Een korte klop op haar deur laat haar opkijken van haar spiegelbeeld en ze maakt haar vlecht snel vast met een elastiekje.
'Ja?' vraagt ze en de deur gaat langzaam open. Sirius komt binnen en rijkt haar zonder iets te zeggen een brief aan. Ze pak hem verbaasd aan en herkent het nette handschrift waarin haar naam staat geschreven meteen. James. Ze gaat met haar wijsvinger over de schuine letters die "Lily" vormen en denkt met pijn terug aan al die keren dat ze zich ergerde aan zijn perfecte handschrift.
'Hij stuurde me deze brief een dag voor- je weet wel...' zegt Sirius en ze rukt haar blik los van de brief om hem aan te kijken. 'Het duurde een tijdje om hem terug te vinden, dus vandaar dat ik er nog niks over had gezegd.'
'Dankje,' krijgt ze eruit en ze kijkt weer neer op de brief.
'Dumbledore wil ons spreken,' zegt hij met een diepe zucht. 'Zal ik hem zeggen dat hij moet wachten?' Ze schut haar hoofd en legt de brief neer op haar nachtkastje.
'Nee, het is oké,' zegt ze en ze volgt hem naar buiten. 'Waar gaat het over?'
'Wie weet...'
Dumbledore zit te wachten in de eetkamer, hij heeft zijn ogen gesloten en is duidelijk diep in gedachten. Ze nemen tegenover hem plaats en hij kijkt op.
'Lily,' begint hij glimlachend. 'Hoe gaat het? Met jullie beiden?' Haar hand schiet naar haar buik en ze ziet aan de twinkeling in Dumbledore's ogen dat hij het weet. Ze heeft geen idee hoe hij het kan weten, maar ze heeft in ieder geval geen zin in zijn spelletjes en ze besluit te doen alsof ze geen idee heeft waar hij het over heeft.
'Goed, blijkbaar zitten er geen bijwerkingen aan opstaan uit de dood en wat Sirius betreft hij is misschien wat mager maar dat komt wel in orde.' Dumbledore knikt en zet zijn vingers tegen elkaar zoals hij altijd doet.
'Oké, dat wou ik even checken en ik wou het even hebben over Harry's hoorzitting.' Ze kijken hem afwachtend aan. 'Hij is geplaatst voor volgende week vrijdag en als alles goed gaat, vertrekt Harry op 1 september gewoon naar Hogwarts.'
'Was dat alles?' vraagt Sirius verveelt en Dumbledore knikt maar Lily schut haar hoofd.
'Nee, we hebben nog wat te bespreken.' Dumbledore en Sirius kijken haar verbaasd aan. 'Wat wordt er van ons verwacht? Moeten we in dit huis blijven?'
'Voorlopig wel, ben ik bang,' zegt Dumbledore. 'Er is even geen andere oplossing.'
'Voorlopig? Is dat tot Voldemort is verslagen?' vraagt ze sarcastisch. 'Dat lijkt me niet, Dumbledore. Ik heb een tweede kans gekregen en ik ben niet van plan om die te verspillen door hier nog veel langer te blijven. Bovendien is er wel nog een andere oplossing...'
'Je wilt gaan leven in een van James' andere huizen?' vraagt Dumbledore met opgetrokken wenkbrauwen. Damn, hij is echt slim. 'Sorry, maar dat kan ik niet laten gebeuren.'
'Ik zie niet waa-' maar Dumbledore onderbreekt haar weer.
'Lily als je nou gewoon even luistert,' zegt hij rustig wat haar alleen maar nog meer irriteert.
'Nee, Dumbledore,' zegt ze gefrustreerd. 'Dit keer luistert u gewoon even! Ik heb de afgelopen dagen mijn mond gehouden maar nu vind ik het genoeg. Er was geen enkele reden goed genoeg om Harry achter te laten bij die walrus zonder herseninhoud, geen enkele reden is ooit goed genoeg om een kind achter te laten in een plaats met, aan gebrek aan een beter woord, kindermishandeling. U had hem ook op andere manieren kunnen beschermen, dit was niet nodig!
En ik heb geen zin om in dit vreselijke huis te blijven dus neem ik Harry en Sirius ergens anders mee naar toe. U kunt uw Order vergaderingen zelfs daar houden, het is groot genoeg. En ja, Sirius ook, u bent hem dat op z'n minst verschuldigd. Hij verdient het niet om in dit huis opgesloten te zitten, een huis waar echte kindermishandeling heeft plaatsgevonden.
U hebt een dooddoener die op het laatste moment spijt kreeg vergeven en een nieuw leven gegeven. En die had eigenlijk nog niet eens echt spijt van wat hij allemaal wel niet had gedaan, hij wou gewoon niet dat iemand van wie hij "hield" doodging. Maar u heeft er geen stokje voor gestoken toen Sirius zonder hoorzitting naar Azkaban moest. U moet geweten hebben dat er iets niet klopte, u hebt net als ieder ander gezien dat James en Sirius een sterkere band hadden dan de meeste broers, en u deed niks. Dus sorry als ik er een beetje genoeg van heb!'
Sirius knikt bijna onzichtbaar en Dumbledore blijft Lily heel lang aankijken. Ze moet zich er van weerhouden niet terug te deinzen en stug terug te blijven staren. Toen ze vanochtend wakker werd had ze niet geweten dat ze een stare battle met Albus Dumbledore zou moeten houden anders was ze misschien niet eens uit haar bed gekomen.
'Goed dan, mevrouw Potter,' zegt hij uiteindelijk en vrij koeltjes. 'Ik stel voor dat jij en Sirius jullie spullen bij elkaar zoeken en hetzelfde aan Harry vertellen dan zorg ik ervoor dat we jullie over een uur kunnen verplaatsen. Ik neem aan dat je het huis hier in Londen bedoelt en niet Potter manor, Godric's Hollow of Manchester?' Ze knikt stug en voelt zich weer ontspannen. Tonks fluit vol bewondering vanuit de deuropening en Sirius en Lily schrikken op.
'Je hebt vier huizen?'
'Dat moment wanneer iemand Potter manor een huis noemt,' mompelt Sirius. 'En technisch gezien hebben ze er zes, als je die in Godric's Hollow nog meetelt, ze hebben er ook nog een in Parijs en Rome. Waarom denk je dat er altijd zulke rivaliteit heeft bestaan tussen de Malfoy's en de Potters? De Malfoy's kunnen het simpel weg niet uitstaan dat de Potters zo veel rijker zijn en al helemaal niet dat ze het eerlijk hebben verdient. Mijn moeder zat ook altijd over de Potters te zeuren.'
Hij gaat nog wat door maar Lily verlaat de kamer al om het Harry te laten weten. Ze keert daarna terug naar haar kamer en pakt een tas uit een kast waar ze de trui van James instopt. Ze pakt zijn brief van haar nachtkastje en houd hem even twijfelend in haar hand. Ze gaat nog een keer met haar duim over haar naam en pulkt even aan de dichtgeplakte flap voor ze hem toch in de tas steekt.
JE LEEST
back for you ~Jily~
Fanfiction"Ik zal altijd voor je terugkomen, love." Ze was destijds zo zeker geweest van zijn woorden. Maar nu zat ze hier toch zonder haar James.... ~~~ Alles wat de toverwereld geloofd staat op z'n kop als een bekende en geliefde ziel uit het verleden...