"Abang..."dua dua menoleh ke arahku serentak.
"Mana bilik Syiqah?"
"Sebelah bilik aku.kau kalau nak cari 'abang abang'kau ni meh sini aku bagitau.Tuu bilik aku.sebelah kiri bilik aku tu bilik Adam.Sebelah kiri bilik kau tuu bilik kawan Adam.so,sila tutup aurat sebab kat sini ada yang bukan mahram."ujar Adrian dan aku mengangguk.
"Heyy bro ta--"ujar Isyrafi terkejut dengan kehadiranku.
Ingat dia sorang terkejut .Aku?tak terkejut?hampir terlopong aku.Macam mana...dia boleh ada kat sini?
"Isyrafi?"
"Aisyiqah?"
"Oh lupa aku nak bagitau kau Ad.Diorang dah kenal sesama sendiri.Isyrafi nilah adik aku yang aku cerita tu"ujar Adam sambil tersenyum bangga.
Nasib hensem!
"Bincang luar boleh?bro pinjam adik kau kejap.Syiqah jom!"aku terus mengikutinya menuruni tangga dan keluar ke halaman rumah mengambil angin.
"Macam mana awak boleh ada dekat sini?bukan ke awak sepatutnya ada dekat London?wowoowo are you trying to lying me Isyrafi?how dare you!kenapa awak buat saya macamni?kenapa tipu saya?apa salah saya?awak nak jauh dari saya?"air mataku bergenang.
"No!bukan macamtu.."
"Habistu macam mana lagi?terangkan dekat saya."
"Aku bukan nak jauhkan diri dari kau.aku cuma terpaksa.."
"Terpaksa sebab apa?"
"Takde pape lah.dah jom masuk"
"Saya ada benda nak bagitau awak.terima kasih sebab jauhkan diri awak dari saya.Saya dah bahagia dengan seseorang"ujarku memandang ke arahnya.Air mataku yang mengalir lesu tak aku hiraukan.
Dia yang baru nak melangkah terus menoleh.
"Siapa?"
"Tunang saya.."dia terus menunduk .
"Tahniah..semoga bahagia.saya pergi dulu.Assalamualaikum."dia terus melangkah masuk ke dalam rumah.Aku hanya mengintip dia dari belakang..
Aku lihat dia berbual dengan Abang Ad.Aku Cuba pasangkan telinga.
"Ad..aku nak ke luar negara untuk seminggu okey?so,korang duduklah bertiga .Minggu depan insha Allah kalau aku rasa nak balik aku balik ke sini"ujar Isyrafi sambil memandang Ad dengan wajah sayu.
"Asal kau bro?"
"Takde ape apelah"
"Cita lah asal kau monyok?kau tangkap cintun dengan adik aku eh?"soal Ad .Isyrafi mengiyakan pon tidak menidakkan pon tak.hanya menunduk.
"Okeylah bro,jumpa nanti"Isyrafi terus mendaki anak tangga.Seketika kemudian dia turun dengan beg bagasinya.
Nampak dia dah nekad nak pergi.Tanpa sedar air mataku mengalir lesu.aku menyeka air mataku.
"Kirim salamlah kat adik adik kau.Aku pergi dulu"
Isyrafi keluar dari pintu utama rumah dan memandang aku dengan pandangan sayu.kemudian mendekatiku.
"Terima kasih buat aku kecewa.Aku pergi tenangkan diri dulu.tak lama kejap je sampai aku dapat terima kenyataan aku balik"dia terus pergi .
Dia masuk kedalam perut kereta Mazda miliknya dan meninggalkan kawasan perumahan.
Aku terus berlari masuk ke dalam rumah.Aku mencari Adam.Aku mendaki tangga dan masuk ke biliknya.Dia menoleh ke arahku.
"Wuihh..terkejut aku.kau ni masuk ketuklah pintu dulu.aduhh..kau nak apa masuk dalam bilik aku ni?"terus aku meluru ke arahnya dan memeluknya erat.Aku menangis di bahunya.
"Hey hey kenapa nangis ni?"soalnya lembut.
"Is--isyrafi"aku kembali menangis teresak esak.
"Woo...kenapa nii?dah dah janganlah nangis macamni..buruk muka tuu kalau nangis"Aku memeluknya erat.wajahku aku sembamkan pada dadanya.
Dia mengusap belakangku untuk menenangkan aku.Seketika kemudian tangisanku reda.Dia meregangkan pelukannya dan menyeka air mataku.
"Abang.."
"Hmm..."
"Isyrafi dah pergi tinggalkan Syiqah"aku kembali menangis..
"Hey hey what's wrong with you.kau kan ada Asyraf.why are you crying when Isyrafi left you?are you pretend that you love Asyraf?but the truth is you love Isyrafi?oh god!like seriously Syiqah?kau pikir ke tak kau buat macamni?"
"Syi--Syiqah cuma taknak kecewakan Asyraf"
"What?!!kau tau tak kalau kau buat macamni kau lagi akan kecewakan dia?dah dah tahun depan kau akan kahwin dengan Asyraf kan?aku dah tak boleh nak buat apa dah because you've already decide to choose Asyraf.so,go on.try to love him.he's a kind person.jangan kecewakan dia.okey?dah dah jangan nangis"aku mengangguk.
Tiba tiba muncul pulak soalan nak tanya pasal perempuan tuu.
"Abang.."
"Hmm..apalagi?aku nak tengok movie pon tak senang"dia terus menutup laptopnya dan duduk mengadap aku."Siapa Laila?"jelas riak terkejut pada wajahnya dan wajah serba salah.
"Kau takpayah taula"
"Please?"
"Okey..Ad dengan Laila ni dulu classmate sekali.Aku kelas sebelah Ad..kau tau tak Ad ni bijak orangnya.suatu hari tuu dia datang kelas aku.well Ad ni memang happy go lucky orangnya .dia Seorang yang ceria ,peramah dan tak sombong..Dia bagitau aku yang dia minat sorang perempuan ni nama Laila .time tu kitorang umur 13.Ad ni dia susah nak luah perasaan dia dekat orang lain.tak lama lepastu diorang couple .satu hari tuu diorang pergi date kat cafe bila balik je dari cafe .Anak buah Shark nak tembak Ad tapi Laila nampak ada orang acu pistol dekat Ad so,dia lindungi Ad dari kena tembak.Ad meraung menangis Semua ada masatu Bila Laila meninggal.sejak meninggalnya Laila Ad mula berubah dia jadi dingin sampailah sekarang dan dia Seorang yang baik kalau kau nak tau sebab dia selalu protect aku."dan dia menghela nafas berat.
Aku hanya meng'o'kan jelaa..waaa setianya abang aku.Patutlah dingin je aku tengok bila dengan perempuan.takpayah nak ambik contoh jauh jauh pon..contohnya aku baru first masuk dah kena sembur.Haih tabahlah hati.
Adam mengusap lembut rambutku sambil tersenyum.
"Dahla kau pergi tidur bilik kau ..shuh shuh..aq nak layan cerita movie nii..besok kau kena bangun awal jumpa Ad..Ad akan ajar kau something"dia terus menolakku kasar dari katilnya dan...
Buk!
"Abang Adam ni kejamlah!sakit tau tak?"dia hanya ketawa kecil dan menyuruhku keluar dari bilik.
Aku berjalan keluar bilik dengan menghentakkan kaki dan aku menghempas pintu kasar.Ad yang sedang mendaki tangga merenungku tajam dan berjalan mendekatiku.
"Haa bagus sangatlah tuu hempas hempas pintu .lain Kali hempas kuat kuat lagi biar tercabut terus pintu tuu senanglah hidup takde pintu."ujarnya sinis dan terus berjalan pergi ke biliknya.
YOU ARE READING
Kerana Dia..
Short Story[S L O W U P D A T E D] '*PERKAHWINAN PERMULAAN PENDERITAAN'* Aisyiqah, Kerana cinta dia terpaksa berkorban.kerana terhutang budi dia terpaksa relakan hati.Dia terpaksa menjaga 3 hati dan melukai hati 1 lelaki yang benar benar tulus mencintainya.K...