XLIV.

936 52 114
                                    

'Ze is zo ontzettend cute Lily,' zegt Nina die Melanie in haar armen schommelt. Nina had eindelijk tijd gezien om naar Engeland te reizen en zit nu op de bank naast Lily. Ze heeft haar haar een stuk korter geknipt sinds de laatste keer dat Lily haar zag en de jurk die ze aan heeft ziet er onbetaalbaar uit. Lily heeft zelf wel een paar jurken die de prijs van deze jurk wel zullen matchen maar die zou ze nooit op een gewone doordeweekse dag aanhebben. Ze ziet Tonks ook al kijken hoewel Lily weet dat ze nooit zo'n jurk aan zou trekken, zij geeft de voorkeur aan simpele jeans en een shirts met onbekende bands met namen die Lily ongemakkelijk maken zoals "de toverstoktrollen" en "de verschrompelde elfjes". 'Ik kan niet besluiten op wie ze nou meer lijkt, jij of James. Ze heeft wel James' haar en haar oogjes beginnen al in groen te veranderen?'

'Ze is inderdaad wel schattig niet waar?' vraagt Tonks terwijl ze met samengeknepen in een klein spiegeltje kijkt dat ze uit de handtas van Nina heeft gestolen, terwijl Lily kijkt wordt haar haar een stuk korter en veranderd van knalroze naar lichtbruin. 'Ik heb normaal niet zoveel met baby's maar Melanie krijst niet zo veel als anderen.'

'Oh, jij bent hier 's nachts niet,' zegt Lily schamper en ze gaat liefdevol over haar dochters wangetje. 'Ik weet niet hoe ik dit zou doen als James niet was teruggekomen...'

'Maar hij is dus echt terug?' vraagt Nina als ze opkijkt van het meisje dat langzaam in slaap dommelt door het rustige wiegen van haar armen.

'Ja.' Lily glimlacht breed. 'In alle glorie.'

'Ik ben zo blij voor je Lily!' En Lily hoort de oprechtheid in haar stem, iets wat er niet was toen Lily haar had verteld dat zij en James verloofd waren en toen ze in verwachting was van Harry. Maar Nina ging toen ook door een moeilijke tijd met Remus die haar nooit helemaal gelukkig kon maken omdat hij zichzelf zo erg haatte en zich niks gunde. Maar nu ze zelf een stabiele en goede relatie heeft met de man van haar dromen kan Lily zien dat ze geen enkele jaloezie koestert. 'Maar jullie zijn dus toch niet samen?'

'We besloten dat we niet direct weer in een relatie konden duiken.'

'Dat is onzin,' zegt Nina en Tonks maakt een instemmend geluid van de bank tegenover hen. 'Jullie zijn soulmates, jullie horen bij elkaar!'

'Dan kan het toch ook geen kwaad om het rustig aan te doen?' Lily zet haar voeten tegen het koffietafeltje voor haar en kan bijna horen hoe Euphemia Potter omdraait in haar graf. 'We hebben beiden zo veel ellende meegemaakt de laatste tijd, dat we beiden wel even rustig kunnen ademhalen. We hebben net een nieuw kind die behoorlijk veel aandacht vraagt en we hebben een zoon die maar zeven jaar in leeftijd verschild met ons. We hebben genoeg aan ons hoofd. Bovendien hebben we ons hele leven gehaast. We trouwde na één jaar daten en we kregen ons eerste kind op onze twintigste, maar we hebben alle tijd van de wereld en dit keer moeten we daar maar eens gebruik van maken.'

'Ik zei niet dat je volgende maand al weer zou moeten hertrouwen maar-' Nina stopt en fronst, duidelijk kompleet vergetend dat ze een punt aan het maken was. 'Dat zou ik trouwens echt helemaal niks op tegen hebben by the way... ik ben best benieuwd of mijn bruidsmeisjes jurk nog past. En ik wil Tonks ook al tijden in een jurk zien.' Tonks kijkt een beetje geschrokken op.

'De enige twee dagen dat ik een jurk aan zal hebben, zijn de dag dat ik ga trouwen en de dag van mijn begrafenis. Nee dankjewel!' Nina wil er tegenin gaan, een beetje verontwaardigd, alsof ze de afschuw die Tonks voor jurken heeft persoonlijk opvat maar op dat moment lopen de drie Marauders de kamer binnen en wordt ze afgeleid.

