XXXIV.

926 52 50
                                    

De dramatische ontsnapping van de Weasley tweeling, die als afleiding had gezorgd voor Harry toen hij met Lily en Sirius had willen praten, had voor een kort en zalig moment alle aandacht weggenomen van Lily die op ontploffen staat, zoals Sirius het zegt. Iedereen was behoorlijk geïnteresseerd geweest in de winkel die ze openden op de Diagon Alley, op hun moeder na dan. Molly was in het begin woedend geweest op haar twee identieke zonen. Maar nu is Lily weer het interessantste en iedereen is weer op haar gefocust. Lily ergert zich het meest aan Sirius, hij laat haar vrijwel niet meer alleen en verlaat het huis niet zonder dat ze minstens twee babysitters heeft, en het werkt haar behoorlijk ook haar zenuwen. Elke keer dat hij komt aanzetten met een dekentje of een kop thee wil ze hem het liefste heel hard schoppen, was het niet zo dat ze enorm is en simpele handelingen zoals dat nu een stuk minder gemakkelijk gaan.

Wanneer Lily eindelijk een beetje op haar gemak een boek zit te lezen op de bank en Sirius plotseling midden in de kamer verstijfd is ze er vrij zeker van dat hij zich herinnert dat hij haar in de afgelopen tien minuten niet meer goed had ondergestopt of haar thee met koekjes in haar handen had geduwd. Ze sluit haar ogen geïrriteerd en maakt zich klaar om Sirius aan te horen leuteren over hoe er goed voor de vrouw en dochter van zijn broer moet worden gezorgd.

'Wat is er Harry?' Lily laat haar boek achteloos op de grond vallen en gaat met een ruk overeind zitten. Sirius heeft gelijk, Harry's gezicht is weer te zien in de haard en ze wil opspringen maar het gaat niet zo gemakkelijk dus Remus die op de bank tegenover haar zit drukt haar terug in de kussens. Ze wil het liefste protesteren maar ze is te druk bezig met naar haar zoon te staren. Hij lijkt uitgeput te zijn, alsof hij net een heleboel trappen op is gerent en zijn gezicht is vertrokken van afschuw.

'Ik had nog een visioen...' Lily's adem stokt in haar keel.

'Waarover?' vraagt Sirius terwijl hij en Remus naast de haart neerzakken, Lily staat nu op en gaat in dezelfde stoel zitten als de vorige keer dat ze met haar zoon praatte.

'Over mijn- over James,' zegt hij en hij fronst. 'Voldemort heeft hem.' Ze staart hem aan en haar hersenen gaan op nul. Ze herinnert zich die keer dat James voor twee dagen werd vermist, twee dagen dat ze niet had geslapen of gegeten. Twee van de ergste dagen van haar leven, waarschijnlijk ook twee van de ergste dagen van zijn leven aangezien hij toen voor een paar uur is gemarteld voor ze hem vonden. Maar met een schok herinnert ze zich dat dit haar James niet is, maar het maakt het niet veel beter. Het idee dat Voldemort hem heeft, wie hij dan ook is...

'Maar wat zou hij met hem kunnen? Hij weet niks...'

'Ik hoopte dat jullie dat zouden weten.' Harry kijkt over zijn schouder naar iets wat zij niet kunnen zien.

'Zou het niet kunnen dat het een valstrik is?' Remus heeft zijn voorhoofd bedachtzaam gefronst. 'Dat Voldemort je dat expres heeft laten zien om je in de val te lokken?'

'Maakt dat iets uit? Hij mag dan misschien niet echt mijn vader zijn, hij wordt gemarteld door dooddoeners.'

'Wat als het niet eens echt is?' vraagt Sirius langzaam. 'Wat als hij James helemaal niet heeft?'

'Nou, hebben jullie hem de afgelopen tijd nog gezien? Het zag eruit alsof hij er al wel een tijdje was,' zegt Harry met een grimas. Lily bijt op haar lip. Ze had James niet meer gezien sinds kerst en was daar zo dankbaar om geweest maar nu ze erover nadacht leek het haar nogal apart. Hij moet hebben geweten dat het niet lang meer zou duren voor ze zou bevallen en hij is nog geen één keer langs gekomen. Het zou haar op zich niet verbazen als hij de stad uit was getrokken zonder iets te zeggen maar hij leek er zo zeker van dat hij er voor zijn dochter zou zijn...

'Iemand zou moeten gaan kijken of hij oké is.' Lily kijkt zonder het te beseffen naar Remus en hij staat knikkend op.

'Ja, dat klinkt goed.' Remus verlaat de kamer haastig en het duurt niet lang voor ze buiten het huis een knal horen die aangeeft dat hij verschijnselt is.

'Dus weet je waar hij wordt vastgehouden?'

'Ik heb geen idee,' antwoord Harry. 'Ik denk dat het een kelder was maar ik zou niet weten waar.'

'Denk je dat hij nog wel even heeft of dat hij snel zal worden vermoord?' Harry schut zijn hoofd om aan te geven dat hij het niet weet.

'Oké, wij zoeken dit wel verder uit,' zegt Sirius met een zucht. 'Maak je geen zorgen, Harry. We laten het weten als we meer informatie hebben.'

'We moeten de rest van de Orde waarschuwen,' Lily staat op maar Sirius trekt haar weer terug op de bank.

'Laat mij dat maar doen.' Hij verlaat de kamer en Lily blijft nerveus achter. Voldemort maakt na maanden zijn eerste zet en hij ontvoerd James? Het slaat gewoon nergens op. James weet niks van de Orde en zal hem dus niks opleveren. De enige reden is om Harry uit de tent te lokken en ze is behoorlijk bang dat hij nu ook iets ongelofelijk dom zal gaan doen. Ze schrikt zich kapot als Remus weer terug de kamer in komt stormen.

'Harry heeft gelijk, hij is nergens te vinden en het lijkt erop alsof er een gevecht had plaatsgevonden,' zegt hij buiten adem. Lily balt haar vuisten uit frustratie en schrikt voor de tweede keer als leden van de order binnen komen lopen. Ze was bijna vergeten hoe snel ze allemaal wel niet bij elkaar kunnen komen als er echt iets is.

'Dus wat weten we?' vraagt Madeye en Lily herhaalt alle informatie die ze tot nu toe hebben verzameld. 'Hoe gaan we dit aanpakken?'

'Als Dumbledore er nu was...' mompelt Fred. Nu ze officieel van school af waren had niemand meer een argument kunnen vinden om de tweeling niet in de orde toe te laten, tot ergernis van hun moeder.

'Ja maar dat is hij niet,' zegt Sirius een beetje fel en hij staat op. 'Ik heb eens zitten denken en ik kan me maar één reden verzinnen waarom Voldemort James zou willen hebben buiten het feit dat hij hem kan gebruiken als aas voor Harry. Hij heeft nu ook de mogelijkheid om de vrouwelijke helft van de Potter familie te vinden, als James praat...'

'Ik snap het niet,' zegt George. 'Lily is toch de geheimhouder van dit huis? Hij zal het niet kunnen vertellen...'

'Dat kan hij wel,' zegt Lily gefrustreerd als het bij haar binnendringt. 'Hij is nog steeds een Potter, de laatste pureblood. De Potter huizen hebben allemaal eeuwenoude beschermingen en iemand met Potter-bloed heeft er altijd de macht over om te vertellen waar het is of om iemand binnen te laten. Eén simpele fillius bezwering veranderd daar niets aan.'

'Simpele fillius bezwering?' vraagt Remus een beetje sarcastisch.

'Vergeleken de bezweringen die op dit huis staan is simpel inderdaad het goede woord,' zegt Sirius. 'Maar we moeten hier direct weg. Als we nou gewoon verschijnselen naar een veilige locatie kunnen we daar alles verder uitzoeken.'

'Ik ben negen maanden zwanger, Sirius,' zegt Lily geïrriteerd. 'Ik mag niet verschijnselen.' Sirius kijkt haar even aan en knikt dan.

'Dan is het maar goed dat Hagrid me mijn motor terug heeft gegeven, niet waar?' Lily zucht maar staat toch op. Ze heeft een hekel aan de motor.

'Waar gaan we überhaupt heen?' vraagt Tonks wanneer Lily en Sirius al naar de deur beginnen te lopen.

'Ik dacht dat dat voor zich sprak,' zegt Sirius lichtelijk geïrriteerd dat niet iedereen zo snel van begrip is als hij. 'Er is maar één plek die nog beter is beschermt dan dit huis. Maar één plek die minstens even veilig is als Hogwarts. Eén plek die elke Potter beschermt tegen wat het ook op hen heeft gemunt, zelfs als dat een andere Potter is.' Lily draait zich naar Tonks toe met een waardige blik in haar ogen.

'Potter manor.'

back for you ~Jily~Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu