RAMBUT

4.5K 282 19
                                    

Bulan ramadhan syaitan dibelenggu..
Ya..memang betul..

Sepanjang hijab aku..
Yang aku selalu nampak adalah roh2 yang melawat cucu cicit mereka..sedangkan roh arwah atok aku pun pernah lawat aku dan adik aku.
Kami sama sama nampak.

Cerita kali ini..
Kalau bukan bulan ramadhan ,kebiasaannya ada yang ganggu,buat bunyi,ketuk barang,berdehem dan sebagainya.
Tapi,pada bulan ramadhan mereka seolah olah hormat akan kita.
Mereka cume berdiam buat hal memasing dan ada jugak yang pergi ke masjid..

Ramadhan tahun ini,aku berpuasa di asrama.

Satu malam ni,aku sengaja pergi astaka lepas solat witir sebab nak tengok 'pagar'

Habis je tengok,
Aku nak balik dorm.Jam waktu tu baru pukul 11 malam.
Semasa aku lalu susur gajah nak ke tangga..
Aku terasa muka aku terlanggar sarang labah labah..
Memang dah terbiasa dah.
Tapi bila aku sapu muka je..
Rupanya itu rambut..

Beberapa helai rambut.

Cuma rambut..

But,siapa punya.

Aku ambik rambut tu ,then lilit kat tangan macam dalam gambar kat bawah ni..

Aku ambik rambut tu ,then lilit kat tangan macam dalam gambar kat bawah ni

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Tapi,ini bukan rambut..cuma nak tunjuk macam mana aku lilit.

Then,aku naik dorm dengan rambut yang terlilit kat tangan..sambil main2 dengan rambut tu..
Masa nak naik tangga asrama aku terserempak member aku yang baru balik dari kelas sebab nak amek baju batch.
Pastu dorang tanya aku dari mana,then aku jawablah aku jalan2..
Pastu aku naik dorm..
Kat dorm masih ramai belum tido,
Maklumlah baru pukul 11..

Then ,aku lepak sambil usik beberapa orang member aku dengan rambut tu..
Aku cakap yang itu rambut awek dorang..
But,dorang tak tanya pun rambut sape tu..
Dahlah rambut panjang..

Pukul 12..
Aku belum tido lagi..
Aku keluar ke koridor then duduk kat tembok..
Aku tak rasa gayat pon..
Then, aku nampak beberapa orang dewasa kat blok asrama sebelah jengok dorm blok tu. Ade yang satu dorm 2 orang dan ada yang sorang..aku tahu "dorang" cuma melawat je..

Pukul 1 pagi, aku masuk dorm form 2 sebab aku boleh bangun sahur awal kalau tido dorm form 2..
So,aku baringkan diri disebelah budak form 2 nama dia Fu..
Dia tido atas lantai..then aku tido sebelah dia..kat sebelah kepala aku ada jam loceng yang disetkan berbunyi pukul 4.30 pagi..

Then, aku tido dengan tangan yang maseh terlilit dengan rambut..

Tiba2 aku terjaga dek kerana rambut tu terputus dan menyebabkan tangan aku terpukul lantai dan terjaga.

Badan aku yang terbaring mengahadap ke tingkap membuatkan aku terlihat satu lembaga seperti pontianak tetapi kelihatan lutsinar..
Dia cuma lalu kat koridor tu..

Dalam hati aku,

"Dia tak kacau mesti sebab bulan ramadhan"

Then, aku keluar pergi tandas dengan bawa rambut tu..
Pastu buang kat lobang jamban then flush..
Then aku tido balik.

Esoknya, member aku namanya Muiz, tanya apa yang aku dapat jenjalan malam tadik..
Aku pun cerita kat dia..
Malam esoknya..kat dorm selalunya ramai open citer hantu yang diketuai oleh budak Ex Maahad Johor yang pandai reka cerita hantu.
Pastu Muiz minta izin aku nak cerita kan cerita yang aku bagitau dia..
Then , Muiz pun ceritakan..

Aku rasa sebersalah bila cerita tu menimbulkan rasa takot kat dorang..

But, dorang minta aku citer lagi pengalaman aku yg laen...lagy2 budak dari maahad johor..yelah kan..dorang baru masuk sekolah ni..
So, aku pun setuju..
Malam tu aku kuasai majlis cerita hantu tu..
Hahaha..aku harap member2 aku semua berani..
Walaupun ada yang ngaku rasa takut dorang..

Hijab Budak HostelWhere stories live. Discover now