the company's assets and draw on by our former Managing Director. After they sold the company, then all assets consign to the buyer. Don't worry about the rising cost of subsistence. Just stay here without worries. It wasn't involve any monthly cost" Terang Jasmine. Amran dan Ain hanya mengangguk. Dilihat orang tua mereka sedang sibuk meninjau sekeliling rumah ladang itu. Sangat luas lamannya.

"But, I still feel it was too large for me. Like I'm going to rise my family here" Kata Amran. Dia kemudian menarik Ain dekat dengannya. Dilingkarkan tangannya dipinggan Ain. Ain hanya membiarkan. Rasa kagum dengan reka bentuk hias rumah ini sangat menarik tumpuannya saat itu.

Namun, ada sesuatu yang mengganggu tumpuannya saat itu. Susunan deretan minuman keras di bar disuatu sudut berhampiran dengan ruang tamu. Ain menunjukkan ruangan itu pada Amran. Jasmine sedar akan perkara itu.

"I'm sorry, Mr. Amran. I have forgot about your sensitivity since i have inadequate time to ask someone to throw that thing" Kata Jasmine sambil menunjukkan kearah sebuah bar yang penuh dengan minuman keras.

"It's ok. We'll do it later. See. I brought more then enough soldier to handle all this stuff" Kata Amran sambil ketawa. Dia merujuk kepada ibu bapa dan mertuanya serta isterinya.

"Then, see you soon. If I'm not mistaken, it was the other next Monday, right? You will on leave for a week, right?" Tanya Jasmine. Amran meletakkan jarinya dimulut. Menyuruh Jasmine menyimpan rahsia itu. Sememangnya dia Cuma mengambil cuti selama 2 minggu tapi telah digunakan 4 hari bercuti untuk menyiapkan segala kelengkapan sebelum berlepas dan dia bercadang untuk balik ke Malaysia bila siap urusan disini. Dia cuma akan ada disini untuk 4 hari saja. Semua tahu kecuali Ain.

"all right. This is the house keys and the car keys. Monday, I would invite you to come to our farm and show the surrounding area" Kata Jasmine sambil tersenyum. Suka dia melihat Amran sekeluarga.

Amran hanya menghantar Jasmine keluar dimana ada sebuah kereta sedang menunggunnya. Didalam kereta tersebut, kelihatan seorang lelaki dan 2 orang kanak-kanak. Mungkin keluarga Jasmine. Nanti ada masa nak berkenalan. Amran mengangkat tangan pada pemandu kereta itu tanda hormat bila kereta sudah bergerak keluar dari kawasan rumah mereka.

&&:H


Ain NadiraWhere stories live. Discover now