Lily zit naast Arthur Weasley te wachten buiten de zaal waar op dat moment de hoorzitting van Harry wordt gehouden. Ze is niet echt zenuwachtig voor zichzelf. Wat willen ze gaan doen? Haar naar Azkaban sturen omdat ze leeft? Ze probeert zich vooral rustig te houden en zich klaar te maken voor wat ze zo moet doen. Als het fout gaat...
'Ik heb je man één keer ontmoet,' zegt Arthur naast haar en ze kijkt verrast op. 'Hij was destijds denk ik twaalf jaar. Mijn oudste zoon, Bill, was toen twee jaar en hij was in de periode waar hij geen minuut rustig op zijn plek kon blijven staan. Ik moest iets regelen met Charles Potter, ik weet niet eens meer wat, en Bill deed weer moeilijk. Tot James op kwam dagen, hij kreeg Bill op de een of andere manier rustig.'
'James was erg goed met kinderen,' zegt Lily knikkend. 'Niet alleen met Harry. Hij was ook een goede broer.'
'Hij had een klein broertje en zusje niet waar?' vraagt Arthur en ze knikt instemmend. 'Ik heb nooit precies gehoord wat er gebeurt is.'
'Harry, naar wie we onze zoon hebben vernoemd, was erg ziek en hij stierf in James' tweede jaar,' antwoord Lily fronsend. 'Hij heeft nooit zijn negende verjaardag gehaald. Melanie is op haar twaalfde vermoord door Voldemort zelf.'
'Merlin...' mompelt Arthur hoofdschuddend.
'Ik weet dat Voldemort meedogenloos is, maar voor zelfs hem was het te wreed.' Lily denkt terug naar het ondeugende meisje waar James zoveel van hield. Zo prachtig met haar lange, golvende zwarte haren en zo lief dat er vanzelf een glimlach op je gezicht verscheen zodra ze in dezelfde kamer was. 'Hij wou een eenjarig jongetje vermoorden omdat hij dacht dat die zijn einde kon betekenen, hij had geen enkele reden om Melanie te vermoorden. Ze was gewoon daar en ze had dezelfde arrogantie als James dus ze opende haar mond.'
'Ik kan me de pijn van Charles en Euphemia niet voorstellen...'
'O die waren al dood.' Voor Arthur nog kan reageren gaan de deuren van de zaal open en staat ze op.
'Succes,' zegt hij nog met een bemoedigende glimlach. Ze haalt diep adem en stapt de zaal in.
Natuurlijk had Dumbledore al vertelt voor wie deze hoorzitting bedoelt was maar ze denkt niet dat ook maar een lid van de wik en weegschaal het had geloofd. Ze staren haar met open mond aan terwijl ze naar het midden van de zaal loopt. Ze ziet Harry op de tribune aan achter haar zitten en kijkt hem vragend aan. Hij knikt. Een last valt van haar schouders, Harry is vrijgesproken. Ze glimlacht even voor ze zich naar de heksen en tovenaars voor haar draait. Ze gaat zitten in de stoel in het midden van de zaal. De kettingen rammelen gevaarlijk maar wikkelen zich niet om haar heen.
'Lilian Mary Potter,' zegt ze maar als niemand begint te praten. 'Tot uw dienst.'
'Juist,' hervat de minister van toverkunst zich snel en het lijkt wel alsof de hele zaal uit een soort trans komt. 'U beweert Lily Potter te zijn?'
'Ik ben Lily Potter.' Een heks die veel weg heeft van een pad giechelt. Een geluid dat zeer onaangenaam is om te horen en een rilling over Lily's ruggengraat laat lopen. Het was zo overduidelijk nep.
'U realiseert zich hopelijk wel dat Lily Potter al veertien jaar dood is,' zegt ze met een ontzettend irritante stem.
'Dat doe ik,' antwoord Lily knikkend. 'Maar zo als je kunt zien is dat niet meer aan de orde.'
'Zou u willen herhalen dat u Lily Potter bent onder invloed van waarheidsdrank?' vraagt Fudge.
'Ik zie niet in waarom niet.' Vrijwel zodra ze het zegt verschijnt er een dienblad naast haar met een klein glaasje. Ze pakt het en drinkt de smakeloze toverdrank op.
'Wie bent u?' vraagt Fudge en hij buigt zich naar voren en kijkt met grote ogen toe, verwachtend dat hij nu zal weten wie de bedrieger echt is.
