Warung Lama

190 12 2
                                    

Cuti sekolah lepas , aku dan keluarga bercadang nak balik kampung nenek dekat Kelantan . Kami bertolak dalam pukul 10 pagi macam tu . Tapi trafik teruk gilerr jamnya . Dekat 3 jam jugak kami terkandas . Sudah lah perjalanan dari Ipoh ke Kelantan memakan masa yang lama .

Ayah aku bercadang nak guna jalan jauh sebab kurang sikit jamnya . Jadi kami akan lalu Gua Musang sebab situ kereta tak banyak cepat sikit sampai .

Jam 7.30 malam .

Kami sampai dekat Gua Musang . Ayah bagi cadangan nak solat maghrib dulu baru sambung perjalanan .

"Ayah , adik lapar lah . Nak makan" , adik bongsu ku mula merengek lapar .

"Adik lapar ye . Jap ayah cari kedai makan dekat-dekat sini" , ayah mula membelok ke kiri apabila ternampak sebuah warung kecil . Agak usang warung tu tapi tak apa lah janji ada kedai !

Kami semua turun dari kereta dan mula memesan makanan . Aku perhatikan keadaan sekeliling warung lama tu . 'Seram do hutan je keliling ni' , desis hati ku . Aku rasa tak sedap hati .

Lepas saja makanan sampai , aku terus makan cepat-cepat sebab tak sabar sangat nak blah dari situ . Seram sejuk dah aku rasa . Dah lah family aku je ada dekat situ .

Habis je makan tu , ayah terus pergi dekat kaunter nak bayar . Warung lama pun ada kaunter jugak tau ! Jangan main-main . Aku dengan yang lain cadang nak tunggu ayah dalam kereta aje .

"Eh mana ayah kau orang ni ? Bayar pun lambat ke ?" , ibu mula bersuara .

"Entah" , kami tiga beradik menjawab .

'Ya Allah mana ayah ni ? Janganlah jadi apa-apa pulak' aku mula tak sedap hati .

Lepas beberapa minit , ayah datang dekat kereta dan muka ayah pucat sangat ! Ayah macam gelisah je .
Tingkap kereta diketuk . Ayah nak bercakap dengan ibu .

"Abang ada berita buruk ni" , ayah dengan nada cemas memberitahu ibu .

"Kenapa bang ? Apa dah jadi" , jelas nada kerisauan dan ketakutan dalam suara ibu.





















"Abang tertinggal dompet dekat rumah"


Creepy Shits.Where stories live. Discover now