Bab 19

151 9 1
                                    

9:30 a.m.

Syukrina telah sampai di hadapan rumah Nisa. Tujuan dia datang ke rumah Nisa adalah untuk mengambil Rifa.

"Kringg~~ kringgg~~" Syukrina menekan butang loceng pada hadapan rumah Nisa. Beberapa saat kemudian, pintu rumah Nisa terbuka.

"NISAAA!!!!" Jerit Syukrina dengan gembira lalu memeluk Nisa yang membuka pintu rumahnya.

"SYUK!!!" Nisa pun membalas pelukan Syukrina. Seminggu kot tak jumpa Syukrina. Mereka berdua meleraikan pelukan. "Meh lah masuk" Nisa menyuruh Syukrina untuk memasuki rumahnya.

"Thanks" Ucap Syukrina lalu dia memasuki rumah Nisa. "Nisa, mana Rifa" Syukrina perasan yang Rifa tiada semasa 'kepelukkan' mereka berdua tadi.

"Dia tengah tidur. Entah apa jadi lah dengan anak dara ni" Nisa mula mengata tentang Rifa pula. "Kejap, aku panggil dia" Lalu, Nisa mula meninggalkan Syukrina dan menuju ke bilik Rifa.

Nisa memulas tombol pintu bilik Rifa. Lalu dia pergi ke arah Rifa yang sedang dibuai mimpi. "Woii!! Bangun! Dah pukul 8 pagi dah ni!" Nisa menggoyangkan badan Rifa berkali-kali.

"Hmmm..kau ni..baru pukul 8. Bukan pukul 1 petang" jawab Rifa yang dalam keadaan mamai.

Nisa dah hilang sabar terus mendekatkan mulutnya ke telinga Rifa.

"WOOII! SYUKRINA DAH TUNGGU KAU LAMA TAU TAKK!!" Rifa yang mendengar suara yang Agak kuat pada telinganya terus bangun cepat.

"KALAU YA PUN TAK PAYAHLAH NAK MENJERIT!!" Rifa memarahi Nisa.

"Salah kau lah juga. Orang dah kejutkan kau, kau pergi sambung tidur apahal" kata Nisa dengan selamba. "Dah pergi mandi, Syukrina dah tunggu kau tu" sambungnya lagi.

"Yelah" Rifa bangun dari katil lalu mengambil tuala yang tersangkut pada hanger dan terus menuju ke bilik air.

***********

Nisa mula membuat air teh untuk Syukrina. Setelah itu, Nisa meletakkan jug dan cawan di atas dulang. Lalu, Nisa mula membawa dulang itu menuju ke meja ruang tamu (?).

"Minum lah dulu Syuk" pelawa Nisa sambil menuangkan air teh kepada Syukrina.

"Susah-susah kau je buatkan aku air" kata Syukrina. Sebenarnya dia memang tak nak susahkan sahabatnya buatkan dia air. Tetapi, dia tidak menolaknya kerana dia tetamu kepada Nisa.

"Kau kan tetamu aku. So, aku kenalah buatkan kau air" balas Nisa. Syukrina terpaksa menerima pelawaan Nisa itu dan mengambil air yang Nisa isi.

"Aku ucapkan takziah atas pemergian nenek kau" ucap Nisa. Yelah, dia je yang tak ucapkan salam takziah dekat Syukrina. Tak nak ganggu keluarga dia lah katanya.

"Thanks" balas Syukrina dengan senyuman.

"Hey Syuk! Sorry for late" Rifa mula keluar dari bilik. Nisa tengok Rifa membawa beg bagasinya terus bangun dari sofa dan membantu Rifa membawa beg bagasi.

"Thanks Nisa" Ujar Rifa. Rifa mula serba salah dengan kelakuan Nisa. Rasa kasihan pun ada. Pasti dia akan merindui rumah yang didiaminya. Dan pasti dia akan rindukan HAZIQ!

"Btw, boleh tak kau mesej dekat Haziq yang aku nak jumpa dengan dia. Aku takde nombor telefon dia" arah Rifa kepada Nisa. Nisa mengangguk tanda mengerti lalu dia mula mesej Haziq.

××××××××××××××
To: Haziq
Assalamualaikum Haziq. Boleh tak kau turun bawah sekejap. Dekat tempat letak kereta. Rifa nak jumpa kau. She want to say goodbye to you. Hari ni Rifa akan balik ke rumah Syukrina.
×××××××××××××××

Setelah Nisa sudah menaip mesej kepada Haziq, dia menghantar mesej itu kepada Haziq.

****************
Sementara Haziq pula..

Haziq yang khusyuk menonton televisyen terus memandang telefon bimbitnya yang berbunyi menandakan mesej dari seseorang. Tertera ada nama Nisa disitu.

Lalu, Haziq membuka mesej dari Nisa dan membacanya. Terkejut dengan mesej dari Nisa. Haziq mula ketawa sinis. Lalu, dia pun balas mesej.

×××××××××××××
To: Nisa
Waalaikumusalam. Kau ni agak-agak lah nak prank dengan aku.
××××××××××××××

Haziq tidak percaya dengan mesej dari Nisa. Haziq ingat Nisa cuma ingin prank kan dia.

**************
Situasi Nisa pula...

Telefon bimbit Nisa bergetar (it means dia vibratekan telefon bimbitnya) menandakan ada mesej masuk dan tertera nama Haziq pada skrin telefon bimbitnya. Lalu, dia buka mesej dari Haziq.

Nisa yang berang gila nak makan orang terus membalas balik mesej dari Haziq.

××××××××××××××
To: Haziq
Kau jangan menyesal. Kalau kau tak percaya sudah lah. Tapi apa yang aku nak bagitau kau ni yang Rifa akan pergi dan akan pulang ke rumah asal dia.
××××××××××××××

Nisa membalas mesej Haziq yang tidak mempercayai bahawa Rifa akan tinggal di rumah asalnya.

To be continued...

Itu je?? Ek eleh! Podaaa...

[C] N I S A Where stories live. Discover now