Bab 30 {Epilogue}

10K 174 12
                                    

PERUT ain kian memboyot.Seboyot-boyot manapun,dia tak kisah.Yang penting dapat jalan.

"Ain ni kan,cuba lah rehat sikit.Besar dah perut tu ibu tengok" bebel puan hasliza.Memang padan la.Perut besar ada hati nak buat kerja.

"Hehehe ok ibu.Ain pergi rehat eh." kali ni terpaksa mengalah la dengan mam besar.

"Abang!" laung ain sekuat hatinya.Malas dia hendak berjalan keluar lagi ke laman rumah tu.

"sekejap!!"

"Apelah dia ni!Kalau orang nak beranak macam mana?"

Setelah meminta diri,fiqri pantas mendapatkan ain yang sedang duduk di gazebo rumahnya."kenapa honey?"

"Eh eh abang!!sakit la.Ain rasa macam nak..nak terkeluar dah baby ni!!" jerit ain apabila air perutnya terasa sakit.Air ketumbannya juga telah pecah.

Darah seolah-olah berderau ke selurub badan fiqri membuatkan dia pantas mendapatkan ahli keluarganya dan mencapa kunci kereta.

"Come honey.Faster." fiqri segera mendukung ain meskipun isterinya itu makin berat macam tong gas!!hahaha maafkan saya ye ain.

"Aduhh sakitnye!!!cepat abang!!"

Fiqri memecutkan lagi keretanya menuju ke hospital.

*********

Semua ahli keluarga fiqri mahupun ain berada di ruang menunggu.Mereka semua duduk kecuali fiqri yang dari tadi asyik mundar mandri.

Apabila pintu wad bersalin terbuka,muncul seorang doktor.Doktor hensem!!

"Doktor!!macam mana isteri saya?"
panik fiqri menyoal.

"Alhamdulillah dia selamat dan bayi pun selamat.Bayi encik dan puan ialah Bayi lelaki."

Menitis air mata fiqri mendengar pernyataan doktor itu.

Selepas baby dibersihkan,baby itu dibawa masuk.Fiqri pantas mendapatkannya lalu mengazankannya.

Ain pula masih lena tidur akibat kepenatan yang dialaminya.

"Abang?" kedengaran suara ain serak² basah memanggil fiqri.

"honey?" fiqri pantas mendapatkan ain."Mana anak kita?"

"ni dia.Anak kita"

Air mata seorang ibu menitis dari tubir mata ain.Ya dia kini telah menjadi seorang ibu kepada anaknya.

"Nama dia ain nak bagi,Ahmad Rizqi Uzzam"

"Cantik nama tu honey.Abang okay je.Maksudnya pun cantik kan."

Ain mengangguk lalu mencium penuh kasih dan sayang baby Rizqi.

********

"honey mana boleh makan pizza." fiqri masih lagi dengan keputusannya."abang please.honey teringin sangat la abang!" rengek ain manja.

"Dah sayang makan je sup ikan pati haruan tu.Baik tu untuk pulihkan jahitan sayang" fiqri kemudian sambung menidurkan baby rizqi.

Ain ni walaupun tua bangka tetap tak sedar diri.Siap mencebik lagi macam budak².

Baru nak makan sup yang tersangat tak sedap itu "honey riz nak menyusu la" adu fiqri.

Ain mengankat mukanya.Yes!!ada juga alasan nak lari dari sup ikan haruan tu.

Kini baby rizqi bertukar tangan.Baby itu lebih senang menyusu dari susu ibunya.Lagipun kan bagus daripada susu haiwan.Jimat kos lagi.

Fiqri hanya menyaksikan anaknya sedap menyusu daripada susuan ibunya.Fuuh tahan fiqri tahan.Ain masih pantang tu.

"Abang tak payah lah tengok kalau tak tahan tu" ain seakan-akan dapat membaca fikiran fiqri terus memalingkan tubuhnya.

"Kalau abang tengok,terubat sikit rindu.hahahaha" sempat lagi mengusik isteri kesayangan.Aduhai.

"Terima kasih atas pengorbanan dan jasa honey dalam melahirkan Rizqi." fiqri memeluk bahu ain lalu mengucup penuh kasih dahi dan kedua² pipi ain.

Sempat juga dihadiahkan ciuman buat sikecil yang tengah menyusu.Fuh ciuman ni macam nak melencong je.Ok tahan.

"abang ni!!ish!!"

"Takpe abang,ni kan memang pengorbanan seorang isteri dan ibu.Lagipun honey rela.Dan honey harap kita dapat bahagia sebagai sebuah family." ucap ain ikhlas.

*******

Bertahun-tahun kemudian.

"ibu jomlah gambar!" laung rizqi dari jauh.Kelihatan Rizqi dan adik-adiknya telah menunggu ibu dan ayah mereka.

"Sekejap la.Takkan ibu nak lari!" gurauan ain mengundang tawa anak-anaknya.

"dah jom ibu!" mariam,iaitu anak kedua ain dan fiqri lantas memeluk erat ibunya.

"Ibu..ibu rindu ayah.Andai saja ayah ada ketika ini" ujar ain sedih.Sungguh pemergian fiqri amat menyedihkan mereka sekeluarga.

Fiqri meninggal akibat kanser peparu.Penyakit itu diketahui selepas ain berjaya melahirkan putera bongsu mereka iaitu anak mereka yang ke-4.

Sepanjang hayat fiqri sakit,ain menjaganya penuh sayang.Setiap saat,masa hanya untuk fiqri,fiqri dan fiqri.

"bu,yang lepas jangan dikenang.Kami pun rindu ayah.Kami faham ibu lebih rindukan ayah kan." ucap syuhada anak ke-3nya.

"terima kasih semua sebab sentiasa ada disisi ibu." ucap ain lalu memeluk anak² nya.

"aik kal ibu taknak peluk?" ain menoleh memandang suara garau itu.
"Haikal?! Ya Allag kenapa tak bagitau ibu yang kal datang?" ain mendapatkan anak bongsunya itu lalu dipeluk erat.

"maaf la bu.Ni kal ada bawa bunga untuk along!" Haikal menyerahkan bunga dan patung beruang sedang konvo kepada abangnya.

Rizqi telah tamat dalam bidang master.Kini tinggal haikal,mariam dan syuhada.

Kesemua mereka beza umur setahun kecuali umur rizqi dan mariam.Jarak umur mereka lebih kurang 3 tahun.

Alhamdulillah semua anak² ain berjaya dalam bidang mereka masing².

Dia yakin dia akan berjumpa dengan fiqri satu hari nanti di alam lain.Dia janji akan menjaga hasil benih fiqri dan dia sebaik-baiknya.

THE END

#jgn lupa sentiasa vote guys

my dear, Mr hubby | √Where stories live. Discover now