Bab 18

160 8 3
                                    

Selepas Nisa menunaikan solat maghrib, Nisa keluar dari biliknya dan terus menuju ke dapur untuk menyediakan makan malam.

"Nak masak tak ajak aku pun" kata Rifa yang baru menuju ke dapur.

"Kau ni kan. Suka buat aku terkejut. Kang aku kena heart attack baru tau" marah Nisa. "Kau nak tolong aku masak ke?" Perli Nisa. Yelah, Rifa mana pandai masak.

"Perli nampak. Well, memang aku nak tolong kau" kata Rifa

"Okay. Kau tolong kupaskan bawang merah dekat sana tu" arah Nisa kepada Rifa sambil menunjukkan ke bawang yang ada di atas meja.

"Ok" Rifa bersetuju dan pergi ke arah meja yang ada bawang (?)

***********

"Hemmm..sedapnya Bau" Rifa menghidu nasi goreng yang Nisa masak (?)

"Mestilah. Siapa yang masak" bongkak Nisa. Berlagak

"Pegi dah!!" kata Rifa sambil mengangkat tangan ala-ala gaya masyarakat india.

*************
"

Hhurggh! Kenyangnya" sendawa Rifa tanpa mempedulikan Nisa yang berada di depannya.

"Woi! Woi! Agak-agak lah nak sendawa kat depan orang ni" marah Nisa sambil mengipas tangan untuk menghilang Bau mulut Rifa.

"Heheh.. sorry" pinta Rifa. Tiba-tiba, telefon bimbit Rifa berdering menandakan ada panggilan masuk. Rifa melihat nama panggilan di telefonnya. Tertera nama Syukrina lalu dia meng'slid' butang hijau dan menekan butang loudspeaker.

"Assalamualaikum Rifa" Syukrina mula memberi salam.

"Waalaikumusalam!!" Jawab Rifa dan Nisa.

"Aiik! Nisa pun ada. Guna loudspeaker rupanya" kata Syukrina di hujung talian. "Btw, esok aku dah nak balik. Aku nak tengok rumah tu bersih ke sepah" gurau Syukrina.

"Mesti bersih punya lah. Tapi aku tak duduk kat rumah. Aku tumpang kat rumah Nisa" cerita Rifa.

"Ooo..lupa pula yang kau ni takut stay sorang-sorang. Heheh" Gelak Syukrina. "Ok lah aku nak off. Bye Assalamualaikum" salam Syukrina sebelum menutup talian.

"Waalaikumusalam" jawab Rifa dan Nisa.

"Baik kau kemaskan barang-barang kau tu" arah Nisa.

"Yelah. Rindu pula nanti dengan bebelan kau tu" Rifa mula memuncungkan bibirnya.

"Kau muncungkan mulut kau tu nak bagi Haziq kiss kau ke?" Nisa mengejek Rifa.

"A'ah lah. Kalau aku duduk rumah aku semula mesti aku rindukan Haziq" lain di tanya, lain yang di jawab. haaih! Rifa..Rifa.

"Menyesal aku cakap pasal Haziq" Nisa mula mencebik. Menyesal tak terkata.

************

Nisa mengambil telefon bimbitnya di atas meja solek. Dia membuka aplikasi whatsapp dan membelek (?) Whatsapp lain. Dia melihat chat-chat di group whatsappnya (group fans Selangorians) .

On Whatsapp:

22:30

From: @ashriq
Guys! Esok ada game antara Selangor vs JDT! Kena pegi stadium Shah Alam ni!

From: @fuad_Kassim
Yolah. Kena tengok ni.

From: @r_surendran
Kena pegi ni! Dah excited sangat ni!!

From:@syahirah00
Yelah. Kita kena datang dan berikan sokong buat SELANGOR. Selangor Untill Die!!

From: @sarina_arshad
Kita sebagai penyokong setia Selangor kena memberi sorakan yang kuat!!

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Nisa tergelak kecil apabila membaca chatting group Whatsapp.

"Aduii! Tiket pun tak beli lagi" omel Nisa sambil mengetuk kepalanya.

Nisa pun memang nak pergi stadium juga. Tapi dia nak ajak siapa? Syukrina? Rifa? Farish? Or Haziq?

Ajak Syukrina? Tak boleh sebab dia baru balik. Rifa? Esok dia kerja shift malam. Farish pula? Budak CEO mana boleh ajak. Kot-kot nanti kerja dia melambak. Haziq? Haziq tak ada sibuk pun kan?.

Lalu, Nisa mula Whatsapp Haziq.

××××××××××××××
To:@Haziq
Assalamualaikum Ziq, esok jom tengok bola kat stadium. Selangor lawan JDT tu. Tak nak join ke?

Send>>>
××××××××××××××

Selepas menghantar whatsapp kepada Haziq, Nisa mula menunggu balas whatsapp (?). Nisa melihat ada blue tick pada Whatsappnya menandakan Haziq sudah membaca chatnya. Lalu, Haziq pun menaip dan ingin membalasnya.

×××××××××××××××××
From:@Haziq

Waalaikumusalam. Sorry lah. Aku tak boleh join. Esok aku kena bawa mak aku pergi klinik.
×××××××××××××××××

Nisa mengeluh. Lalu, Nisa membalas whatsapp Haziq.

×××××××××××××××
To: @Haziq

Its okay lah. 👍
×××××××××××××××

Setelah membals whatsapp Haziq, Nisa mengeluh panjang sampai tak cukup nafas. 'Haiihh.. nampaknya aku kena pergi sorang diri lah ni' monolog Nisa.

To be continued...

[C] N I S A Where stories live. Discover now