BAB 22

6.5K 176 1
                                    

Aleesa mengenekan baju kurung cotton modern berbungan hitam putih dan dipadankan dengan tudung bawal crepe kelabu. Arfan pula memakai baju kurta berwarna kelabu dan skinny jeans kegemarannya.

Di dalam kereta Porshe milik Arfan, masing-masing diam membatu. Hanya kedengaran suara juruhebah radio berceloteh.

"Adik minta maaf." Aleesa mula memecahkan kesunyian.

"For what?"

"Sebab maghrib tadi. Adik yang salah."

"Ermmm." Balas Arfan.

"Alaaa, angah jangan laa main². Adik minta maaf betul-betul ni." Rayu Aleesa.

"Hurmmm." Balasnya lagi sambil menjongketkan kening kirinya.

"Angah ni. Adik minta maaf laaa.
Angah..." Suara Aleesa kian kendur.

Kereta Arfan berhenti tatkala lampu isyarat bertukar merah. Lalu Arfan pusing memandang Aleesa.

"Ya Allah. Dah kenapa menangis bagai ni ha?"

"Angah tu taknak maafkan adik!" Terang Aleesa.

"Angah maafkan laa. Dari rumah masa ade cakap sorry yang untuk pertama kali."

"Habis angah ermm hurmm bagai tu! Apebende tu!?"

"Angah sengaja je nak test adik. Angah tak suka tengok adik sedih. Airmata adik ni lagi berharga dari diri angah tau."

"Angah jalan. Trafik hijau!"

"Ye tahu." Balas Arfan lalu meneruskan pemanduan.

"Angah?" Panggil Aleesa.

"Gapo?"

"Kenape along dengan angah selalu cakap yang airmata adik ni lagi mahal dari diri korang? Lepastu korang selalu cakap jangan biarkan airmata adik mengalir? Kenape ek?"

"Suatu hari nanti, adik akan tahu kenapa along dengan angah cakap macam tu."

"Pulak dah. Alaa cakap laa."

"Iyolah, tapi angah bagi mukadimah je. Yang lain tu minta along explain."

"Okay. Ha storylah."

"Kan adik sorang je perempuan anak perempuan."

"Tu je!?"

"Jangan menyampuk. Belum habis lagi."

"Hehehe sambung-sambung."

"And adik anak bongsu. So, along dengan angah akan protect adik habis-habisan. Along dengan angah sanggup buat ape je asalkan adik bahagia. Dan airmata adik tu aset tak ternilai untuk along dengan angah."

"If someone make u sad or cry, something happen will happen to that person. Tak kisah laa dia tu along ke, angah ke, bestfriend adik ke. All people accept mom and dad laa."

"Bende yang tak ternilai tu yang along dengan angah jaga baik² tapi dia rosak or calar, itu memang sakit. Okay dah sampai situ je angah boleh cerita. The end."

"Aduhhh terharu sangat ni. Adik sayang along dengan angah. Thanks a lot brother." Ujar Aleesa.

"Dah tak payah nak sweet sangat. Karang bersemut pulak kereta angah. Okay dah sampai."

"Bersemut laa sangat. Haa dah sampai? Cepatnya!"

"Takkan laa rumah dia dekat Australia. Sebelah rumah Mak Munah je kot."

"Ouhhh."

"Dah jom masuk." Ajak Arfan.

"Angah, adik malu laa."

Doktor Itu Suami AkuWhere stories live. Discover now