Rutin harian Fareez berubah 360 darjah sejak tidak bekerja. Itulah kerja pun memilih. Macam mana nak maju. Kad kredit dibekukan. Segala kad2 debit kredit semua dah tak ada. Hal itu membuatkan dia makin resah gelisah naik gila. Hampir seminggu rutinnya banyak dihabiskan dirumah. Pagi, tengah hari, malam 24jam hadap muka Suffiya.
"Puasla hati kau?"soal Fareez kasar.
"Saya bersyukur sebab Allah mendengar doa hamba2Nya."sedas jawapan yamg diberi.
"Kau jgn main kotor main nama tuhan. Kau bukannya suci sangat"bertubi hinaannya. Tak sedar diri, dia yang banyak berjoli kaki perempuan alih2 salahkan bini.Apa cer?
"Sekurangnya saya tahu kat mana tempat saya."ringkas jawapan diberi.
"Jemput makan"dia mempersila. Selesai menghidang Suffiya duduk sekali di meja makan. Spt biasa, mulut kata tak sedap, tapi mulut jugaklah dok hadam masakan isteri sampai dua tiga pinggan.Ego.
Ya suaminya ego. Suffiya abaikan komen2 negatif tentang masakannya.
"Kau nak bunuh aku ke apa? Berapa guni cabai kau letak ha?"sempat dia komen daging kicap Suffiya yang sedap gila babi.
"Sebelum ni saya masak tak pernah nak complaint?"Suffiya pertahan diri.
"Kalau takreti masak jangan buat. Habis benda makan kau rosakkan"katanya sambil meninggalkan meja makan. Laju langkahnya naik keatas.
Nak buat apa lagi? Tidurlah lepas makan. Memang penganggur sejati. Suffiya tak simpan dalam hati. Sebab hatinya dah masak makan duri. Makan hati. Semua dah biasa. 18 dalam satu. Sempat dia berfikir ada lagi ke bini yang sanggup bertahan dapat laki macam ni?Tak semua.
Mungkin separuhnya dah angkat bungkus. Lalu kenapa aku masih disini? Dibiarkan persoalan itu berlegar diruang minda.**
"Apa cerita sekarang? Dah makin kusut aku tengok."soal Brahim, rakan sekerjanya di tempat kerja papanya.
"Dahla kau diam. Aku tengah serabut sekarang ni."libasnya. Panas. Dia lagi nak bagi mendidih.
"Sebab?"
"Sebab mulut kau! Eh aku ajak lepak sebab aku bosan. Bukan nak dengar komen kau pasal diri aku."geram dia kerana sejak dari tadi Brahim asyik komen penampilan barunya. Tak ada lagi baju kot hitam, kemeja smart beserta tie, beg kerja hitam, gaya smart anak orang kaya. Rambut makin panjang, misai tak bercukur, baju setakat t-shirt putih mana yang dikebas. Sesiapa saja yang melihat pasti ragu2 dengan apa yang jadi. Termasuklah Brahim sendiri.
"Okay. Sorry. Manyak sorry. Kau nak makan apa? Mai sini aku belanja."offer Brahim tanda minta maaf. Laju saja Fareez pesan makan. Ayoo? Itu bini tadak masak ke kat rumah? Semakin pelik melihat bos kecil ditempat kerjanya.
"So taknak cerita ke apa masalah sampai kena gantung kerja?"korek Brahim selesai menjamah hidangan tengah hari. Slang hindunya masih tak kurang. (Brahim is INDIA MUSLIM)"Family probs."ringkas jawapan diberi.
Brahim malas mahu bertanya panjang. Dia sedar ada satu sosok tubuh manusia yang agak similiar sdg menuju kearah mereka.
"Reez. Aku mintak diri dulu. Kerja punya time. Nanti lambat."lantas kerusi disorong, dia bagaikan lari dari seseorang. Fareez sempat mengucap terima kasih sebab tolong belanja makan.
"You??!"suara perempuan kedengaran.Familiar.
Dari mana dia datang?
"Y..you? You buat apa kat sini?"soalan biasa ditanya bila jumpa tak kena time.
"Ofkos I shopping! Wait wait. Kenapa dengan You ni? Apasal serugum lain macam je I tengok? What happened?"staright to the point bak kata omputeh. Sahlah dia pandang harta. Penampilan. Fareez tahu hal tu tapi dia memang berharta what? dia boleh buat apa dia suka.
"Saja. Kenapa? I saja pakai macam ni. Dah alang2 I jumpa You. Eloklah. Have a seat. Ada benda nak discuss"Fareez memula bicara. Anis terpinga2. Nak duduk dalam keadaan macam ni?
"Whatever la kan. But, dalam keadaan You macam ni? You nak ajak I duduk?"Soal Anis tak makan saman.
Sahlah dia ni pandang harta semata. Gaya penampilan.
"Kenapa? Jijik sangat ke? I saja nak tgk siapa yang sudi lepak dgn I kalau I pakai macam ni"sengaja dia berbohong. Nak tengok tembelang apa lagi si Anis ni nak pecahkan sendiri.Eyur. This is so weird! Dah kenapa dengan dia ni? Like please lah. Jatuh standard katakan orang cantik segak bergaya macam dia duduk semeja dengan orang lagak pemintak sedekah macam ni.
