bab 10 (sedih)

37 4 0
                                    

Aku hanya kaku berdiri di anak tangga sambil memerhati abang yang berjalan ke arah pintu biliknya.

Dia yang menghempaskan pintu membuatkan aku terhenjut akibat terkejut. What?! Dia cakap dia cuma taknak hilang aku?eh?aku salah dengar kot.

Aku terus mendaki anak tangga dan menuju ke bilik tidurku..Asyraf hanya mampu mengeluh sambil menutup kembali pintu yang dikuak sedikit sebentar tadi.

'Please be matured Syiqah!be matured!kau takkan faham sakit mencintai orang nii!adakala ia membawa bahagia atau derita!'desis Asyraf ..

Dia memanjat katil dan terus berbaring untuk tidur...

Keesokan paginya,aku bersiap siap hendak ke sekolah dan bila aku berpuas hati dengan penampilan aku di hadapan cermin aku terus melangkah menuruni anak tangga.Sesampai aku di meja makan aku memandang pelik ke arah mama dan papa..Mereka yang sedang bersarapan perasan akan pandanganku terus memandang sesama sendiri sambil mengerutkan dahi..

"What's wrong with you dear?"soal mama..aku hanya menghela nafas ..

"Abang mana?"

"Dah keluar ke pejabat..katanya urgent..entah apelah yang dia nak urgent sangat tuu"sampuk papa pula.

"Itulah Asyraf Hakimi.Ada la benda yang dia cuba elakkan tuu..ke kamu bergaduh dengan dia?"soalan mama hampir hampir membuatkan aku nak tersedak..

"Rasanya tak"ujarku sedaya upaya mengawal intonasiku agar tidak diketahui oleh mama.Aku kembali menyisip teh panas dan menikmati nasi goreng sebelum ke sekolah.

Mama dan papa hanya berpandangan dan masing masing tersenyum .Hanya mereka yang faham maksud pandangan yang disampaikan oleh masing masing.Aku malas nak ambil port hal tuu jadi aku hanya endahkan.

Selesai makan aku terus menggalas beg dan meminta diri.

"Okeylah ma,pa Syiqah ke sekolah dulu ye.Pak mat dah tunggu kat luar dah tuu" ujarku dan terus menyalami mama dan papa dan berlari lari anak untuk ke muka pintu dan...

Buk!

"Auchh!"ujarku dan dia serentak. Bila aku bukakan mataku yang tadinya terkatup rapat.what?!!hampir terbuntang mataku bila aku berada di atas dada bidangnya.

Patutlah tak sakit rupanya badan aku hempap badan dia.Asyraf hanya tergamam dan dia terus menolak tubuhku dan kembali berdiri.

"Ish ,kau ni asal lari?tak reti jalan elok elok ke?sakitla!berat kalah tong gas!"ujarnya dan terus berlalu pergi.

Aku terus bangun dan membetulkan posisi bajuku..fuh! Nasib mama dan papa tak nampak..kalau tak naya!

Aku terus memakai kasut dan menaiki kereta Estima .

"Pak mat hantar saya ke sekolah"

"Baik cik"dia terus menukar gear dan kereta Estima milikku meluncur laju keluar dari perkarangan rumah.

Di dalam kereta aku masih tampil dengan riak serius dan membelek belek apps di dalam telefon samsung milikku.

"Cik,kita dah sampai"ujarnya menyentakkan lamunanku.

"Oh,thanks"aku terus menyimpan telefonku di dalam kocek dan pintu tersebut automatik terbuka dan aku melangkah keluar dari kereta menuju ke pintu pagar sekolah.

"Haa,muka kau lagi lambat ke sekolah.Memang takde orang lain ke?"ujar pengawas yang menjaga pintu pagar tersebut.

Aku hanya menjelingnya dan sempat aku kerling  name tag di bajunya. Ooo Adam nama kau!

"Hoii,bisu ke ape? Aku tanya nii kenapa lambat?"soalnya sambil memandang ke arahku.

"Lambat bangun"ujarku selamba.bohong sunat takpe.hisyy ape kau merepek ni Syiqah!

Kerana Dia..Where stories live. Discover now