BAB 64

8.6K 219 3
                                    

"ISTERI encik tidak mengalami sebarang kecederaan dalaman yang serius.Cuma bayi encik berada dalam keadaan bahaya sekarang ini dan pihak kami terpaksa melakukan pembedahan ke atas isteri encik untuk menyelamatkan bayi dan isteri encik",

Kata-kata Doktor Zakiah,doktor yang sedang merawat Anyz di hospital ini seakan terngiang kembali di telinga Hayyaz.Anyz kini berada dalam keadaan yang stabil meskipun ada luka-luka kecil pada tubuh gadis itu akibat diheret dan dipukul.Cuma luka  pada perut Anyz yang terkena pisau itu membuatkan isterinya terpaksa menjalani pembedahan.Senang cerita,Anyz terpaksa untuk melahirkan bayi mereka hari ini juga.

Dia juga terkejut bila diberitahu oleh Doktor Zakiah yang Anyz perlu bersalin hari ini juga.Ye la,kandungan Anyz baru saja tujuh bulan dan sangat pramatang.Tapi demi menyelamatkan nyawa Anyz dan bayinya,dia terpaksa akur untuk bersetuju dengan pembedahan ini.

Anyz juga sama.Berat hatinya untuk bersetuju dengan pembedahan ini bila fikirkan banyak risiko ke atas bayi mereka jika dilahirkan pramatang.Tapi demi nyawa si kecil itu,dia juga terpaksa bersetuju.

Setengah jam sebelum memasuki bilik pembedahan,Hayyaz menemani Anyz di dalam wad itu.Suasana terasa sepi dan sayu.Hayyaz hanya merenung wajah sendu isterinya sambil tangan gadis itu digenggam kuat dalam genggamannya.Sudah hampir sepuluh minit tapi tiada kata yang keluar dari mulut mereka sehinggalah Hayyaz membuka mulut.

"Kenapa diam tu?" soalnya lembut.Dia tahu yang Anyz sedang gementar dan cemas sekarang ini.Dia juga rasa perkara yang sama tapi semua itu dikawal rapi.Di waktu begini,dia perlu menjadi sumber kekuatan Anyz dan bukannya turut sama lemah.

Anyz diam tidak menjawab.

"Hm.. memang tak nak cakap dengan abang ke ni?" soal Hayyaz seakan berjauh hati.

Anyz tersenyum kelat.

"Abang.." panggilnya perlahan.Dia baru teringat sesuatu.

"Ya,sayang?"

"Fakhrul.. macam mana? Dia yang selamatkan kita tadi kan?"

Hayyaz terdiam.Soalan Anyz tidak dijawab.

"Abang?"

"Hah? Err.. dia okey",

" Dia dekat mana sekarang?" soal Anyz lagi.Dia tak nampak pulak Fakhrul sejak dia sedarkan diri tadi.

"Dia dekat balai polis tu agaknya.Mesti dia yang settle kan dua orang penyangak tu", terang Hayyaz.Selamba je kau gelarkan kawan-kawan kau tu penyangak ye?

"Ohh.. okey.Syukurlah dia tak apa-apa",

"Dia okey jelah sayang.Amboi sempat lagi ingat kat dia ye?" Hayyaz tersenyum kecil,senyum yang menyimpan satu rahsia,yang hanya diketahui oleh dirinya saja.

Anyz tersenyum kelat."Abang,Anyz takut.."

Hayyaz melemparkan senyuman yang paling manis buat gadis itu."Sayang nak takut apa,hm?" ubun-ubun Anyz diusap lembut dan penuh dengan kasih sayang.

"Anyz takut kalau jadi apa-apa dekat Anyz dan anak kita.Kalau.."

"Kenapa Anyz cakap macam tu? Abang tak sukalah dengar benda-benda macam ni.Anyz cakap lagi macam ni,abang merajuk", Hayyaz mengigit bibir bawahnya tanda dia benar-benar serius.

Seif Hayyaz ✔Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang