BAB 24

5.3K 258 8
                                    

HAYYAZ yang sedang leka menonton Power Rangers di kaca tv,terkejut bila terdengar bunyi kaca pecah di dapur.Bunyi itu seiring dengan jeritan halus isterinya.Tadi Anyz sedang sibuk memasak di dapur.
Tahu-tahu je ada benda pecah.

"Ya Allah,time-time ni la kau nak pecah!" rungut Anyz sambil mengutip serpihan kaca dari gelas yang dipegang tadi.Dia cuma nak susun gelas yang sudah dibasuh itu di atas rak tapi entah macam mana pulak boleh terlepas gelas tu dari pegangannya.

Baru dia hendak mengutip serpihan kaca yang kecil di atas lantai,Hayyaz terlebih dahulu menghalangnya.

"Ehh,nak buat apa tu?"

Anyz hanya pandang sekejap suaminya yang sedang berdiri di depan pintu dapur.Satu serpihan kaca diangkat dan ditunjukkan pada Hayyaz.

Nak kutip kacalah! Takkan nak jual otak-otak pulak kat bawah ni.Omelnya dalam hati.

"Dah-dah.Janganlah dikutip kaca ni pakai tangan.Nanti terluka pulak tangan tu nanti", tegur Hayyaz lembut.Hujung lengan baju Anyz ditarik supaya menjauhi serpihan kaca halus yang bertaburan di atas lantai.Dia pula mendekati tempat tersebut.

"Awak ada luka tak?", Hayyaz melihat tangan Anyz dari jauh.Tak nampaklah pulak sebab gadis itu mengenggam tangannya.

" Tak ada".

Hayyaz mengangguk.Dia kembali menyambung kerjanya.

" Nak buat apa pulak tu?", soal Anyz hairan bila dia lihat Hayyaz pergi ke hujung dapur.

"Nak ambik penyapu dengan kain basah.Awak pergi duduk dekat luar tu dulu.Nanti tak pasal-pasal termasuk kaca ni dalam kaki tu", jawab Hayyaz.Suara je dia dengar,muka tak nampak.Nasib baik suara tu kuat.

Anyz hanya akur.Dah ada orang nak tolong,apa salahnya?

Dia duduk di atas sofa.Kemudian barulah dibuka genggaman tangannya.Peluh-peluh jernih di dahinya dikesat dengan hujung tudung.

Tudung?

Ya,tudung.Untuk pengetahuan semua dari hari pertama dia dan Hayyaz bergelar suami dan isteri,sekali pun dia tidak pernah buka tudung atau menayangkan rambutnya pada lelaki itu.SEKALI PUN TAK PERNAH.Usah kata rambut,malah anggota badannya yang lain juga.Dia ibaratkan sedang duduk bawah satu bumbung dengan lelaki asing.

Darah yang meleleh keluar melalui luka pada jari telunjuknya dilap dengan tisu.Makin lama makin pedih pulak luka ni.Bila ditengok,agak dalam jugak lukanya.Silap-silap kena jahit ni nanti.Aduh.. tak naklah! Dia takut dengan jarum!

Sementara dia mencari kotak first aid kit,dia membalut dulu lukanya bagi menghentikan pendarahan.Kemudian dia membuka semua laci untuk mencari peti pertolongan cemas.Ni bukan rumah dia jadi tak tahu pulak di mana Hayyaz simpan benda tu.

Disebabkan pergerakannya yang terlalu banyak,kesakitan itu datang lagi.Kali ini lebih pedih.Terasa seperti dihiris berkali-kali pula jarinya ni.Peluh halus kembali melekat di dahinya.Nak nangis pun ada ni.Kenapalah dia rajin sangat nak pergi kutip serpihan kaca yang besar tu? Kalau tak,tak adalah terbelah tangannya.

"Aduh! aduh!" tangannya digerakkan ke sana sini bagi menghilangkan rasa pedih yang ditanggung.Tak sangka pulak jeritannya itu telah didengari oleh Hayyaz.

"Kenapa awak jer.." terhenti kata-kata Hayyaz bila dia lihat jari telunjuk Anyz yang dibalut dengan tisu putih itu sudah hampir berubah keseluruhan warna merah.

"Awak luka?"

Anyz pantas menggeleng.Jari telunjuknya disorok di belakang.

"Jangan tipu.Saya nampak jari awak berdarah tu.Biar saya tengok", Hayyaz mendekati Anyz namun gadis itu segera menjauhinya.

Seif Hayyaz ✔Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang