"Drink, sir?"
"Apple juice"jawabnya. Belum sempat pelayan wanita berketurunan russia itu berlalu pergi, dia menahan.
"Excuse me!"
"Can I have another one?"senyumannya terukir. Kini ditangannya terdapat dua gelas jus minuman. Dihirupnya sedikit membasahi tekak. Ahh... Lega. Nyamannya minum time2 cenggini. Dari jauh dia merenung satu sosok tubuh yang sudah pasti membuat dia kenal.Jam di pergelangan tangan direnung beberapa kali. Manalah si Fareez ni, ikutkan hati, mahu saja dia pergi dari sini. Biar merangkak cari. Tapi tulah, dari awal dia dah warning jangan pergi mana2. Tunggu sini je. Hmm. Nasib apalah aku ni, pergi bercuti nama je dengan suami. Stress stress! Dah la air takde. Dia bukannya taknak order, tapi entahlah. Dia kurang biasa lagi dipersekitaran. Kalau boleh mahu saja dia menyorok dalam selimut. Taknak buat apa2. Talifon bimbit direnungnya lama. Mama pun tak call. Bosan. Nak call mama, tapi malam tadi dah call
Er.
Kurang dua minit selepas itu, datang seorang lelaki menyapa. Suffiya berkalih.
Sebaik saja mata kedua2nya bertentangan, terpancar segala gerak geri kaku, mulutnya terkunci, tidak mampu melakukan apa2 melainkan membatu. Begitu juga si jejaka disebelah.
"Can I seat?"belum lagi jawapan diberi dia sudah pun duduk. Grr. Kaku. Segelas minuman jus apple dihadapkan dihadapan mejanya. Dia tetap tidak menunjukkan apa2 reaksi. Kaku.
"Awak tak nak minum ke? Penat saya usung jauh2.."Syahril beranikan bertanya. Seakan tidak percaya apa yang sedang dia saksikan sekarang. Ya Allah, apa dia ni buat kat sini? Jadi betul lah apa yang dia bagitahu semalam? Dia yang call, cakap dia pun kat sini? Jantungnya terasa bagai nak luruh. Tak tahu apa yang harus dia lakukan sekarang. Nak lari, tapi dah macam kena gari je kaki2 satu badan semua.
"Awak..awak buat apa kat sini?" Suffiya cuba juga bertanya walaupun berat. Sedangkan jauh dari sudut hatinya, dia begitu merindui jejaka dihadapannya kini. Tidak ubah seperti dulu, cuma mungkin kali ni dia jauh lagi cerah. Yelah, duduk oversea katakan. Erm.
"Bercuti. Same goes like you"simple jawapan yang diberi. Cukup memberi satu tamparan hebat buat diri Suffiya. Dia dah kahwin jugak ke? Eh kalau dah pun apa salahnya? Aku pun dah kahwin? Kejap! Tapi kenapa perlu disini jugak? Dia ni stalk aku ke apa? Suffiya kurang senang dengan apa yang disampaikan. Takkan lah dia honeymoon di tempat yang sama dengan aku? Dalam diam dia takut juga kalau2 Fareez tiba2 datang. Haa mampus aku. Sempat dia memerhati sekeliling sekali imbas.
"Oh really? Baguslah. Mana wife awk"sayup2 suaranya bertanya. Reaksinya tidak tenang. Kejap2 dia melihat ke kri, kejap ke kanan.
"Orang tu sepatutmya ada kat depan I...sekarang ni. But..,"kata2nya mati. Pandangannya tertancap pada dua anak mata Suffiya.
"Syahril stop it. Apa you merepek ni?"terkejut dgn reaksi Syahril trhadap dirinya. Bukannya dia tidak rasa apa2, tapi, dia tidak tahu bagaimana harus dia tafsir perasaan itu. Tangan dan kakinya mulai mengiggil. Sejuk.
"Okay...kalau macam tu, mana husband you?"Syahril sekadar akur. Dia sekadar ingin menguji wanita yang pernah dia sanjung selama ini. Ternyata benar, ada sesuatu yang dapat dia lihat yang masih belum dapat dia bongkar buat masa ini.
"Entah. Toilet kot"
Yah! That s it. Mustahil lah pasangan kapel yang baru kahwin masing2 takkenal each other macam ni. Syahril mula membuat andaian sendiri.
"I know how strong are you facing this, Sufy"ungkapnya satu satu. Tersentak dia dengan kata2 itu. Adakah dia mengetahui segalanya? Yang rumah tangga yang dibina hanyalah lakonan semata2? Jika benar...
"What do you mean?"
"Saya tahu awak tak bahagia. Betul?"
