'Mijn jeugd' zeg ik zacht.
'Oh, in details?'
'Nee, ik kan niets in details vertellen. Dan sla ik dicht.'
Ze knikt. We snijden een tijdje in stilte de groenten. 'Hoe is jullie oma' vraag ik zacht.
'Nonna is... ze is geweldig. Ze probeert ons te beschermen van de maffia. En ze is een geweldige kok.'
'Wat denk je dat ze van mij vind?'
'Maak je daar maar geen zorgen om' zegt ze glimlachend, 'ze vind je geweldig. Toen ik hoorde over jou van Ruggero heb ik met haar gepraat. Ze weet wat ik eerst van jou wist. En dat is hoe je eruit zag, waar je woonde en wat Ruggero van je vond.'
'Wat vind hij precies van me?'
'Dat moet je hem vragen, ik heb beloofd dat ik dat niet zou vertellen aan je.'
'Vanavond dan.'
Ze knikt en we zijn weer stil. 'Zullen we muziek opzetten' vraagt ze.
'Graag.'
Ze glimlacht en zet de radio aan. Titanium van David Guetta en Sia vult de kamer. Ik begin zachtjes mee te zingen. We maken het snijwerk af en gaan verder met de saus. Die moet heel erg lang sudderen in de pan dus maken we het andere eten. Ergens rond twee uur komt er een liedje van redfoo op. Let's get ridicolous. We beginnen mee te zingen en springen door de keuken. 'Jullie zijn druk' horen we opeens achter ons.
We staan stil en kijken achter ons. Er staat een man met zwart haar en groene ogen in de deuropening. 'Wat maken jullie' vraagt hij terwijl hij naar de pan loopt.
'Wat wil je Celio' vraagt Neta.
'Ik wilde het nieuwe meisjes leren kennen' zegt hij grijnzend.
'Smettere di Celio, o vogliono Ryu dopo che lo avete? Lo sai che non esita a effettuare l'ordine.'
Celio snuift en leunt op het aanrecht. 'Waarom zou hij dat doen als ik haar alleen maar wil leren kennen?'
'Jou kennende wil je meer.'
'Mmh, laten we dan maar naar de hal gaan. Nonna is er bijna.'
Neta's gezicht klaart meteen op. Ze pakt mijn hand en trekt me mee naar de hal. Severino en Gio zijn er al. Nino en Ruggero komen net aanlopen. Ruggero loopt naar mij toe en omhelst me. 'Hey gattina' zegt hij.
'Hey' zeg ik zacht.
'Ik dacht dat jij bij mijn vader was.'
'Nee' zegt Neta, 'ze was gezellig bij mij.'
'Heel gezellig' hoor ik achter me.
Ruggero kijkt op. 'Dat heb je gezien Celio' vraagt hij kwaad.
Ik voel dat hij zijn hand tot vuist maakt. Blijkbaar mag niemand Celio hier. 'Ryu' zegt Severino, 'rustig aan. Ik vroeg hem om de meisjes te halen.'
Ruggero snuift en geeft een kus op mijn hoofd. 'Dank je dat je ze gehaald hebt Celio' zegt Severino, 'je kunt gaan.'
Ik hoor voetstappen die steeds zachter worden. 'Vader' zegt Ruggero, 'ik heb liever niet dat hij bij haar in de buurt komt.'
'Dat zal toch wel gebeuren figlio' zegt Severino met een zucht, 'maar we zullen erop letten.'
Ruggero knikt langzaam. Dan gaat de deur open. Ik draai me naar de voordeur en zie een oudere vrouw binnen komen lopen. Achter haar komt een vrouw van eind veertig binnen en achter haar loopt een man van rond de vijftig binnen. 'Nonna' roept Neta blij, 'mamma.'
JE LEEST
my boss, the Italian
General FictionMilena is als klein meisjes mishandeld door haar vader en oom. Ze is toen ze acht was uit huis geplaatst en heeft zich nooit echt geliefd gevoeld. Bij de gastgezinnen werd ze vooral genegeerd en mensen vertrouwen vind ze ook erg moeilijk daardoor. Z...