HATINYA berdebar kerana hari ni dia bakal bersua muka dengan keluarga pihak lelaki,dan keluarganya.Fuh relaks ain relaks.Perkahwinan ni halal dan bukan atas dasar maksiat.
Kalau diorang tak percaya,ain dan suaminya telah bawa beberapa saksi.Iaitu rakan mereka sendiri.
Selepas hampir berjam-jam penerbabgan mereka,akhirnya mereka tiba di Malaysia."Are you okay?" soal sang suami kepada ain yang kelihatan nervous.
Tangan ain diraih dan sejuk kerana gemuruh.Ain memandang suaminya yang berkaca mata hitam segak di hadapannya.
"Abang... takut la" adu ain.Suaminya melemparkan senyuman termanis abad-21 kepadanya."no worries dear.Everything is gonna be fine" ucapnya sambil mengelus pipi ain.Lalu dikucupnya dahi isterinya itu penuh kasih.
"Ready?Let's go!Pak su dah tunggu tu.." Kalau diikitkan ain memang takkan berganjak dari situ,jadi terpaksalah ditariknya tangan ain.
RUMAH banglo modern itu dipandang.Rindunya rumah ni.Di sini juga banyak kenangannya bersama....tak payah cakap la.
"Jom honey.Buat apa tercegat kat situ lagi?" Sang suami bersuara tatkala melihat ain yang memang kaku berdiri di tepi kereta.
"Assalamualaikum.." salam diberi sebelum memasuki rumahnya.Kelihatan seorang wanita berusia lingkungan 50-an berjalan ke arah mereka.
"waalaikumussalam...Ya Allah Fiqri!!Kamu dah balik?kenapa tak bagitau ibu?" soal wanita itu sambil memeluk anaknya,fiqri.Ain yang melihat hanya tersenyum dan membiarkan sesi meluahkan rindu itu.
Kini wanita itu beralih memandang ain."Ain?"
Ain tersenyum lalu mencapai tangan wanita itu lalu dikucupnya."Ibu..ain rinduu sangat kat ibuu" Air mata mula bergenang di tubir mata ain mahupun wanita itu.
"Ya ain..ibu punn" mereka terus berpelukan melepaskan rindu yang menggunung."Tapi ain buat apa dengab fiqri?"
Ain dan fiqri saling berpandangan."Dia isteri fiqri,ibu" kata fiqri seraya memeluk kedua-dua bahu isterinya.
Terkejut puan hasliza,ibu fiqri mendengarnya."Tapi bila?kenapa tak bagitau ibu?" Puan hasliza makin cuak.Eh eh ade apa-apa ke jadi?
"Jom masuk dulu baru fiqri cerita.Come honey" Mereka kemudian berjalan seiring dengan fiqri di tengah-tengah sambil memeluk kedua-dua wanita yang dicintainya.
SELEPAS mendengar cerita itu,barulah puan hasliza mengerti."Fiqri harap ibu dapat terima ain.Sebenarnya..apa yang jadi masa lalu tu bukan salah ain.Ain tak buat semua tu bu.Fiqri tahu." Terang fiqri.Ketika itu ain di tandas.Sebab tulah dia berani buka cerita lama.
"Ya ibu faham.Ibu sayang ain tu.Ibu bersyukur sangat sebab jodoh dia sebagai menantu ibu rupanya masih panjang." Kata puan hasliza lalu tersenyum manis.
"Dah jumpa Mertua?"
Fiqri menggeleng lalu tersengih."Ingatkan lepas ni."
"Apa kata kamu pergi sekarang.Tak baik buang masa.Nanti bagitau ibu juga kamu tidur kat mana malam ni eh?"
"okay..."
**************
BMW milik fiqri diparkir dihadapan rumah agam tiga tingkat itu.Kesian ain,tadi nervous jumpa family fiqri.Sekarang,nervous lagi jumpa familynya.
Setelah loceng rumah dibunyikan,pintu pagar pun terbuka.Aik banyaknye kereta."Assalamualaikum.."
Masuk je ke dalam rumah,kelihatan mama,papa,khainisa dan mizan sedang duduk di ruang tamu.Apabila sedar akan kehadiran ain,semua mata tertancap padanya.
Datin Falisya berdiri tegak."Ain?!"
Dia terus berlari ke arah anak sulungnya itu lalu dipeluk erat."Ain..I miss you so so much sayang." luah mamanya.Ain membalas pelukan datin falisya tanpa berkata apa-apa.Pelukan dileraikan dan ain menarik lengan fiqri untum mendekatinya.Datin Falisya mengerutkan keningnya."Fiqri buat ape kat sini?kenapa ain pegang-pegang ni?" Datin falisya cuba meleraikan pegangan ain pada lengan sasa fiqri,namun ditegah oleh ain.
"Ma..fiqri suami ain.Dia jaga ain selama ni,ma." Semua yang turut mendengar di situ terperanjat,kecuali khainisa.
"Ta..tapi bila ain?Ain dah terlanjur ke?" Terketar-ketar suara Datin Falisya kerana sedih.Takut kalau ain dah buat perkara yang tak sepatutnya.
"Tak la ma.Fiqri cinta kat ain.Dia rasa dia bertanggungjawab untuk jaga ain.Selepas satu kejadian ni berlaku,fiqri nekad nak jaga ain dengan menghalalkan ain untuknya." terang ain.Mereka semua lega mendengar jawapan ain.
"Ma,pa.Fiq minta maaf sebab dah curi anak mama dengan papa senyap-senyap.Fiq janji akan jaga dia.Fiq takkan pernah abaikan dia,ma,pa." kali ni Fiqri pula bersuara.Lagi lega mereka mendengar jawapan fiqri.
MAKAN malam pada hari itu sungguh meriah ditambah lagi dengan keharian fiqri dan ain."Malam ni kamu tidur kat mana?" soal Datuk wazir .
"Maybe kat rumah ibu dulu pa.Sebab barang-barang pun kat sana.Boleh kan?" Ain risau parentsnya akan tersinggung kalau dia tak tidur situ malam tu.
"Bagus la ain tidur kat sana.Ikut suami tu.Jangan jadi isteri derhaka tau." ujar datin Falisya.
Sebenarnya agak kecewalah mendengar jawapan mamanya.Fikir mamanya itu sudah nak lancar mogok.
Aduhai.
•••••••••••••••••••••
jeng jeng jeng!
dah tau kan siapa suami ain.Hahahaa by the way,author akan usahakan supaya Sayangku Mr Hubby ni cepat complete.
Korang nak happy ending atau sebaliknya?
Keep calm and vote for Ain k?😉
YOU ARE READING
my dear, Mr hubby | √
RomanceSangkaannya selama ini tak seindah namanya.Ain Sharmiela,sanggup buat apa sahaja demi suaminya.Namun,sangkaannya serong apabila suatu kejadian tidak disangkakan menimpa rumah tangga mereka. Seorang yang penyayang terutama apabila bersama isterinya.T...