2.

748 11 2
                                    

Samen met Kim loopt ze de stad in, de zon schijnt, en de temperatuur tikt net de 20 graden aan. Afgelopen dagen zijn rustig voorbij gegaan, Mona heeft veel netflix gekeken, terwijl haar broer elke dag trainde. Ook heeft ze haar voorbereiding voor haar stage gedaan. Alsof haar vriendin gedachten kan lezen begint ze over haar stage.

'Heb je al beetje zin om al die jongens te masseren op de Toekomst?' 

Mona kijkt haar vriendin aan. 'Nou eigenlijk niet, voetballers stellen zich altijd aan man. En dan moet ik ook nog is bij die verdomde wedstrijden zitten, alsof ik later fysiotherapeut word van een fucking voetbalclub.' 

Kim lacht. 'Lieve schat dat is juist goed voor je ervaring, staat mooi op je CV, en daarnaast je mag de hele tijd kijken maar vet knappe jongens! Misschien date je straks wel een van die jongens.' Nu moet Mona ook lachen. 

'Kim dat zou jij doen! Ik loop stage daar, dat kan écht niet hoor, en daarnaast al die jongens zijn zowat blond. Ik heb een hekel aan blond.' 

'Joël Veltkamp niet?' 

'Kiiim, hij is dikke vrienden met m'n broer, zie je t al voor je?'

Kim kijkt haar vriendin grijzend aan.

 'Je overweegt het dus wel' 

Mona kijkt haar vriendin vragend aan.

'Wat?' 

'Ja daten met een die jongens?' 

Mona geeft haar vriendin een speelse klap op haar schouder. 

'Nee, ik date geen voetballers.' Kim lacht en samen lopen ze de Etos in.

'Terrasje?' Vraagt Kim als ze de zoveelste winkel uitlopen. Mona knikt.

'Bij de gekke italiaan?'

 Kim begint te lachen. 'Ja is goed!' De gekke italiaan is een klein cafeetje, dat gerund wordt door een italiaan, zijn café heet Bella, en de italiaan doet altijd gekke kunstjes voor hij het drinken op je tafel zet. Een beetje raar, maar wel beregezellig!

Als Kim en Mona plaats nemen op het terras zitten er al veel mensen, ze bestellen allebei een ice tea, en kletsen gewoon wat in het rond.

Als Mona een slokje van haar ice tea neemt, ziet ze een groep jongens aan komen lopen. Kim ziet het ook, en gaat er gelijk voor zitten. 'Daaamn Moon, hot boys gespot.'

Als de jongens dichterbij komen begint Mona te lachen. 'Dat is Kasper!'

'En zijn teaam!!' Roept Kim bijna. 

'Kiiim! Doe even normaal.' 

Als Kasper zijn zusje in de gaten heeft, steekt hij zijn hand op. 'Hey Moon.' Hij stopt bij hun tafeltje en begint te praten. Kim heeft alleen nog maar oog voor de jongens achter haar broer.

'Maar gaan jullie mee vanavond? We gaan hier in de stad uit!' Vraagt haar broer. 

Moon schudt haar hoofd. 'Nee bedankt broertje.' 

Kim die duidelijk een andere mening over deze situatie heeft grijpt in. 'Moon doe niet zo saai, we gaan mee. Hoelaat Kas?' Bij die vraag kijkt ze hem aan. 

Kasper die ziet dat zijn zusje eigenlijk een andere mening heeft vraagt eerst nogmaals aan Mona of ze mee wil. 'Moon is toch leuk, kun je vannacht je eerste legale wijntje drinken met mij! Je enige echte broer!' 

Mona aarzelt nog even maar zegt dan: 'Goed dan' Kasper richt zich weer tot Kim. 

'Half 10 gaan we. Laten we afspreken bij ons thuis.' De meiden knikken. 

'Tot vanavond' roepen ze in koor als de jongens weglopen.

's Avonds om half 10 staan de jongens uit Kasper zijn team op de stoep. Mona pakt gauw haar zwarte pumps die ze onder haar jurkje aan doet, en loopt dan naar de gang, waar de andere staan. Kim heeft een spijkerrokje aan met een wit off-shoulder shirtje, en zij zelf heeft een zwart strak jurkje tot de knie aan.

Als ze cafe No8 inlopen, springen er allemaal meiden op de jongens af. Kasper heeft wel 6 meiden om hem heen staan die op de foto willen met hem. Ook de andere jongens mogen niet klagen. Mona was zich eigenlijk nog nooit zo bewust van het feit dat ze een bekende broer heeft. Hij voetbalt bij Ajax, ze zijn in een cafeetje vlakbij Amsterdam, en haar broer ziet er goed uit. Het is niet meer dan logisch eigenlijk. Als alle meiden op de foto staan met hun idolen, vraagt Joël Veltkamp vriendelijk of ze hun de rest van de avond met rust willen laten, en vervolgens ploffen de jongens neer op de stoelen achterin het café.

'Bieeer?' Vraagt Kasper.

 Alle jongens knikken, behalve Matthijs. Kasper kijkt Matthijs aan. 'Thijssiee colaatje?'

Matthijs knikt. Mona is verbaasd, en vraagt zich af waarom Matthijs geen bier drinkt. Echt tijd van nadenken heeft ze niet want haar broer vraagt aan hun wat ze willen drinken. 

'Een zoete witte alsjeblieft' antwoord Kim, die al wel 18 is. 'En een Ice tea' antwoord Mona.

Even later komt Kasper terug met bier en fris, hij zet de biertjes op tafel en komt naast Mona zitten. 

Ze zitten wat te praten als er een vrouw van middelbare leeftijd aan komt lopen. 'Kasper Dolberg?' Vraagt de vrouw. Kasper knikt. 'Is dat uw vriendin?' Vraagt de vrouw wijzend naar Mona. 

Mona kijkt verbaasd naar de vrouw vanwege de gekke vraag. Kasper die het niet vreemd lijkt te vinden, geeft antwoord. 'Nee dit is mijn zusje Mona.' De vrouw knikt. 'Sorry' en vervolgens loopt ze weg.

Mona kijkt haar broer aan. 'Gaat het altijd zo?'  Kasper knikt. 'Vind je dat niet raar?' 'Ik ben het inmiddels gewend, maar in het begin is het inderdaad vrij raar.'

Mona grinnikt. 'Een avondje uit met de boys van Ajax. En ik kijk hier raar van op. Ik denk niet aan het feit dat heel Nederland naar jullie kijkt natuurlijk.' Kasper grinnikt. 'Daar ben je m'n zusje voor.'

Om 00:00 galmt er door het cafe. 'Mona Dolberg gefeliciteerd!' Vervolgens vliegt Kasper haar om de hals. 'Gefeliciteerd zussie!' 

De barvrouw komt met een zoete witte wijn aangelopen op een dienblad, er naast staat een cupcake met een kaarsje erop. Mona blaast het kaarsje uit en de hele zaal begint te klappen. 

Na een verjaardagsliedje, en felicitaties van iedereen, gaan ze vrolijk verder met dansen, drankjes doen en lachen.

Voorbestemd. Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu