23.

727 12 2
                                    

Mona stapt op de fiets. Het regent, maar ze trekt zich er niks van aan. Na het trainingskamp in Duitsland met Ajax, is het nu tijd om de dansschoentjes weer aan te trekken, en eindelijk weer te dansen. Ze heeft haar dansgroep en danslerares gemist, en kan niet wachten tot ze weer mag dansen.

Als ze de dansschool binnenloopt een kwartiertje later wordt ze hartelijk ontvangen door Sheline, haar danslerares. 'Mona wat fijn dat je er weer bent!' Ze omhelst Mona. 'Hoe was je stage bij Ajax?' Vraagt ze als ze Mona los heeft gelaten uit de omhelsing. 'Ja leeuk, erg leerzaam, had niet verwacht dat ik er zo op terug zou kijken.' Sheline knikt begrijpend. 'Nou meis, ga gauw naar de kleedkamer, de meiden zullen blij zijn om je weer te zien.'

Mona loopt de gang door en bekijkt wat foto's aan de muur. Een foto in hun sexy pakjes, een foto als studenten, en een foto in hun politieoutfit. Glimlachend loopt ze door. Als ze de grote witte deur naar de kleedkamer opent wordt ze begroet met allemaal opspringende meiden. 'Mona!!! We hebben je zo gemist!' Roept Laura, een van haar dansvriendinnen. Als ze iedereen uitgebreid geknuffeld heeft, neemt ze plaats en kleed zich om. 'Hoe was het?' Vraagt Lonne een blond meisje met lange benen die vaak een duo heeft gevormd heeft met Mona. 'Ja gaaf, een hele uitdaging, het is best mooi om die jongens zo fanatiek te zien met hun sport.' De meiden knikken. 'Maar daar doelen we natuurlijk niet op.' Knipoogt Marissa. 'Nee nee, vertel eens, wat lazen wij, jij en Matthijs?' gaat Lieke verder. 'Je was toch niet geintreseerd in jongens?' Lacht Marissa grinnikent. Mona weet niet wat ze moet antwoorden, ze had er geen rekening mee gehouden dat ze dat hier ook gelezen hebben, wat moest ze nu zeggen? Het zijn haar dansvriendinnetjes, ze delen alles, maar dit is gevaarlijk voor de carriere van Matthijs, dat weet ze, ze heeft het vaak genoeg van haar vader gehoord dat de media een carriere kan verpesten. Ze kijkt naar de afwachtende hoofden van haar dansvriendinnen.

'Dames, komen jullie?' Vraagt Sheline als ze de deur aan de andere kant van de kleedkamer opent. De dames knikken en staan op. Mona haalt opgelucht adem. Heeft ze mooi geluk gehad.

Na een intensieve warming-up kan Mona merken dat het weer een tijdje geleden is dat ze gedanst heeft. Als Sheline begint met het rekken kan ze ook aan haar spieren merken dat die even rust hebben gehad, maar als ze dan de eerste opwarmkrachtdans er op heeft zitten, voelt ze zich herboren en weet ze weer waarom ze zo graag danst.

Na een driekwartier krijgen ze 5 minuten pauze. Mona loopt gelijk naar Sheline toe om te voorkomen dat de andere verder over Matthijs vragen. Na de 5 minuten pauze, beginnen ze weer. Na 3 nummers ploft Mona hijgend op de grond. 'Je bent lekker bezig Mona, maar kom beetje energie erbij.' Roept Sheline.

Als Sheline wat uit staat te leggen, kijkt Mona op als ze ineens haar naam hoort. 'Hoe zit het nou met die Matthijs?' Fluistert Marissa. 'Marissa, mond dicht, ik ben aan het praten.' Roept Sheline dwars door haar uitleg. Mona blaast de ingehouden lucht weer uit.

Na de training zitten de meiden zwetend uit te hijgen op de bank. 'Dat was een heerlijke training.' Begint Mona als ze haar allemaal aankijken. 'Die Matthijs?? We willen alles weten!!' Zegt Lieke.

'Jongens, no big deal, we gingen het dorp in om voor mij een broek te kopen, ik had ze allemaal vies en mn laatsts schone werd gesmeurd met jus orange, we hebben wat fotos gemaakt, gewoon voor het leuk, en ja daar heeft de media een vergrootglas opgelegt. Ik wou dat het spannender was, maar het wordt niet spannender dan dit.'

Als de meiden zich omgekleed hebben, gaan ze nog wat drinken in de kleine kantine onderin de sportschool. 'Ga je niet mee wat drinken?' Vraagt Marissa. 'We hebben je al zo'n tijd niet gesproken.' 'Volgende week!' Belooft Mona. 'Heb nog wat dingen uit te werken voor school weer begint.' De andere knikken.

Mona stapt op haar fiets, en fietst naar huis. Ze is van plan om zich eerst even snel te douchen en dan te leren voor de toets van volgende week, en de laatste resultaten van de focustraining van het trainingskamp uit te werken. Als ze de poort binnen komt, ziet ze Kasper op de bank zitten. Ze loopt naar binnen als ze haar fiets weg heeft gezet en opent de deur tussen de keuken en kamer. 'Kim?' zegt Mona verbaasd als ze ineens Kim op het schoot van Kasper ziet liggen. Kim schiet overeind. 'Uh ja ik kan het uitleggen.' Mona kijkt verbaasd. 'Doe geen moeite.' lacht ze en ze loopt richting de trap.

Terwijl Mona druk bezig is met het uitwerken van de focustraining resultaten begint haar telefoon te trillen.

Papa: Hoi meisje, Mama en ik wilde uiteten vanavond, ga je mee?

Mona wil al nee typen als Kasper haar kamer binnen komt lopen. 'Wat doe jij hier? Kun jij niet kloppen?' Mona is geirriteerd doordat haar vader haar net appte, die haar toen ze elkaar voor het laatst spraken verboden heeft om met Matthijs om te gaan, omdat hij bang was dat zij zijn focus in de war bracht, en haar broer zojuist met haar beste vriendin op de bank lag. Kasper kijkt haar verbaasd aan. 'Uh sorry sis, wist niet dat je zo druk was.' 'Ja dat jij met mijn beste vriendin op de bank kan liggen omdat je je alleen af en toe even moet uitsloven op het veld met een bal om geld te verdienen betekent niet dat ik alle tijd heb, ik moet leren om geld te kunnen gaan verdienen.' Kasper kijkt zijn zusje met opgetrokken wenkbrauwen aan. 'Net vond je het nog dikke prima man' Mona begint te lachen. 'Ja ik had niet echt de tijd om daar m'n energie aan te verspillen. Maar als je me een plezier wil doen, ik heb meer te doen.' Kasper zucht. 'Laat ik het maar over de het is weer de tijd van de maand boeg te gooien. Maar goed, pap appte net, we gaan zo uiteten.' Nu zucht Mona 'Ik heb geen tijd Kasper, ik warm wel wat op.' Kasper wil weglopen maar bedenkt zich dan de nog niet uitgesproken ruzie tussen vader en dochter. 'Jij wil gewoon niet mee.' Mona schud haar hoofd. 'Ik heb geen tijd Kas' 'Dan maak je maar tijd, je gaat mee.'

Voorbestemd. Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu