GRRRR!
Anyz memegang perutnya.Adeh,lapar pulak perut ni.Baru tengahari dah mengaum dah.Belum masuk ke petang lagi.Sabar ya,wahai perut.
Sabar itu separuh daripada iman.Omel Anyz sambil mengusap perutnya lembut."Kau dah kenapa usap-usap perut tu? Pregnant eh?" soal Yuyu dengan biji mata yang membuntang besar.
Nampak macam tak logik tapi tak mustahil telahannya itu betul.Ye la,Anyz ni isteri orang.Manalah tahu kut-kut hubungan Anyz dengan Hayyaz dah baik.Tu yang malam tadi masa orang lain sibuk terawih,
mereka dua ni sedang dalam usaha untuk menambah umat Nabi Adam di muka bumi kan? Manalah tahu.Yuyu tersenyum sendiri"Jadah kau! Celah mana pulak aku pregnant? Isy.. tak sayang mulut agaknya kau ni bulan puasa macam ni!" omel Anyz.Muka dimasamkan tanda protes.Suka hati saja Yuyu nak cakap dia mengandung.Perutnya yang tengah buat konsert rock sekarang ni sebab lapar boleh dikata berisi?
Tempah maut betul!
Yuyu tersengih."Okey,sorry lah.Aku tanya je.Dah kau asyik usap-usap perut kempis kau tu.Aku fikir adalah tu apa-apa",
"Aku laparlah lapar.LAPAR.Bukan mengandung!" tekan Anyz.
Eee,tolonglah.Nak mengandung anak Hayyaz tu? Euw!"Laa.. lapar apanya? Baru pukul berapa? Macam baru first time je kau puasa.Sahur ke tak ni tadi?" soal Yuyu lagi.Hairan bila waktu macam ni Anyz sudah pun merungut lapar.Biasanya bukan ke petang-petang baru terasa lapar?
"Tak.."
"Kau tak sahur? Habis kau tak makan apa-apalah ni? Suami kau?" soal Yuyu bertubi-tubi.Apalah.. jadi bini orang tapi tak bangun sahur.Biasanyalah kalau orang yang baru kahwin ni,semangat saja nak bangun sahur.Masak macam-macam untuk suami tercinta.Tapi Anyz?
Anyz menggeleng."Aku malas nak bangun",
"Hayyaz tak kejut?"
"Dia kejut tapi aku suruh dia masak sendirilah.Dia yang nak makan,ada suruh aku pulak? Tak kuasa", ujarnya sambil membuat muka meluat.Kejam ke dia? Sudah tentu tak! Alaa.. orang lain ada je yang tak bangun sahur kan.Apa nak heran sangat?
" Ya Allah!" Yuyu beristighfar panjang.Sumpah,ni kali pertama dia jumpa dengan isteri yang teruk perangai macam Anyz ni.Ada ke patut dia buat macam tu? Suami dah tolong kejut sahur tapi dia boleh marahnya suami tu? Apa ke bangang sangat Anyz ni?
"Kenapa kau buat macam tu,Anyz? Kau dah gila ke apa? Tak baik tau kau cakap macam tu dekat suami kau.Habis pagi tadi dia makan apa?"
Anyz menjongket bahu."Apa-apa je lah yang ada dekat dapur tu.Roti bakar Nutella dia kut",
Yuyu hanya mampu menggeleng.Apa je yang dia boleh buat? Nasihat? Dah berbuih mulut dia bagi nasihat tapi langsung Anyz tak dengar.Macamlah dia tak tahu perangai Anyz yang memang keras kepala ni.Kalau dia dah tak suka sesuatu,sampai bila-bila pun macam tu sajalah gayanya.
"Oh ya! alang-alang cakap pasal Hayyaz tu,aku nak tanya kau sikit",
" Apa dia?"
"Haritu kan,Hayyaz ada cakap dengan aku.Dia kata dia dah lama suka dekat aku.Tapi aku pilih Haffaz.Apa yang aku pelik,sejak bila pulak dia suka aku sedangkan aku baru je jumpa dia.Kau tak rasa pelik?"
Yuyu mengerut dahi.Dia yang dengar sendiri pun hairan.Dia tahu Anyz baru je jumpa Hayyaz tapi kenapa pulak Hayyaz cakap dia dah lama suka Anyz? Daripada ayat tu macam Hayyaz dah lama kenal Anyz.Macam mana boleh jadi macam tu?
"Kau hairan kan? Aku pun sama.Dah lama aku fikir jugak kut-kut aku pernah terjumpa dia dekat mana-mana.Tapi rasanya tak pernahlah pulak", ujar Anyz sambil menggosok dagunya.
Yuyu mengangguk faham.Seketika kemudian dia terdiam.Tegak badannya.Mata direnung memandang Anyz yang masih lagi sibuk berfikir.
Ya Allah! Takkanlah Hayyaz tu..
" Beb! kau.. kau ada ingat apa-apa tak pasal Hayyaz?"
"Ingat apa?" berkerut dahi Anyz.
Dahlah Yuyu main sergah macam tu je.Terkejut mak.."Maksudnya macam.. kau tahu tak nak bezakan antara Hayyaz dengan Haffaz?"
Anyz berfikir sejenak.Kemudian dia menggeleng."Tak tahu sangat.Kalau dua-dua tengah senyum,aku memang tak boleh bezakan.Tapi kalau seorang senyum,seorang monyok tu aku bolehlah jugak.Tu pun kadang-kadang tak betul", dia tersengih manakala Yuyu sudah terlopong.Kalau begini,mungkin apa yang dia fikir itu betul.
"Beb,aku rasakan kau patut tanya Hayyaz pasal ni.Kau memang patut gila tanya dia.Aku rasa aku tahu apa maksud Hayyaz tapi aku takut apa yang aku fikir ni mungkin tak betul.Jadi lebih baik kau tanya dia.Dia lebih tahu", cadang Yuyu.Dia pula yang berdebar tak tentu pasal ni bila bayangkan apa yang dia fikir itu berkemungkinan betul.
" Maksud kau? Alaa.. bagitahu je lah aku",
Yuyu menggeleng."No! Kau kena tanya dia sendiri"
Anyz mengeluh sambil mencemik muka.Nak bagitahu tu pun susah!
SAMPAI di rumah petang itu,Anyz terus mendapatkan Hayyaz di dalam bilik.Ketika itu dia lihat Hayyaz sedang melipat sejadah.Pasti baru selesai menunaikan solat Asar.Tersentak lelaki itu bila dia tiba-tiba meluru masuk ke dalam bilik.
"Anyz? Ada apa?" soalnya.Anyz waktu itu sudah duduk di birai katilnya.
"Saya nak tanya awak sesuatu",
" Tanyalah..", Hayyaz duduk di sebelah Anyz.
"Haritu awak ada cakap yang awak dah lama sukakan saya.Tapi waktu tu saya dah pilih Haffaz dulu.Apa maksud awak? Saya tak faham.Bukan ke kita baru je kenal lebih kurang sebulan yang lepas? Masa saya datang rumah ibu,tu kali pertama saya nampak awak",
Hayyaz tersenyum kecil.Songkok di kepalanya dibuka dan diletakkan di atas katil.Kemudian wajah bingung isterinya dipandang.
" Iya ke tu kali pertama awak nampak saya?",
Anyz mengangkat bahu.Orang tanya dia tapi dia tanya kita pulak!
"Kalau awak nak tahu,dekat rumah ibu tu bukan kali pertama kita jumpa.Dah banyak kali dah sebenarnya tapi awak je yang tak perasan semua tu", ujar Hayyaz.Masih lagi tersenyum.
" Banyak kali?"
Hayyaz mengangguk sebelum dia membuka cerita.Peristiwa di mana kali pertama dia dan Anyz terjumpa kira-kira tujuh tahun yang lalu kembali terpapar di fikirannya.
Walaupun sudah lama berlalu tapi masih segar dalam ingatannya.*flashback dkt bab seterusnya okeyy😋
KAMU SEDANG MEMBACA
Seif Hayyaz ✔
Romance"Untuk hatimu ku kan bertahan,sebentuk hati yang ku nantikan.." Menggantikan tempat adik kembarnya dalam hidup NurAnyz Syaheera bukanlah satu perkara yang mudah.Bagi Seif Hayyaz,itulah perkara yang paling sukar pernah terjadi dalam hidupnya. Bukan n...