'Lilian Mary Potter,' herhaalt ze haar woorden en Fudge zakt vol ongeloof terug in zijn stoel terwijl er een heleboel geroezemoes opstijgt. 'De vrouw van James Charles Potter, de moeder van Harry James Potter, de zus van-'
'Ja ja, we begrijpen het! Hoe kan het dat je leeft?' vraagt Fudge bijna woedend.
'Ik heb geen idee,' antwoord ze eerlijk. 'Ik werd een paar dagen geleden wakker in mijn graf waar ik maar op het nippertje uit ben gekomen. Het laatste wat ik herinner van daarvoor is dat mijn man en ik werden vermoord omdat we onze zoon wouden beschermen. Ik ben gewoon ontzettend dankbaar met een tweede kans.' Het blijft even stil en dan begint de minister en een andere vrij jonge heks naast hem hevig te fluisteren. Lily zakt in afwachting naar achteren en fronst. De heks komt haar vaag bekent voor, maar ze weet niet waarvan.
'Oké, dan is hierbij Lily Potter legaal herrezen, het zal nog een paar weken duren met het papierwerk,' zegt de vrouw naast Fudge. 'U kunt gaan, mevrouw Potter. Dit was alles.'
'Niet helemaal,' zegt ze en Fudge kijkt verbaasd op. 'Ik wil nog een verklaring afleggen.'
'Oké, ga je gang,' zegt Fudge, met een geforceerde glimlach. 'Wat houd het in.'
'Het houd in dat Sirius Black onschuldig is,' zegt ze met een heldere stem en de zaal kijkt haar in schok aan. Het blijft een tijdje stil voor Fudge zijn mond weer opentrekt.
'Probeer je me wijs te maken dat de man die je gezin verraden heeft en twaalf muggles en één van je vrienden heeft opgeblazen, onschuldig is?'
'Ik probeer u te vertellen dat de man die als een broer voor me is, die de peetvader van mijn zoon is, onschuldig is.'
'Waarom zou je hem verdedigen?' vraagt Fudge vol ontzetting. 'Hij was jullie geheimhouder, hij heeft jullie uitgeleverd aan hij die niet genoemd mag worden.'
'Hij heeft ons niet verraden,' zegt Lily vermoeid. 'Want hij was onze geheimhouder helemaal niet. Peter Pettigrew heeft ons verraden.'
'Je bedoelt de man die door Sirius Black aan stukken is geblazen?'
'Peter leeft,' zegt ze achteloos en ze negeert de geschokte gezichten in de zaal. 'Maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat Peter de twaalf muggles heeft opgeblazen en Sirius onschuldig is.'
'Als dat waar is, waarom is Black dan uit Azkaban ontsnapt?' Fudge verheft zijn stem en zijn gezicht loopt rood aan.
'Misschien juist omdat hij onschuldig was?' vraagt Lily sarcastisch. 'Maar ik denk dat hij het allemaal wel wil uitleggen als u hem de eerlijke hoorzitting geeft die hij veertien jaar geleden al gekregen zou moeten hebben.' Lily is even bang dat Fudge's ogen uit zijn hoofd zullen ploppen.
'Wees niet zo belachelijk,' sist hij.
'Bekijk het zo, als wat ik zeg klopt gaat een onschuldige man op vrije voeten, u weet hoe hij uit Azkaban is ontsnapt en kan er misschien in de toekomst iets aan doen. Als was ik zeg niet klopt hoeft u niet langer voor hem te zoeken.'
'Wie zegt dat we hem zelf niet zullen vinden?' Lily probeert uit alle macht niet spottend te lachen.
'Dat is jullie de afgelopen twee jaar niet gelukt,' zegt ze. 'En kom op, het is Sirius Black.'
'Ik stel voor dat we erover stemmen,' zegt de vrouw naast Fudge aarzelend. Fudge knikt stug. 'Al die voor een hoorzitting voor Sirius Black zijn.' Langzaam gaat ieders hand omhoog zelfs Fudge moet toegeven dat Lily gelijk heeft.
'Oké dan er zal zo snel mogelijk een hoorzitting voor Sirius Black plaatsvinden,' zegt Fudge stijfjes.
'Oké top, want ik heb hem meteen maar meegebracht,' zegt Lily vrolijk en ze springt van haar stoel en draait zich naar de deur die openzwaait. Sirius Black komt binnenlopen en iedereen in de zaal houd zijn of haar adem in.
JE LEEST
back for you ~Jily~
Fanfiction"Ik zal altijd voor je terugkomen, love." Ze was destijds zo zeker geweest van zijn woorden. Maar nu zat ze hier toch zonder haar James.... ~~~ Alles wat de toverwereld geloofd staat op z'n kop als een bekende en geliefde ziel uit het verleden...