SETAHUN KEMUDIAN..
Anyz mendekati Hayyaz yang sedang berehat di bawah pokok rambutan di luar rumah Tok Wan.Semalam mereka baru saja tiba di Ipoh.Dah lama rasanya tak balik jumpa Tok Wan jadi sebab itu dia ajak Hayyaz pulang ke sini.Lagipun Tok Wan dah rindu sangat dengan cicit-cicitnya ni.
"Jauhnya termenung..", tegur Anyz yang sudah pun duduk di sebelah suaminya.Lengan suaminya itu dipeluk erat sambil kepalanya direbahkan pada dada bidang milik lelaki itu.
Hayyaz tersenyum.Ubun-ubun Anyz dikucup pantas." Anak-anak mana?"
"Hmph.. si kembar tu kalau dah dapat jumpa Tok Wan diorang,lupalah dekat mamanya ni", kata Anyz seakan berjauh hati.Hayyaz ketawa kecil.
"Alaaa,tak apalah.Inilah masanya untuk mama dengan papa diorang bermanja-manja.Kalau tidak,bila lagi?" kata Hayyaz dengan sengih nakal.Anyz turut sama ketawa sebelum mereka masing-masing berdiam diri.Mungkin sedang berfikir sesuatu.
"Kenapa?" soal Anyz bila keluhan halus keluar dari mulut Hayyaz.Dia mengangkat muka memandang lelaki itu.
"Sayang nak tahu tak? Kadang-kadang abang tak percaya bila tengok sayang depan mata abang.Maksud abang,bila tengok NurAnyz Syaheera ni depan abang dan jadi isteri abang", kata Hayyaz sambil merenung jalan kecil di hadapan rumah kayu itu.
"Anyz tak faham.Maksudnya?" soal Anyz berkerut dahi.
Hayyaz tergelak kecil sebelum bersuara."Ye la,dulu NurAnyz Syaheera yang abang kenal ni seorang yang garang,keras kepala,keras hati dan ego.Walaupun abang dekat sangat dengan sayang tapi abang tahu hakikatnya dalam hati sayang abang terlalu jauh.Sampaikan kadang-kadang abang rasa mustahil untuk abang nak dapat cinta sayang tu.
Tapi siapa yang duga,akhirnya pintu hati sayang terbuka jugak untuk abang setelah sekian lama abang tunggu", kata Hayyaz panjang lebar.Kenangan dua tahun yang lepss terimbau kembali dalam fikirannya.Memang benar,kita mesti lupakan kenangan yang telah lama berlalu.Lagi-lagi perkara itu tidak manis untuk diingati.Tapi kadangkala kita kena mengimbas kembali segala kenangan tersebut untuk kita lebih menghargai apa yang berada di hadapan kita sekarang ini.
Anyz mendiamkan diri.Dia membuang pandang ke tempat lain.Sedar dengan perubahan isterinya itu,Hayyaz cepat-cepat menarik Anyz ke dalam pelukannya.
"Abang mintak maaf,sayang.Abang bukan nak ungkit balik apa yang jadi pada kita selama ni,abang cuma nak bagi peringatan dekat diri abang sendiri untuk lebih menghargai apa yang kita ada sekarang ni", terang Hayyaz,cuba memujuk isterinya.Namun Anyz masih mendiamkan diri.
"Sayang,maafkan abang eh? Demi Allah abang tak ada niat nak.." kata-kata Hayyaz dipotong Anyz.Terus dia memandang wajah gadis itu.
"Setahun abang pergi dari hidup Anyz.Selama tempoh tu jugaklah Anyz rasa kehilangan yang teramat sangat.Tiap-tiap malam Anyz akan menangis merindui abang.Anyz menangis setiap kali teringat perbuatan Anyz pada suami Anyz sendiri sampai dia bencikan Anyz dan sanggup ceraikan Anyz.Kalau Anyz tak mulakan segalanya,maka semua tu takkan terjadi.Kan?" Anyz mendongak memandang Hayyaz dengan mata yang berkaca.
"Sayang.. janganlah macam ni.Ab.."
"Anyz tak tahu kenapa Anyz susah sangat nak lepaskan Haffaz dulu sedangkan dia dah tiada lagi dalam dunia ni.Kalau Anyz menangis macam mana sekalipun,dia tetap takkan bangun untuk Anyz.
Disebabkan Anyz tak boleh terima ketentuan Allah,Anyz layan abang macam orang asing sedangkan abang suami Anyz", kata Anyz lagi." Tapi Anyz bersyukur sangat-sangat sebab Anyz masih ada peluang untuk tebus balik kesalahan Anyz pada abang.Anyz tak dapat bayangkan kalau dalam tempoh setahun tu,abang pergi dari hidup Anyz dan jumpa pengganti baru.Dulu Anyz pernah bertindak bodoh pada abang,sia-siakan kasih sayang abang tapi sekarang ni abang janji yang semua tu takkan berulang lagi.Abang segala-galanya untuk Anyz",
KAMU SEDANG MEMBACA
Seif Hayyaz ✔
Romance"Untuk hatimu ku kan bertahan,sebentuk hati yang ku nantikan.." Menggantikan tempat adik kembarnya dalam hidup NurAnyz Syaheera bukanlah satu perkara yang mudah.Bagi Seif Hayyaz,itulah perkara yang paling sukar pernah terjadi dalam hidupnya. Bukan n...