BAB 10

6K 232 0
                                    

DUA BULAN KEMUDIAN

Haffaz bermundar mandir dalam biliknya.Sekejap dia duduk,sekejap dia bangun.Sekejap dia pergi ke balkoni bilik,sekejap dia masuk ke dalam bilik air.Entah apa yang dia cari pun tak pasti tapi mukanya seakan sedang memikirkan sesuatu.

"Hm,macam mana aku nak buat ni? Aduh.. buntu!", omel Haffaz.Dia meraup wajahnya beberapa kali sebelum dia duduk di birai katil.

Beberapa minit dia merenung dinding di dalam bilik itu sebelum dia mencapai telefon bimbitnya di atas meja belajar.Nombor seseorang didail dan terus ditekap di telinganya.

" Hello,assalamualaikum", sapa seseorang di hujung talian.Suaranya serak kedengaran.Pasti saja baru bangun tidur.

"Waalaikumussalam,Yaz.Em,lama tak dengar khabar kau.Kau sihat ke dekat sana?", soal Haffaz pada abang kembarnya.Hampir setahun lebih Hayyaz tidak pulang ke Malaysia dan berjumpa dengan keluarganya di sini.Bila ditanya,katanya sibuk dengan persediaan final exam nanti.Selama setahun jugalah lelaki itu tidak menghubungi mereka.Entah apalah yang jadi dekat abangnya pu dia sendiri tak tahu.

" Sihat,alhamdulillah.Iya la,sejak kau dah jadi tunang orang ni mana nak ingat dekat aku,kan?", usik Hayyaz namun suaranya kedengaran serius.
Tapi tak adalah nak hairan sangat.
Dia tahu yang Seif Hayyaz ni memang seorang yang tegas dan serius jika nak dibandingkan dengan dirinya yang lebih kebudak-budakan.

Walaupun Hayyaz sudah setahun lebih tidak pulang ke Malaysia,tapi dia sudah sedia maklum tentang pertunangan adiknya dengan Anyz.
Sewaktu majlis pertunangan mereka tempoh hari,Haffaz ada mengirimkan beberapa keping gambar melalui email.Dia tak naklah nanti abang kembarnya itu tidak tahu siapa bakal adik iparnya nanti.

Haffaz ketawa kecil."Alaa,bukan sebab tu pun.Aku dah bertunang atau tak,aku mana pernah lupakan kau.Cuma tu la,kau ni yang asyik sibuk memanjang sampai nak balik sini pun dah tak ada masa",

Kedengaran Hayyaz melepaskan keluhan."Em,aku bukan sengaja tak nak balik.Tapi aku sibuk sikit beberapa tahun ni.Kalau aku ada masa,aku balik jenguk Ibu dengan Ayah", jawabnya perlahan.

"Hm,tapi Ibu tu asyik tanya pasal kau je tau.Setiap hari mesti dia tanya,bila kau nak balik? kau tak rindu dia ke? Kasihan tau aku tengok Ibu macam tu.Tapi betul juga kata Ibu,tahun lepas langsung kau tak balik sini.Kau pun beraya dekat sana je.Ni dah nak dekat bulan puasa,kau baliklah sini.Beraya dekat sini ye?", pujuk Haffaz lembut.Dia tahu walaupun Hayyaz itu keras hatinya,namun bila dipujuk lama-lama pasti akan lembut juga.

Tiada jawapan diberikan oleh Hayyaz di hujung sana.Suasana sepi seketika.

" Aku pun rindu semua dekat situ.Aku rindu Ibu,Ayah,kau dan semualah.Tapi aku belum bersedia nak balik sana", ujar Hayyaz perlahan.

"Belum bersedia? kenapa pula?",

" Em,entahlah.Aku pun tak tahu apa yang aku cuba cakapkan ni", Hayyaz ketawa kecil.

Seif Hayyaz ✔Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang