"HAYYAZ?"
Hayyaz yang baru saja hendak menyuap makanan ke dalam mulutnya,lantas berpaling bila namanya dipanggil.
"Is that you? Oh my god,long time no see.Where have you been,dear?" soal seorang gadis yang kelihatan anggun bergaun bawah lutut dengan rambut coklat keperangan yang dibawa ke bahu kanan.
"Evelyn! Bila you balik sini?" soal Hayyaz.Tersenyum dia melihat gadis itu.Evelyn merupakan teman sekuliahnya sewaktu dia menuntut di Australia dulu.Dia rapat juga dengan Evelyn ni selain daripada Jonathan.
Mereka selalu keluar bertiga."I baru balik semalam.Oh gosh,tak sangka gila dapat jumpa you dekat sini.Hey.. what's up,hm? Kenapa you tiba-tiba je berhenti belajar dekat Ausie tu? Semua terkejut tau",
Hayyaz tergelak." Nothing,but just lepas adik I meninggal,I rasa better kalau I stay Malaysia je.Dekat sikit dengan my mom.Lagi pulak minggu depan dah puasa,lebih baik I duduk sini je terus", terangnya.
"Ohh,good boy lah you ni.Now,you makan seorang ke? Nak I teman tak?" belum sempat Hayyaz menjawab soalannya,dia terlebih dahulu mengambil tempat di hadapan Hayyaz.Setelah membuat pesanan,dia kembali memandang Hayyaz.
"You look more handsome,Yaz.Dah hampir tiga bulan tak jumpa you,I miss you so much", bibir Evelyn yang tercalit dengan gincu merah itu tersenyum.Sungguh dia rindukan lelaki di hadapannya ini.Belajar di Australia tanpa Hayyaz merupakan satu hari yang sangat bosan.Asyik-asyik menghadap muka Jonathan,
Jonathan,Jonathan.Bosan!Hayyaz tersenyum kecil."Ni first time you balik Malaysia lepas.. hm.. five year dekat Australia,is it?"
Evelyn mengangguk."Ya,tak banyak yang berubah dekat Malaysia ni.Masih sama je macam dulu.Oh ya,sekarang ni you belajar dekat mana?"
"MSU.Dekat area ni jugak", jawab Hayyaz.Suapan nasi goreng terakhir masuk ke dalam mulutnya.Sesudah itu dia meneguk sirap limau di hadapannya.
" Alang-alang I dah jumpa you dekat sini,bolehlah kita selalu keluar kan? Please say 'yes' honey.. lama tau I tak jumpa you.Bolehlah you bawak I ronda-ronda KL ni", Evelyn mengerdipkan matanya beberapa kali.Dulu sewaktu mereka berlajar bersama,bila dia buat macam tu je pasti Hayyaz akan setuju dengan permintaannya.Dulu dia minta Hayyaz belanja aiskrim,kerdip mata je terus dapat.Ha ha ha..
"Er.. sorry,Eve.Sebenarnya I nak bagitahu you something and this is very important", raut wajah Hayyaz bertukar serius.Dia rasa perkara ni tak sewajarnya dirahsiakan.Lagi pun benda baik,boleh mengelakkan orang bersangka buruk padanya.
"Apa dia?"
"Actually.. I dah kahwin", cincin perkahwinannya dengan Anyz di jari manisnya ditunjukkan pada Evelyn.
Terlopong mulut gadis itu.Seakan tak percaya.Hayyaz,lelaki yang dia paling rapat di Australia sudah pun berkahwin.Lelaki yang dia kongsi suka dan duka selama ini ternyata telah menjadi milik orang lain." Eve?"
"Hm? Ohh.. ya.You married.But how? When?"
"Beberapa minggu lepas I balik sini.Actually my wife tu tunang kepada arwah adik I.Ya,kitorang kahwin pun atas permintaan dia tapi jujur I cakap,I love my wife so much", jujur Hayyaz bersuara.Jika diperhati,terpancar keikhlasan di matanya.
"Ohh.. okey.. err.. that girl,must be very happy,right? Dia dapat suami yang sebaik you ni.Kenapalah I tak propose je you masa dekat Ausie dulu kan? Melepas I.My bad..", Evelyn menjongket bahu.Kemudian dia tertawa kecil dan disambut oleh Hayyaz.
"Ya,she should be happy but.. she's not happy instead", Hayyaz menjatuhkan pandangannya.Sayu dan sebak bertandang di hati.
"Oh my god,look at that face.Seems like you're bearing a lot of problem.Why? tell me..",
KAMU SEDANG MEMBACA
Seif Hayyaz ✔
Lãng mạn"Untuk hatimu ku kan bertahan,sebentuk hati yang ku nantikan.." Menggantikan tempat adik kembarnya dalam hidup NurAnyz Syaheera bukanlah satu perkara yang mudah.Bagi Seif Hayyaz,itulah perkara yang paling sukar pernah terjadi dalam hidupnya. Bukan n...