BAB 38

6.1K 246 15
                                    

HAYYAZ turun ke ruang tamu.
Dilihatnya waktu itu ibu dan ayah mentuanya sedang berbual di ruang tamu.Dia tersenyum bila keduanya memandang ke arahnya.Anyz tak ada lah pulak di situ sekali.

"Morning ma,pa.Anyz pergi mana? Tak ada pun dalam bilik?" soalnya.Dia duduk di sebelah papa.

"Eh,Anyz dah keluar tadi.Dia tak bagitahu Yaz ke yang dia nak keluar? Tadi mama tanya dia kata dia dah minta izin Yaz", berkerut dahi Puan Maimunah.Buat perangai pulak ke anaknya tu.

Hayyaz menggeleng perlahan.
Haih,berapa kali dah dia pesan pada Anyz supaya bagitahunya dulu sebelum keluar ke mana-mana.

"Isy Anyz ni pun satu.Boleh pulak dia tipu kita.Ada ke patut keliar rumah tak bagitahu suaminya ni hah.Apa nak jadilah dengan dia tu", rungut Puan Maimunah lagi.Hayyaz mengeluh perlahan.

Jarum jam menunjuk ke angka dua petang,baru batang hidung Anyz kelihatan di dalam rumah itu.
Kebetulan juga waktu itu semua ahli keluarganya sedang lepak di ruang tamu.

" Haih,petang baru balik,Anyz?", tegur papa dan membuatkan semua mata di dalam rumah itu berkalih memandangnya.

Anyz tersengih."Ada hal sikit tadi.Anyz masuk bilik dulu ye?"

"Ehh,sini dulu.Mama nak cakap sikit ni", Puan Maimunah memanggil anaknya.Anyz mengikut saja.Dia duduk di sebelah mama dan papanya.

" Anyz cakap tadi Anyz dah minta izin Hayyaz nak keluar kan? Tapi kenapa Yaz kata Anyz langsung tak cakap apa-apa pun dekat dia? Anyz tipu mama?" soal mama serius.Semua mata sedang memandang ke arah mereka.

Hayyaz di hadapannya dijeling tajam.Isy! Sikit-sikit nak mengadu.
Menyampah betul lah!

"Anyz? Mama tanya ni.."

Anyz mengeluh."Ya,memang Anyz tak minta izin dia pun",

"Kenapa macam tu? Tak tahu ke seorang isteri kena minta izin suami kalau nak pergi mana-mana? tak pernah belajar?" soal Puan Maimunah sedikit meninggi suaranya.

"Kenapa mama nak marah Anyz pulak? Anyz keluar jumpa kawan sekejap je.Takkan itu pun nak kena bagitahu?" soal Anyz mula tak puas hati bila mama seakan menyebelahi Hayyaz.

"Ya Allah,mestilah! Kalau macam tu apa gunanya Yaz tu sebagai suami Anyz?" Puan Maimunah menunjuk ke arah menantunya yang hanya mendiamkan diri.

Hayyaz dipandang tajam.Melihatkan kebisuan lelaki itu,lagi sakit hatinya! Dia dah lah baru je balik.Penat badannya ni tak hilang lagi lepastu terus kena marah-marah.

"Eh,awak! Awak mengadu apa je dekat mama dengan papa,huh?" marah Anyz tiba-tiba pada Hayyaz yang sedari tadi tidak bersuara.

"Eh,yang Anyz nak timggikan suara dekat Yaz tu dah kenapa?" sampuk papa.

Anyz mengigit bibir.Semua nak menangkan Hayyaz ni dah kenapa?! Anak diaorang ni aku ke atau mamat ni?

"Hate you!!" bentaknya dan terus naik ke bilik.Panggilan dari mama dan papanya langsung tidak diendahkan.
Hatinya sakit! Memang jantan tak guna betul!

Hayyaz hanya memandang langkah isterinya.Keluhan dilepaskan perlahan.Kemudian dia meminta diri untuk naik ke bilik juga.Mama dan papa sekadar membenarkan.Biarlah Hayyaz yang uruskan anaknya tu.Dia dah ada suami jadi pandai-pandailah dia.Lagipun lepas dia bagitahu Hayyaz yang Anyz keluar rumah pagi tadi,memang terus berubah kelat muka menantunya tu.

Di dalam bilik,Hayyaz menutup pintu bilik rapat.Kelihatan Anyz sedang duduk di atas sofa bertentangan dengan katil.Wajahnya tegang.Bagai singa betina kelaparan.

"Anyz pergi mana?" soalnya.Dia duduk di birai katil menghadap gadis itu yang sedang duduk di atas sofa.

"Masalah awak ke sekarang ni saya pergi mana pun? Ada saya menyusahkan awak ke?" marah Anyz.

Seif Hayyaz ✔Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang