"Doktor macam mane keadaan Aleesa? Okay ke?" Tanya Aeiman setelah melihat Dr. Imma keluar dari bilik Aleesa.
"Adik Aeiman terlampau tertekan and overworking. Aeiman, Aleesa dah makan tengah hari belum?"
"Stress? Tu Aeiman tak tau." Jawabnya.
"Yupp, stress. Ade ape² ke sampai buat Aleesa tertekan?"
"Err takde. Just malam semalam before balil JB, ade tahlil dekat rumah Mak Munah. Lepastu dia call Aeiman cakap nak balik. Time tu dia dekat toilet and tengah menagis. Tapi Aeiman tak tau sebab ape."
"Ouhh. Lah kenduri tahlil rumah Mak Munah ke malam semalam?" Soal Dr. Imma.
"Haah."
"Oo... Okay lah kalau macam doktor balik dulu."
"Err tak minum² dulu ke doktor?" Pelawa Aeiman.
"Sokey². Saya balik dulu. Ade meeting jap lagi."
"Ouh okay. Thanks doctor."
"Most welcome." Jawab Dr. Imma lalu melangkah keluar dari kondo Aleesa.
Aeiman bergegas berjalan masuk ke dalam bilik tidur Aleesa untuk melihat keadaan adiknya.
Wajah Aleesa yang pucat lesu itu ditenungnya dengan dalam. Sungguh dia sangat risau dengan Aleesa ditambah pula setelah mendapat berita bahawa Eirfan datang semula berjumpa Aleesa.
Tiba-tiba dia teringat Zack dan temannya yang berada di luar. Dia ingin menyuruh Zack pulang kerana sudah setengah hari dia menemani dirinya.
Sebelum Aeiman keluar, dia menghadiahkan sebuah ciuman pada dahi halus dan putih Aleesa.
"Err Zack. Kau dah boleh balik." Arah Aeiman.
"Ye boss. Tapi boss macam tak okay je ni saya tengok? Saya teman boss la sampai Arfan datang." Cadangnya.
"Ehh takpe². Aku okay. Kau mesti penat kan. Kau baliklah. Aku okay je ni."
"Betul ni boss." Zack ingin memastikan majikannya berada dalam keadaan yang cool dan okay.
"Ye Zack. Dah baliklah. Btw thanks. Upah kau nanti aku bank in."
"Beres boss. No hall la boss. Okay saya balik dulu. Assalamualaikm."
"Waalaikumsalam." Jawab Aeiman lalu menghantar Zack sehingga ke pintu. Lalu bayangan Zack mula hilang.
Setelah menutup dan mengunci pintu, dia kembali semula ke ruang tamu untuk mengemas cawan yang ade dan di bawa ke dapur.
Sedang dia mencuci cawan, Aeiman bercadang untuk memasak hidangan kegemaran adiknya.
"Hmm nak masak ape ek?" Fikirnya.
"Yes got it. Mari kite masak makanan favourite Aleesa." Tambahnya lagi.
Dia mula bergerak ke peti sejuk untuk melihat bahan yang diperlukan namun hampa.
"Mak aii. Kosong? Punya pemalas betul budak bertuah ni nak beli barang dapur." Kata Aeiman perlahan.
"Hmm mau makan ape kah? Ha why not aku suruh angah tapau makanan. Yes good idea Aeiman." Ujarnya lagi.
Segera dia mengeluarkan iPhone 7 miliknya dari kocek seluar lantas mendail nombor Arfan.
"Tutttt... Tutttt... Tutttt"
"Ha kenapa along call angah? Adik macam mane? Dah sedar belom?"
"Mane satu soalan yang along nak kene jawab ni." Keluh Aeiman.
YOU ARE READING
Doktor Itu Suami Aku
Ficción GeneralPertemuan yang amat singkat memberi impak yang besar bagi lelaki bernama Megat Uwais Iskandar untuk mengenali seorang gadis yang baru dikenali. Manakala bagi Wan Aleesa Uqasha adalah sebaliknya. Sebolehnya, dia tidak mahu bersemuka dengan lelaki te...