'James!' zegt Nina vrolijk terwijl Sirius direct op de baby in haar armen af duikt als hij haar ziet. Sirius houd Melanie vast alsof het kostbaarste in de wereld is en Lily glimlacht, dan te bedenken dat er een tijd was dat Sirius baby's haatte. Maar dan scheen hij ook alleen maar haar kinderen leuk te vinden.

'Hi, Nina,' zegt James en hij grijnst licht. Hij houd haar op armlengte afstand na haar kort te hebben omhelst. 'Als een van de weinigen heeft veroudering je juist een gunst gedaan, je ziet er goed uit.'

'Ik geloof het nog steeds niet, Prongs,' zegt Remus die naast zijn vriendin op de bank is gaan zitten. 'Je bent echt niet van plan om een feest te organiseren voor je verjaardag?'

'Is het echt zo moeilijk om te geloven?'

'Ja.' Dat ene woordje wordt gezegd door allen in de kamer en als de baby had geweten hoe ze moest praten had ze het ook gezegd.

'Ik denk dat we allemaal eigenlijk hadden verwacht dat je onderhand al wel een "geuss who is back" feestje zou hebben gehouden,' zegt Sirius die nog steeds naar Melanie kijkt en vrij ongeïnteresseerd lijkt te zijn in het gesprek.

'Jullie denken allemaal dat ik het wel gewoon moet vieren?' vraagt James terwijl hij gaat zitten op een armleuning naast haar.

'Als je wilt,' zegt Lily en ze kijkt glimlachend naar hem op. 'Wat is er nou nog een betere manier om weer terug naar normaal te gaan voor James Potter dan om een feestje te geven.'

'Het voelt gewoon zo raar... met alles wat er aan de hand is,' zegt hij fronsend en dan zucht hij. 'Maar ja, "It was the best of times, it was the worst of times," niet waar?' Lily herkent de quote van "a tale of two city's" maar had het boek zelf nooit gelezen, James had soms naast haar gezeten en er delen van voorgelezen terwijl ze inslaap sukkelde bij zijn melodieuze stem. Het had haar wel altijd verbaasd dat hij ook veel muggle boeken heeft gelezen.

'O Merlin.' Remus legt zijn hooft tegen Tonks' schouder. 'Nu quote hij Dickens, James Potter is officieel back.'

'Tempus neminem manet.' James glijd van de leuning op de kussens naast haar terwijl Sirius geïrriteerd kreunt.

'Nee, Moony nu is hij terug.' Sirius kijkt eindelijk op van de baby in zijn armen. 'Hij praat Latijn zodat we ons allemaal heel erg dom voelen als we het niet verstaan.' Lily grinnikt en herinnert zich nog maar goed een tijd dat zij zich er zo aan ergerde, nu is het iets waar ze van houd.

'Ik zei: tijd wacht op niemand,' verduidelijkt James bedachtzaam, alsof hij het echt niet express doet en misschien is dat ook wel zo. 'Of te wel, ik zou geen tijd moeten verspillen niet waar? Als jullie allemaal zo graag willen dat ik een feest organiseer zal ik dat maar doen.'

'Hoe nobel...' mompelt Tonks terwijl Nina opstaat en op haar horloge kijkt.

'Als we nog willen gaan moet dat nu, anders heeft het geen zin meer,' zegt ze en ze gebaart naar Lily en Tonks.

'Gaan waar?' vraagt Lily verbaasd en ze blijft stug zitten, dingen waar Nina wil dat ze mee naar toegaat is meestal niet iets waar ze van geniet, maar Tonks trekt haar al omhoog.

'De clubopening waar ik ons drie gratis toegang tot heb verkregen.' Nina grijpt haar handtas van het tafeltje. 'De voordelen van de vrouw zijn van een internationale filmster.' Lily kijkt een beetje wanhopig om naar James voor hulp maar hij glimlacht alleen maar breed.

'Veel plezier, love.'

'Ugh,' zucht ze gefrustreerd terwijl ze mee wordt gesleurd door haar twee beste vriendinnen. De verrader... 'Denk maar niet dat ik één druppel ga drinken!'

Op die uitspraak zou ze de volgende dag nog met veel ironie terugkijken wanneer ze met enorme hoofdpijn werd gewekt door het gekrijs van haar baby.

back for you ~Jily~Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu