Jag tar upp min mobil och ringer till Hampus som svarar efter bara en signal.
"Tja!" säger han.
"Hej, jag har slutat nu."
"Jag är vid din skola om en minut så jag kan hämta upp dig om du vill?"
"Ja vad snällt!"
"Då ses vi strax!"Precis som han sagt, en minut senare svänger det in en vit BMW i parkeringsluckan framför mig. Han ler genom rutan och flyttar några saker som ligger i passagerarsätet så att jag kan sätta mig.
"Hej", säger jag när jag stängt dörren efter mig.
"Hej! Var det kul i skolan?"Jag himlar med ögonen och han flinar mot mig innan han gasar iväg. Vi kör till köpcentret som ligger några minuter bort och hittar en parkering nära ingången.
"Vet du ungefär vad du ska köpa?" frågar jag när vi går in.
"Nej, ingen aning. Vad gillar din mamma?" frågar han.
"Hon gillar mig", säger jag och skrattar.
"Men jag kan ju inte ge dig till min mamma..."
"Nej sant... Men du kanske kan köpa något smycke eller någon inredningssak?" ger jag som förslag.
"Ja, vi tittar runt lite!"Vi går in på guldfynd för att leta efter ett halsband eller ett par örhängen men efter mycket om och men kommer Hampus fram till att det inte finns något som passar henne.
Vi går vidare till Hemtex men går ut ganska fort efter att ha ögnat igenom hela affären. Efter att vi varit inne på HM, Åhléns, Lindex och Body shop utan att hitta något så går vi in på Cervera.
"Din mamma var ju så duktig på att laga mat. Hon kanske vill ha något till köket?" frågar jag.
"Ja..."Han ser sig omkring i butiken och stannar med blicken på kokböckerna.
"Kan man ge en kokbok? Hon säger alltid att hon vill baka mer men att hon inte hittar några roliga recept."
"Men då är det ju perfekt med en bakbok!"Han väljer mellan några olika men bestämmer sig till slut för en av dem som verkar ha godast kakor.
Efter att han betalat så går vi mot utgången men när vi går förbi McDonald's stannar han.
"Vill du ha glass?" frågar han.
"Vill du?" frågar jag tillbaka eftersom jag är osäker på om jag vill.
"Annars hade jag inte frågat. Jag bjuder!"
"Nej, jag kan betala min egen."
"Norah, det är typ tio spänn. Jag har råd", skrattar han och jag ler.Han beställer två Sundae's med chokladsås och vi sätter oss vid ett av de höga borden och äter.
"Tack så mycket!" säger jag när jag är färdig.
"Det är lugnt. Ska vi gå?"
"Ja, jag har lovat mina kompisar att träffa dem nu."
"Okej. Behöver du skjuts någonstans?"
"Jag ska ringa och höra med dem."Jag ringer Frida och hon säger att jag ska komma hem till henne.
Frida's perspektiv:
Jag pratade med Shawn i lördags och bad honom komma hit för att han och Norah ska kunna lösa det här för en gångs skull. Han bestämde sig för att åka nästan direkt så han kommer idag. Egentligen hade vi bestämt att Norah skulle vara hemma hos mig när han kom men nu skulle hon tydligen hänga med Hampus så det kan vara så att Shawn hinner hit före henne. Vi kunde inte säga till att hon inte skulle vara med Hampus för då hade hon blivit sur på oss och inte kommit överhuvudtaget. Shawn ringer mig när jag och Sandra är på väg hem till mig.
"Hi!" svarar jag.
"Hey, I'm in Linköping now", säger han och jag kan inte låta bli att skratta åt hans fula uttal på Linköping.
"Okay, Sandra and I are almost at my house."
"What about Norah?" frågar han.
"She will be there later", säger jag eftersom jag inte orkar dra det via telefonen, särskilt inte om han har lyckats missa allt på Twitter.
"Okay, can you send me the adress?"
"Yes! See you soon!"
"Yea, bye!"
"Bye!"
"Sjukt ändå att Shawn är som vem som helst för oss nu..." säger Sandra när jag lagt på.
"Ja ellerhur! Det känns så konstigt men ändå normalt." svarar jag samtidigt som jag skickar min adress.
"Mm."Jag låser upp dörren och är tacksam över att mamma, pappa och Marcus jobbar till sent idag. Min mamma hade nog freakat ut om hon träffade Shawn trots att hon vet om honom och Norah. Hon brukar crusha på alla kändisar jag crushar på men jag antar att det är för att jag har samma smak på killar som hon hade när hon var ung.
Vi hinner bara ta av oss skorna när vi ser en stor svart bil stanna utanför mitt hus. Sandra tittar på mig och ler lite och jag känner helt plötsligt att jag blir lite nervös. Inte för att Shawn kommer utan för hur Norah kommer reagera. Han kliver ur bilen och går mot dörren som jag håller upp.
"Hey girls!" säger han och ger oss varsin kram.
"Hi, how are you?" frågar jag.
"Not very good, I'm pretty nervous..."
"Don't be. I'm sure that she will understand if she hears the truth. She loves you!" säger Sandra.Jag vill slå handen i pannan åt det sista hon säger. Sandra är verkligen inte bra på att att hålla saker för sig själv. De orden skulle han nog hellre velat höra från Norah första gången.
"What?" säger han och jag kliar mig i hårbotten.
"Or I mean- I don't know. She likes you aside from what she thinks that you did", säger hon snabbt.Han skrattar nervöst och jag börjar gå in till vardagsrummet för att det inte ska vara så stelt. De sätter sig i soffan och jag går för att hämta lite saft åt oss.
"So where is Norah?" frågar han när jag kommer tillbaka.
Sandra tittar på mig och visar att jag ska svara på det.
"She is helping her friend buy a gift for his mother", svarar jag.
"And he's just her friend, nothing else. I hope you don't believe everything you read", lägger Sandra till och än en gång vill jag slå henne för att hon inte tänker efter innan hon öppnar käften.
"What do you mean?" frågar han förvirrat.
"Oh, I thought you'd seen by now..."
"Seen what?"
"The pictures on Twitter..."Shawn tar upp sin mobil och loggar in på Twitter. Han scrollar igenom allt han är taggad i tills han ser bilden.
"Did I make a mistake coming here..?" frågar han och jag ser hur ledsen han blir.
"No no no!" utbrister jag. "She told us herself today, he is just her childhood friend who she hasn't met in like ten years."
"Okay..."Alltså var Hampus tvungen att komma tillbaka just nu? Shawn får absolut inte börja tveka!
En timme senare ringer min mobil som ligger på bordet och en bild på mig och Norah fyller skärmen. Jag svarar.
"She will be here in ten minutes", säger jag till Shawn när vi pratat klart.
"Maybe it's better if we talk to her first and then you can knock on the door or something?" föreslår Sandra och jag håller faktiskt med lite för hon kommer bli både arg och chockad ifall hon kommer in och Shawn är här.
"If you think that's the best?" undrar han.
"Yea, I agree. You can go out and I'll text you when you can come", säger jag.Han går ut genom min bakdörr och vi väntar spänt på att hon ska komma. Vi är ute i köket när en vit BMW stannar utanför huset. Vi båda höjer förvånat på ögonbrynen när vi ser Hampus.
"Okej han är snygg..." säger Sandra och jag nickar.
"Men det säger vi inte för mycket när Norah hör. Hon får inte börja gilla honom."
"Nej!"Hon kommer och plingar på och jag öppnar med ett leende.
"Hej", säger hon.
"Hittade ni något?" frågar jag.
"Ja en bakbok. Han är så snäll!"
"Vad bra", svarar jag innan Sandra hinner säga något dumt.Vi går in till mitt rum och sätter oss på sängen och småpratar. Jag sms:ar Shawn att han ska komma och bara en halv minut senare plingar det på dörren. Jag går och öppnar. Han har plockat en liten blombukett ute på min trädgård och jag ger honom en klapp på axeln för att önska honom lycka till innan jag går tillbaka till mitt rum.
"Det är någon som vill träffa dig", säger jag till Norah.
YOU ARE READING
I Don't Even Know Your Name | Shawn Mendes
FanfictionEn berättelse om 17-åriga Norah som får vara med om något som alla fangirls drömmer om men det är inte alltid så himla kul som det verkar... Hon kommer möta många hinder och svårigheter under berättelsens gång.