6 tahun lepas...
"AIN!!!Finally get what I dream for!!" Seperti biasa,Riana akan bertemu Ain sebagai orang yang pertama untuk mengetahui tentang mana-mana berita kegembiraannya.
"Hah?" Ain memang blur habis.hahahha
"Ala awak ni Ain..I mean saya dapat result target saya.Alhamdulillah.9A!!"
"Wahh tahniah Ri!!" Ain turut menumpang gembira atas kejayaan Ri.
"Awak dapat berapa ain?"
"Alhamdulillah 10A"
Riana terkelu sebelum tersenyum tawar."As always...as expexted" Riana lalu memeluk tubuh chubby ain.Kenapa Ain mesti berjaya lebih dari dia?urghh!!Takpe ni trial aje.
"Riana!"
Ain dan Riana kedua-dua menoleh saat seseorang memanggil nama Riana.Serentak mereka menoleh.Fadzlih.
"Eh sayang!!Sorry lambat..Ni jumpa Ain jap."
"Ain saya pergi dulu eh.Ade date dengan tersayang." Riana mengenyitkan matanya lalu berlaga pipi dengan kawan baiknya itu.
Ain mengangguk lalu menghantar pemergian mereka dengan senyuman.
"AIN!Kau tahu tak apa yang jadi?"
Syahirah yang menyergah Ain itu mengejutkan Ain."Haa?!!Apa yang jadi ira?Kau ni main sergah aje." marah ain.Dahlah orang tengah karang idea.Main sedap je sergah orang,tengok kan dah hilang pergi mana entah idea orang.
"Ri..Ri putus dengan Fadz.Sebab...sebab..."
"Sebab ape babe?!"
"Sebab Ri pasang dua.Dia curang dan ketahuan oleh fadz.Kesian fadz." Ain terkejut mendengarkan hal itu.
Kesian fadz.Sebenarnya dia memang ada perasaan sama lelaki itu.Namun Riana yang bertuah,dia pun tak nak la kacau kan.Mata semua tertancap pada sesusuk tubuh yang masuk ke dalam kelas itu.RIANA.
Kedengaran orang mulai berbisik sesama sendiri.Gossip haram la tu.
"Hai yin!"
"Ri?awak okay?" Ain menunjukkan riak bimbangnya melihat Riana yang hanya bersahaja.
"Okay je.Saya pasti awak pun dah tahu kan.And so..kita lupakan je hal tu okay?" Riana lalu mengeluarkan buku kerjanya tanpa menghiraukan seisi kelas yang memandangnya.
"Ri?kenapa ri buat dia macam tu?"
Tiada respon..
"Ri?!"
Riana memandang raut wajah ain yang dah berkerut.Minah ni dah kenapa.Sibuk je!Riana berdiri lalu menarik tangan Ain menuju ke suatu sudut yang sunyi.Nasib sekarang ni cikgu MC.
"Kau suka fadz kan?"
Ain diam.
"Kan?!!!Aku dah agak dah.Tula kau selalu sibuk dengan hal aku dengan dia kan?!!Sekarang kau ambil la dia tu.Bawa mati tau!!Aku ni dah banyak sakit hati sama kau!!Dan sekrang ni masa yang aku tunggu sebenarnya.Mulai sekarang,kita bukan sesiapa.Jangan nak terhegeh-hegeh lagi kat aku lepas ni!!"
Ain terkelu.Kawan paling rapatnya sendiri membencinya membuatkan hatinya bagai dirobek!
Dia terduduk dan menangis teresak-esak di situ.Sendirian.
"Ain?"
"Ain?!!" Terkejut ain apabila mamanya mengejutkannya dari lamunan yang panjang
"Eh ma... soryy tak perasan.."
"takpe..Jadi tak plan ain?"
Ain tersenyum hambar.Ragu-ragu nak lancarkan plannya itu.
"Insha Allah.Bulan depan maybe ain pergi."
Datin Falisya mengangguk.Ain dah uruskan pemindahan U dia ke Seoul.Takut dia tak kuat nak tinggal kat Khaerah tu.
**************
"Fadz dah urus dah?"
"Dah bu." Acuh tak acuh je fadzlih menjawab.
"Yelah.Ibu pun tak boleh halang kan.Cuma..ibu sayang nak hilang menantu sebaik Ain tu."
Mendengar pernyataan ibunya itu,fadzlih mendengus kasar.Ain ain ain!!Kenapa hatinya selalu jadi mangsa percatuan perempuan.
"Dahlah bu.Fadz tak nak lagi dengar nama dia.Lagipun esok dah pergi court nak urus proses penceraian kami.Jadi tak payah lah ibunak sayang lagi.Ada yang lebih baik lagi bu..."
Puan hasliza hanya mengeluh berat.Kering sungguh hati anaknya itu Sekarang.Dia yakin Ain tak bersalah.Dan semua itu hanyalah sebuah salah faham.Tapi tak ada guna nak bagi penjelasan pada orang yang tengah marah.
"HELO?" kedengaran suara Riana di corong telefon."Ri jom lunch.Saya baru dari court urus penceraian saya..penat la"
Bersinar-sinar muka Riana di sana."Okay dear..Sekarang juga saya datang eh!..kita jumpa kat You&me"
Restoran kegemaran Riana dan fadzlih dah agak dah itu menjadi pilihannya.
Kelihatan Restoran itu sangat tenang dan santai.Riana yang menghirup hot chochocolatenya terhenti saat melihat muka fadzlih yang kusut masai itu di hadapannya."Kenapa ni?"
"Tadi...Boleh pula si Ain tu nampak happy je.Patutnya sedih la..kata cinta,sayang.."
Riana tersenyum sinis."Awak ni masih ada hati kat pengkhianat tu?"
Fadzlih mencerlung tajam ke arahnya tapi langsung tak diendahkan oleh Riana."Awak jangan cakap macam tu..Cermin dulu diri sendiri." Tekelu lidah Riana apabila dibalas oleh fadzlih macam tu.Aci ke main ungkit masa lalu?
"Dahlah.Baik awak order.Malas nak layan lah"
*************
BILIK tidur ain dipenuhi dengan suara tangisan ain.Sungguh sedih dia rasa apabila terkenangkan betapa mudahnya Fadzlih melepaskan dia.Teringat kejadian tadi..
"thanks.."
"for what?" ain pelik apabila fadzlih menghampirinya sekadar untuk ucapkan 'thanks' je?
"For what you did.Akhirnya saya dapat juga bebaskan diri saya dari awak.Terima kasih atas layanan awak selama ni.And jangan lupa datang tau ke wedding saya kalau saya jemput.Oklah I got to go..ada date..bye" Fadzlih kemudian berlalu meninggalkan ain yang terasa sebak di dada.
Diusapnya perutnya yang kempis itu dengan kasih sayang."Sabar yah..baby..kita sama-sama hadapi ni bersama.Ibu harap baby bertahan dan sabar eh?"
Kesian Ain.Dia sebenarnya dah pregnant 3 bulan setengah.Baru dapat tahu Minggu lepas apabila check dengan doktor.Mengapa semua ni jadi?
Ni bukan rumah tangga yang diimpikan.Takpelah..setiap musibah pasti ada hikmahnya.
_____________
Alhamdulillah..my oral test has passed!!😉
Tapi lepas ni BM lagi.
Btw guys,pray for ain for her happines.Vote and comment so I can publish better story!🙆💕
Xoxo
YOU ARE READING
my dear, Mr hubby | √
RomanceSangkaannya selama ini tak seindah namanya.Ain Sharmiela,sanggup buat apa sahaja demi suaminya.Namun,sangkaannya serong apabila suatu kejadian tidak disangkakan menimpa rumah tangga mereka. Seorang yang penyayang terutama apabila bersama isterinya.T...