proloog.

1.9K 80 49
                                    

De maand na de wedergeboorte van Voldemort was het bloedheet. Zelfs het schoolhoofd van Hogwarts kan zich niet goed concentreren en misschien was het wel nooit zo belangrijk dat hij begreep wat er aan de hand was. Hij staat op een kerkhof van Ottery St Catchpole, een klein stadje vlakbij Devon. Het gras is geel en dor onder zijn voeten en alle bloemen die door de geliefde van de gestorvenen op hun laatste rustplaats zijn gelegd, zijn verschrompelt door de droogte. Maar natuurlijk zijn uitgedroogde planten niet de rede waarom hij zich daar bevind, de werkelijkheid is veel verontrustender. Hij staat samen met een paar aurors bij het verwoeste graf van Cedric Digory. Een paar meter verderop staat mevrouw Digory, nog steeds in schok, te huilen terwijl haar man staat te schreeuwen dat de gene die het laatste rust moment van zijn zoon had geschonden, zou boeten voor zijn daden. Dumbledore kon het hem niet kwalijk nemen, wat hier was gebeurd was afschuwelijk. Toen hij hier een uur geleden arriveerde had het geleken alsof er een explosie had plaatsgevonden, stukken grafsteen lagen tot meters ver weggeslingerd en de grond was omgewoeld, maar dat was nog niet het ergste. In de omgewoelde grond had een witte hand omhoog gestoken, reikend naar help. De twee muggles die het hadden gezien vertelde dat er niemand aanwezig was geweest en dat het graf uit het niets ontplofte alsof ergens onder de grond een bom was afgegaan. Ze hadden het gewaagd om er heen te lopen maar toen er na een tijdje een hand de aarde uit graaide zijn ze gillend weggerend. De enige verklaring was dat Cedric van onder al die aarde zijn graf had proberen op te blazen om naar boven te kunnen klimmen. Hij was dan ook niet verbaasd toen de helers die Cedrics lichaam hadden onderzocht naar hem toe kwamen met de resultaten dat Cedric twee uur geleden was gestorven door te zijn gestikt. Alleen was het helemaal geen goede verklaring, want Cedric Digory was een maand geleden vermoord door Voldemort. Hoe kon het dat de jongen plotseling weer tot leven was gekomen, alleen maar om een nog veel pijnlijkere dood te sterven? Voor zover hij wist was er maar één mogelijkheid om iemand terug te laten keren van de dood en dat is door middel van de steen van wederkeer, en dat zou nooit op deze manier gebeuren.

Als hij even later wordt aangestoten door een van de aurors en wordt verteld dat er een zelfde soort situatie speelt op de begraafplaats van Godric's Hollow begint hem iets te dagen. Hij beent snel uit het zicht van de nieuwsgierige muggles, die bij het hek van het kerkhof staan te kijken, en verdwijnseld naar het kleine dorpje. Wanneer hij het langs het kleine kerkje het terrein oploopt ziet hij meteen dat zijn vermoedens kloppen aan het groepje mensen dat zich heeft verzameld bij het graf van de Potters. Hij baant zich door de kring van mensen heen en ziet dat naast een graf, dat net zo is verwoest als die van Cedric Digory, een roodharige jonge vrouw ineengedoken zit. Ze kijkt naar hem op als hij de cirkel in stapt. Haar donkerblauwe jurk is gescheurd, ze is geheel bedenkt met zand, over haar wangen lopen sporen van tranen in het gruis en haar groene ogen staan vol wanhoop. Maar het staat vast dat Lily Potter hem, behoorlijk levend, aanstaart.

back for you ~Jily~Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu