"Why didn't you tell him?" frågar jag Shawn.
"Because he would have said no."
"But I-"
"Trust me, he won't be mad in front of the others."
"Maybe not but afterwards."
"I don't care. He's acting like a total bitch and I need to show him that I'm not a little kid."
"Okay..."Jag oroar mig inför kvällen resten av eftermiddagen men försöker att inte visa det för honom. Jag vill inte att Andrew ska tro att jag vill gå emot honom men samtidigt så vill jag ju spendera så mycket tid som möjligt med Shawn. Jag kommer bara sitta med och vara tyst och hoppas på att ingen störs av mig.
Klockan kvart i sju hoppar vi in i bilen som hämtar oss vid hotellet. Jag har på mig ett par svarta jeans och en instoppad ljusblå blus. Shawn har också svarta jeans med en grå långärmad tröja.
Det dröjer bara några minuter innan vi är på restaurangen. Vi blir visade till ett runt lite avlägset bord där Andrew sitter tillsammans med fem andra människor, två män och en kvinna i 40-årsåldern samt en tjej och en kille som ser ut att vara några år äldre än mig. Andrew ler åt vad någon säger men hans leende försvinner så fort han tittar upp på oss. Han ser besviken ut men säger inget.
"Hello guys!" säger Shawn och tar i hand med dem allihop. Jag gör detsamma.
"We didn't know you'd bring your girlfriend but it's a pleasure to meet you!" säger kvinnan.
"You too", svarar jag och ler.Vi sätter oss ner och får beställa direkt. Jag tar någon fisksoppa till förrätt och ett glas vin.
Hela filmteamet är trevliga men jag känner mig ändå väldigt obekväm eftersom Andrew ger oss blickar hela tiden. Jag vet inte vad som har hänt som gjort att han är så sur men det känns väldigt konstigt för han verkade verkligen gilla mig innan...
De lägger fram en massa idéer inför kommande musikvideos och jag kommer nästan på mig själv med att skratta åt hur jag fangirlade för bara ett år sedan när man fick se en liten sneak peak av hans videos. Nu sitter jag här när de planerar allting!
"You are definetely going to have a girl in this video!" säger en av männen och pekar på låtlistan från det kommande albumet.
"Yeah, we've had a lot of discussion at our office about it", tillägger kvinnan.De diskuterar en stund om vad det ska vara för tjej och nästan tjafsar om var de ska filma någonstans. Jag kommer bort i mina egna tankar en stund.
"How about her?" säger tjejen som sitter bredvid mig och lägger sin hand på min axel.
"What?" frågar jag förvirrat.
"Wouldn't it be even more personal to have Norah in your video?" frågar hon Shawn.Han tittar på mig och ser lika förvånad ut som jag över hennes förslag. Efter några sekunder ler han stort och säger: "That would be perfect! Right Andrew?"
Han vänder sig mot Andrew som ser väldigt missnöjd ut. Han kliar sig lite i håret och det verkar som att han funderar ut något sätt att säga nej på. Innan han hinner svara så börjar de andra prata.
"You know what, that's actually a good idea", säger en av männen. "I mean if you guys are okay with it?"
Jag och Shawn tittar på varandra och ler.
"Of course", säger jag.
"I'd love that", säger Shawn. "This song is actually about her after all so why would I act with someone else?"När han säger det så går det ett lyckorus genom min kropp. Har han skrivit fler låtar som handlar om mig? Det är helt ofattbart! Han är den gulligaste människan jag vet och jag kan inte vänta tills jag får höra alla nya låtar!
Ett par timmar senare är jag proppmätt och väldigt trött. Det var längesen jag åt trerätters och särskilt på restaurang men allting var så himla gott!
När själva mötet äntligen är färdigt känner jag mig lättad men det varar inte länge då jag kommer att tänka på vad Andrew kommer säga. Vi tre blir kvar ensamma och han växlar sin blick mellan oss och väntar på att vi ska säga något men ingen gör det.
"I thought I made it clear that you're not allowed to make decisions without me", säger han.
"Look, I appreciate that you care about me and everything but I swear to God that Norah is the one for me. We won't break up or cause a scandal if that's what you're worrying about?"
"It's not about that..." svarar Andrew lite irriterat.
"Then what is it about Andrew?" frågar Shawn ganska högt så några andra gäster tittar konstigt på oss.Andrew ser sig om och verkar fundera på något. Sedan svarar han: "Okay, I'm going to tell you everything but not here."
Jag blir förvirrad för plötsligt verkar han inte arg längre utan mer... Rädd?
"Let's go back to the hotel then and you'll tell us why you're such a bitch."
Jag kan inte dölja mitt lilla flin åt att Shawn kallar någon för bitch. Det känns så olikt honom.
Vi åker tillsammans till hotellet och går in på Andrews rum. Shawn ställer sig med armarna i kors och väntar på att han ska börja snacka.
"You might want to sit down." föreslår han och vi sätter oss ner på soffan mitt emot hans säng.
"At first, I'd like to say that I'm sorry for acting like this." Han tar en paus och fortsätter sedan: "When you were in Sweden, I got a threat from someone anonymous. It was someone who really wanted you guys to break up."
"What?" säger Shawn och ändrar position i soffan. "What threat? Can't you just take it to the police?"
"I wish I could but if I do, the person will leak a lot of rumors."
"Rumors? What is it?"
"Nothing is true but this person sent me photoshopped photos of you and articles with a lot of bad things that can not get out."
"But if they're not true..?"
"We don't have any proof that they aren't. Someone has been taking photos of you and photoshopped them and we can't get the original photo so we have nothing to show that it's fake..."Jag blir väldigt tyst och rädd. Betyder det här att jag inte får vara med Shawn längre? Isåfall dör jag hellre...
"I don't care", säger Shawn plötsligt och fångar vår uppmärksamhet.
"What do you mean?" frågar Andrew.
"I'll just deny the rumors in interviews. The fans will believe me!"
"I don't think so this time..."
"What is so bad that it can't get out?"
"That you raped someone..."Både jag och Shawn blir helt förstelnade. Det här är riktigt riktigt illa.
"But-"
"I know you didn't", säger Andrew. "But you'll lose everything you have and you'll go to jail. Whoever this person is, he or she has one of your hairs."
YOU ARE READING
I Don't Even Know Your Name | Shawn Mendes
FanfictionEn berättelse om 17-åriga Norah som får vara med om något som alla fangirls drömmer om men det är inte alltid så himla kul som det verkar... Hon kommer möta många hinder och svårigheter under berättelsens gång.