Pencuri

1.7K 131 2
                                    

Beberapa bulan lepas,ada beberapa kes kecurian.
Aku buat tak kesah.

Sampai dua orang aku tolong..lebih dipanggil Yun dan Akid..sebab dua orang ni antara duit hilang yang banyak..

Aku mintak suruh diorang pandang aku dan aku cuba praktik apa yang belajar..aku scan..

Yun
"Hilang rm70 ea"
"X.rm60"
"Pikir balik..kau ade duit seringgit banyak..tapi kau hilang 3 keping rm20 dan sekeping rm10"
"Ouh haah"
"Kau letak dompet kat dalam beg kat kelas?"
"Haa"

"Nanti kau jumpa aku"

Akid

Aku tak berapa jelas..

"Hilang seratus lebih kat kelas,dompet terus kosong,hilang waktu program"
"Haah"
"Tapi aku tak nampak siapa curi,kau tanya budak kelas kau"

Lepas waktu tu,aku terus dapatkan siapa yang mencuri dan mintak diganti semula..tak perlu naik kes..semenjak tu,ketua pengawas dan ketua pelajar mintak aku selesaikan ape2 kes curi..

Aku tak kesah..lagipon kalau aku tanya sesiapa pun..alhamdulillah diorang mengaku..dapatlah dalam enam orang untuk beberapa ratus ringgit..naseb tak baik aku tak dapat jumpa siapa but hanya tanda2 je..

Sampai satu tahap..aku taknak tolong lagi..sebab..terlalu ramai..dan ada bende yang tak kene.

Ade seorang budak ni..aku scan dompet dia..dan aku nampak..bende yang ikut dia..

Aku mula fikir..settle situ je..tapi

Lepas aku scan tu,setiap kali aku nak tidur..betis aku kejang then aku nampak dia kat tingkap dorm..aku tak tahu ape kaitan dia dgn budak tu..dengan tubuh yang agak besar saiz almari..aku memang takut..lagi2 aku tahu dia buru aku..sampai suatu masa aku lepas..

Sejak tu aku berhenti buat bende2 tu..aku pun pernah di pesan kalau nak scan orang atau sesuatu..kene ade perlindung diri yang kuat..

Balik ke kampung..aku cerita pada ibu aku..mana tahu ada penyelesaian sebab adik beradik ibu aku ada banyak kelebihan dan selalu menolong..
Tapi kesan bende tu tak melarat..aku cukup bersyukur..tapi aku memang taknak terlibat lagi dan memang bukan bidang aku cari2 barang ni..tak sama macam arwah atuk aku yang memang power buat bende ni..asal barang hilang jumpe dia..

Tapi aku serik..inshaa allah kalau aku dah berani..aku cuba

Hijab Budak HostelWhere stories live. Discover now