SELESAI sahaja solat Ishak,Fadzlih menjenguk ke dapur.Kelihatan Ain tengah masak.Nasib dia cuti solat,kalau tak terpaksa la tunggu dia masak lagi selepas Ishak.Dahla lapar.
"Ain masak apa tu?" Soalnya.Ain menoleh memandang fadzlih,tiada jawapan lalu sambung memasak.
Aish dia ni,nak kena ni.Ain terkejut dengan perbuatan fadzlih yang memeluknya dari belakang.Aktiviti mengacau masakannya pun terhenti.Muka dah panas ni dah panas.Hahaha.
Namun,dia tetap cuba untuk bertenang.Hehe."Abang nak apa?Ain tengah masak sup jagung,lauk telur mayonis dan ayam goreng.ok puas?dah lepas.Susah nak masak kalau begini."Kata Ain dengan suara yang tiada feeling.Tapi dalam jantung dah kalah orang lari pecut.
"Wah!!sedapnya.Hmm okay lah.Abang tak kacau ain dah ok?Dah masak sedap sedap tau,dengan kasih sayang" pesan fadzlih sambil mencuit pinggang Ain.Ain terkejut dengan cuitan itu.Ish apa la.Nasib baik la Aku ni tahan geli.Kata ain dalam hati.
Makanan sudah sedia untuk dijamah.Ain mencedok nasi lalu diletakkannya di piring fadzlih.Suaminya itu hanya melihat gelagat si ain ni.Terharu konon.Sikit-sikit terharu.
"Thank you dear...Hmm Ain,abang ada benda nak cakap ni.Esok,abang start kerja dah.Pensyarah di...."Belum sempat fadzlih menghabiskan kata-kata ain memintas."Oh....k....dah makan,nanti sejuk" Kata Ain selamba.Fadzlih apa lagi.Geram di hati tak terhingga.Ya Allah sabarkanlah diriku ini.Kegeramannya hilang setelah merasa aur tangan isteri tercinta.Sedap weyh,walaupun sup jagung,ayam goreng,Telur mayonis thousand Island,tapi kau hado.hahahaha
Ain dari tadi duk perhati Fadzlih yang sedang menjamah makanannya itu tanpa bersuara.Merajuk kot pasal tadi.
"Abang!Komen la,sedap ke tak?Ain tunggu dari tadi lagi.."Bebel Ain.Fadzlih mengankat mukanya,lalu memandang nasi semula.Kali ni ain menggoncang tangan fadzlih."Ape ain nak ni?nak abang komen...ok sedap...Dahlah kan kalau makan tak boleh bercakap"Kata fadzlih.Ain terdiam lalu menyuap perlahan nasi ke mulut.Fadzlih dah geli hati,lucu bila tengok ain,sikit-sikit sentap.hahaha.
🎓🎓🎓🎓🎓🎓🎓
Seminggu di kota suci mekah cukup membuatkan hati mereka tenang.Meskipun kesedihan tentang pemergian arwah nek pah,mereka tetap cuba untuk tabahkan hati.
Flashback
"Assalamualaikum mak,kami datang bawa ayam panggang dengan nasi arab ni mak,mesti mak suka."Kata Datin Falisya.
Kelihatan nek pah hanya baring,tanpa memberikan respon.Dato Wazir mula curiga.
"Mak?mak?makk?!!" Panggil dato wazir akan maknya itu sambil menggoncangkan badan maknya.Beg tangan LV datin Falisya,jatuh ke lantai.Air mata berguguran.Dah diagak apa yang berlaku."Makkkk!!"Jerit Datin Falisya lalu memeluk tubuh nek pah yang kian menurun suhunya.Mereka pun memanggil doktor.
"Innalillahi Wainnailaihirojiun..."Ucap doktor itu.Tambah kuat tangisan datin Falisya.Khainisa apa lagi,dari tadi dipeluk je tubuh arwah neneknya itu.
Arwah dikebumikan di tanah perkuburan di Makkah,kerana itu merupakan salah satu hajat nek pah.Alhamduliah tercapai dengan izin Allah.
Sepanjang pengurusan jenazah,semuanya seakan-akan lancar.Datin Falisya tidak mahu memaklumkan pada Ain dahulu,nanti dia kelam kabut nak balik,dahlah exam dah nak dekat.
Back to the scene
"Assalamualaikum fadzlih...Haa ibu ni.Ibu cuma nak cakap sama fadz yang...yang nek pah dah meninggal dunia.Tapi ibu mohon fadzlih jangan bagitau Ain ye.Cuma tolong sedekahkan yaseen la pada Arwah....Okay...waalaikumussalam" Selesai bercakap di telefon,Datin Falisya hanya memandang sayu katil single di bilik itu,dimana disitulah nek pah tidur.
Sebak di hati.Ditabahkan hatinya agar air matanya tidak tumpah.Namun dia gagal.Siapa tak sedihkan orang tersayang pergi?
cuba readers bayangkan.hehehe
👞👞👞👞👞👞👞👞
"Khai,kau tak boleh macam ni khai.Khainisa!!Jangan la macam ni,kesian nek pah.Cuba la kau bacakan yaseen ke,sedekahkan Al-Fatihah ke.Nangis macam ni takde gunanya."Pujuk Qistina.Khainisa ni memang jarang merajuk,atau apa-apa yang sewaktu dengannya,tapi bila sekali merajuk,sakit hati,sedih,memang susah la mau dipujuk,susahnya susah lagi dari mendaki gunung Everest.Cehh!.
Khainisa hanya menekup mukanya dengan bantal busuknya.Dia sangat sedih.Selama ni nek pah la yang jaga dia,sayang dia.
"Aku...aku...aku tak boleh accept la qis..A..ak..aku cuma nak jumpa nek pah and minta maaf.!!"Kata khainisa setelah mengankat mukanya.Kelihatan matanya memerah,mukanya basah dan merah.
Haih,qis.Selamat memujuk.
"Dah,aku dengan Mum nak pergi tawaf.Jom ikut,dapat legakan hati kau tu.Nanti terus solat,boleh menggadu pada Allah.Adu pada manusia tak bawa faedah pun.Dah jom!" Ajak Qistina.Kan dah keluar tazkirah.Tu baru pengenalan.Khainisa hanya menurut.Betul jugak kata Qis ni.
Lif terbuka je,terjumpa pulak dengan Mizan."Assalamualaikum,khainisa.Saya dan keluarga saya takziah atas kehilangan awak sekeluarga.Saya harap awak dapat bersabar."Kata Mizan lembut.Sebenarnya tujuan nak pujuk Khai.Dia tahu,Khai sangat sedih.Khainisa sekadar menggangguk samb ditundukkan mukanya.Malu la,dahlah mata bengkak.
"Hmm thanks Mizan.Err kami pergi dulu ye,Assalamualaikum."Kata Qistina lalu menarik tangan kawannya itu.
❤❤❤❤❤❤❤❤❤
"Hey guys!!" Sapa Riana pada Geng gediknya itu.
"Ri!!Come sit!" Seru Talia."Wah,thanks sebab orderkan.So,how are you all doing?"Soal Riana.Ish,bajet mat salleh beno!
"We're fine,ri.So how about you?" Soal Sally pulak."I'm fine,just a little bit broken hearts." balas Riana dengan nada sedih.
"What?!who?Adriyan?" Sampuk Tasha yang dari tadi khusyuk makan,tapi bila dengar pasal broken ni dia pantang,mesti mau tau.
"Fadzlih.He's married.And I tak tau la kenapa I sakit hati sangat." Ujar Riana memberi Laporan kepada sahabat-sahabt gediknya itu,Tasha,Sally,Talia sebenarnya ada seorang lagi tapi sejak kejadian form5 haritu,mereka terus putus ukhwah dengan gadis itu.
"Ri,you kena ambil hak you tau!I pulak yang geram"Sokong Talia.Dia ni memang,batu api."Ish you guys ni,biarlah dorang happy,tak baik usik rumah tangga orang tau.."Nasihat Tasha yang sebenarnya paling baik kalangan gediks-gediks tu.
"Wei Tasha,Sekarang,you pulak dah terjangkit dengan 'Bitch'tu?.Eh dahlah I nak makan pun tak selera sebab topic ni.Lepas ni kita gi shopping.All is on me!"Kata Riana teruja.Dia nak pergi shopping sebab nak lupakan la pasal 'masalah'yang konon masalah bagi dia.Dah la Tasha Sokong perempuan tu pulak.Shit!!
"Yeayy!!"Sorak mereka bersama.Tasha,tidak hiraukan mereka.Hanya teruskan suapannya sahaja.Dia dah masak dah dengan perangai diaorang ni.
THANK YOU TO READERS YANG SETIA!!JANGAN LUPA BACA JUGAK "ONE MONTH FOR HER".
And story fashove yang baru,and best "Kasih Syahada"!!baca la. tak rugi.
staytune😉DONT FORGET TO VOTE!!
LOVE,XOXO
FASHOVE!!
YOU ARE READING
my dear, Mr hubby | √
RomanceSangkaannya selama ini tak seindah namanya.Ain Sharmiela,sanggup buat apa sahaja demi suaminya.Namun,sangkaannya serong apabila suatu kejadian tidak disangkakan menimpa rumah tangga mereka. Seorang yang penyayang terutama apabila bersama isterinya.T...