"Okay. Apa2 aje. Hal apa you nak discuss?"meluru soalan Anis. Kalau boleh taknak sesiapa nampak dia dan Fareez dalam keadaan macam ni. Da bankrap ke apa dia ni?
"Our planned were busted!"straight tanpa tapis.
"Sorry?"soal Anis buat gaya takfaham. Lupa agaknya. Makan semut banyak.."Pasal my wife. Our planning. Well.. Jatuhkan maruah air muka dia harga diri apa kejadah bagai. I dah kantoi."jujurnya sambil tertunduk layu.
"What???!!"terkejut beruk Anis dengar. Macam mana pulak boleh kantoi. Hadus. Dah tu planning nak kahwin macam mana? Cincin yang aku tengok kat Habib tadi macam mna? Aku dah atur elok kot. Shit. Fikiran Anis bercelaru."Macam mana boleh kantoi? Apa You ni setakat rahsia macam tu tak boleh nak simpan. Baik You pergi tanam anggur aje!"hina Anis lagi. Terasa berdas das Fareez didepan. Macam tetahu je dia dah tanam anggur sekarang ni.
"You tahu tak sekarang ni I tgh nazak? Sebabkan planning You I jd macam ni tau. You jgn nak hina2 I. Ingat sikit ni plan sapa."pertelingkahan bermula.
"Hello? I hya planning. You yang setuju. That was an agreement. Now apa you nak buat? Nak sue I? You ingat I takut?"Anis memberi amaran. Dia dah terperangkap dengan jalan hidupnya sendiri. Ada girlfriend langsung tak boleh pakai. Time senang je nak itu ini. Dah susah dia ditinggal. Anis bangkit dari kerusi sebelum meninggalkan not 50 diatas meja.
"I takut You tak mampu je bayar minum You sendiri. Thanks for everythings!"katanya sebelum beredar. Fareez terasa tercabar. Maruahnya diletak setakat ditapak kaki. Takguna kau Anis! Kau akan menyesal. Tak kenang budi!Wajahnya diraup perlahan. Satu demi satu dia hilang. Pekerjaan. Girlfriend. Lepas ni apa lagi? Mujur wife belum diceraikan. Kalau tidak apa agaknya nasib dia? Talifon bimbit berdering diabaikan. Terpapar nama "sayang" di skrin talifon. Dia tahu itu Anis. Tak lain tak bukan nak rujuk nak mintak maaf atas semua yang dia buat. Dia dah boleh rangka setiap satu sikap dan perlakuan Anis. Tidak sedikit pun terdetik untuk dia jawab. Sakit hatinya masih membara. Sekarang dia taktahu nak mengadu pada siapa. Pada mama dan papa?
Mau makan pelempang free.
Dengan Noni?
Jatuh standard aku.
Dengan Sufy?
Hmm. Dia mengetap bibir. Pintu bilik di si isteri dikuak dari luar perlahan. Suffiya sedang asyik membaca buku. Buku apa agaknya yang dia baca? Tak bosan ke dari haritu lagi. Baca buku tebal2 apa ingat budak pandai. Komennya sendiri. Dia dah mati akal. Taktahu apa nak dibuat. Dia melihat posisi Suffiya yang agak menggiurkan.Malam ni malam jumaat.
Hisy. Apa benda aku merepek ni. Nafsu serakahnya seakan membisik sesuatu. Lantas pintu bilik ditutup perlahan sebelum Suffiya sedar dan bangun dari pembaringan.
"Awak buat apa kat sini? Ni bilik saya."soal Suffiya ragu2.Lelaki.
Time nafsu ajak berjoging baru dia tahu cari bini."Ni rumah aku. Aku punya suka lah nak buat apa."
"Kalau macam tu buatlah hal awak sendiri. Jangan kacau!"bentaknya sambil membaling sebuah bantal mengenai dahi Fareez.
Amboi.
Ganas kemain. Fareez mula bertindak aggresif. Dia naik ke katil Suffiya sambil membuka butang baju dan.."Apa ni keluarlah!!"marah Suffiya separuh jerit. Kau jeritlah sampai mana pun. Dah nama laki bini. Fareez tersenyum nakal. Suffiya berlari anak ke almari mekap membuatkan tangkapan Fareez taksampai.
"Kau tahukan apa hukum tolak permintaan suami."
Berdesing telinga Suffiya mendengar hal itu. "Sejak bila awak pandai main pakai hukum?"
Sebijik lagi bantal dibaling mengenai badan Fareez.Pompuan ni memang takde nafsu ke kat aku? Shit betul lah.
Dah la lama aku tak dapat.
Datang sini sayang..kemon....
Mereka sempat berkejaran sebelum Suffiya jatuh terlentang dan tertangkap. Sejurus itu satu persatu apa yang dipakai ditanggal...dan.... (Ehem. Pepaham lah.)
Seriously taktahu bakpe buat bab kali ni cmni. Tukar mood maybe? Uhh. 18xx ni. Jangan baca lama2. Maaf no ada babak guni. Apa2 vote komen jangan lupa.babai sayang2 sekalian.
YOU ARE READING
SETINGGI EGOMU
RomanceUtk pembaca baru, selamat datang! Lot of typo belum sempat edit. Terima kasih sudi baca!😘 Nurdayana Suffiya adalah lepasan Sarjana Muda dalam bidang Undang-undang Syariah di UiTM Shah Alam. Seorang gadis yang taat akan ibu dan ayah juga punyai pega...