Sekali lagi berderau darahnya tika ini. Beraninya lelaki dihadapannya ini mengungkapkan kata2 seperti itu dihadapannya? Siapa dia nak menghukum perkahwinan yang dibina bersama suami? Tajam pandangan suffiya kearahnya. Tidak lama kemudian dia berdiri pantas kerusi dibelakang terundur ke belakang. Tindakannya sedikit sebanyak mengejutkan Syahril dihadapan. Gulp. Telan liur jugak dia. Dia sedar, dia sudah melebih2.
"Suffiya!"
Panggilnya sebelum Suffiya melangkah pergi meninggalkannya.
"Awak tak perlu pergi, saya akan pergi"ucapnya perlahan. Nadanya seakan merayu. Dia masih membatu. Tidak tahu reaksi apa yang harus diberi. Bahunya seakan ditimpa sesuatu yang amat berat. Bertahanlah Sufy, Allah nak uji! Hatinya berbisik kuat. Airmata ditahan dari terus mengalir. Sekian lama membatu dia cuba beralih ke belakang.
Bayang Syahril hilang serta merta. Aik? Dah hilang? Tak mungkin dia bermimpi. Dia cuba mencari2 sekeliling. Dia melihat bayang Syahril yang perlahan2 meninggalkan tempat yang menjadi pilihan suffiya tadi. Dia menarik nafas dalam2. Cuba melupakan apa yang telah jadi.
Tidak semena2 dia merasakan ada satu kelibat dibelakang. Siapa pulak? Ya Allah. Satu tangan memegang bahunya dari belakang.
Gumam.
"Are you okay?"
Pantas dia berkalih melihat dibelakang. Kus semangat! Bagaikan mimpi. Rupanya Fareez yang berlagak jadi pari2 tak kelihatan dari tadi. Mukanya pucat, letih, kelihatannya dia perlu berehat.
"Saya nak balik"ujarnya sayu
"Sure. Kita balik"ujar Fareez bersahaja. Suffiya maling keatas menatap wajah sisuami. Semudah tu je jawapan dia? Dia mula rasa bersalah. Dia yakin dan percaya mesti Fareez ada plan sesuatu kalau tidak tak kan lah dia nak bawa datang kesini. Setakat cuci mata? Tiba2 dia ajak balik pulak. Tak pernah2 Fareez akur dengan segala keputusan yang dibuat. Dia tersilap cakap ke? Ataupun... Ataupun dia tahu apa yang jadi tadi.. Fikirannya logat memikirkan kemungkinan realiti tentang Fareez buat masa sekarang. Bibirnya diketap kuat. Sepanjang mereka berjalan menuju kearah teksi Suffiya buat hentian mengejut. Tangannya terlepas dari genggaman Fareez jauh ke hadapan.
"Kenapa ni?"soal Fareez. Mata coklat Suffiya ditatap penuh risau.
"Awak.. Saya mintak maaf kalau saya ada buat salah."ujarnya sungguh2. Kening Fareez bercantum. What? Makin aneh dengan sikap yang ditonjolkan si isteri.
"Sorry? Apa yang awak cakap ni? Are you okay?"soalnya cuba tenang seakan mahu memahami si isteri. Entah sejak bila dia berubah nak jadi seorang yang memahami. Sepasang mata mereka berten tangan antara satu sama lain. Hati Suffiya terasa lain. Perasaan yang sering hadir tatkala dia dan Fareez bertentangan mata.
Fareez cuba tidak menghiraukan pandangan mata sayu yang diberikan Suffiya. Dia kembali mengenggam pergelangan tangan Suffiya sebelum meneruskan perjalanan. Suffiya sekadar membisu. Mungkin malu mungkin juga terasa dirinya perasan yang lebih2. Hisy, hati wake up! Tolonglah jangan lemah sangat! Batinnya tak henti merayu.Sorry for the really late update! Finally author dah cuti sem!! In sha allah sis cuba balance kan antara bisnes dan menulis. Perlukan sokongan dan dorongan anda semua. Kadang2 terfikir jugak perlu ke diteruskan SE ni? Erm. Pendapat korang semua amatlah diperlukan. Apa2 boleh diajukan diruang komen ya tq !! Love you.
YOU ARE READING
SETINGGI EGOMU
RomanceUtk pembaca baru, selamat datang! Lot of typo belum sempat edit. Terima kasih sudi baca!😘 Nurdayana Suffiya adalah lepasan Sarjana Muda dalam bidang Undang-undang Syariah di UiTM Shah Alam. Seorang gadis yang taat akan ibu dan ayah juga punyai pega...