Bisik bisik kawin

1.3K 42 0
                                    

"Apa? Ada orang nak minang aku? kau series ke bang? Ade juga yang nak kat adik ni yang macam tikus mondok je. " ujar Daira.

"Ha ha ha ha!"
Kedengaran Farhan gelak tawa yg panjang .

"Ketawa pulak! Kau main main je kan ? Hurmph, what everlah abang.  Kalau betul abang kata macamtu. .. Let see, i accept ! "

Talian sepi seketika.

" Hello.. ?"  Daira bersuara.

Farhan berdehem berkali kali.

" Ehem, betul ke ni dik? Tak nak tanya ke siapa bakal suami adik. Dah fikir masak masak? "

Dia terusik sedikit apabila adiknya pantas menerima  saja calon tunang.  Yalah, aku tahu dia buat keputusan selalu tak betul. Tkut nanti musnah masa depannya.

"Ah, macam aku percaya kata kau. Tipu, hahaha ! Mesti sem kan orang tu? Haha kalau sem adk terima je . "

Porah! Adik aku tengok rupa je ?! Farhan terkena pukulan sentap. Dia pun lelaki ada hati perasaan juga. Kalau bakal bini dia pandang dia sebab rupa, betapa sedihnya.

"Hermm, Okaylah suka hati adik. "

Tup.. Tupp...

***

  Perut Aruna berkeroncong. Lapar makanan berat. Hidup sebagai mahasiswa memang susah. Duit yang ada kena simpan tapi kalau dah emergency macamni lapar benda bukam bukan terpaksa lah guna. Hmm.

Disebabkan itu Aruna mengajak Daira ke cafe untuk lapik perut. Bukan. Kenyangkan perut. Hehe

Terpaksalah dengan selekeh Daira memakai tudung sarung tanpa mengenakan sebarang make up. Bak kata orang 'Natural is beauty'

Prinsip Daira berbaliknya pulak. 'Beauty is simple makeup"
Yalah, kadang nampak buruk pula muka terlalu pucat.

"Aku teman je.. Hmm dah makan balik terus. Aku tak minat nak lepak lama lama kat luar. '' Pinta Daira dengan rasa malasnya.

Aruna dan Daira terus ke meja. Aruna meletakkan pinggan yang terhidang nasi goreng itu ke meja. Manakala Daira menghulurkan air kopi padanya.

"Yalah Daira. Aku tahu kau mengantuk. Dah malam, perempuan tak elok keluar malam . Tapi aku lapar sangat ni.  Terpaksa, tak apa kan? " Aruna tersengih sengih.

"Hmm. Tahu pun . Alahhhh maggi kat rumah  kan ada. Masak jela.''

Aruna mengunyah nasi lalu dia berseloroh.

" Makan kat cafe lagi sedap. Maggi tak elok tau. "

Mata Daira ke atas. "Hurm yalah. "

Malas hendak melayan karenah Aruna. Lagi sembang lagi lambat makan. Baik diam.

Seketika menunggu Aruna habis makan, matanya liar melihat cafe ini. Sesekali matanya lagak ke kiri dan kanan melihat pasangan bercinta sedang makan. Di kirinya pula pasangan couple yang sedang memegang tangan bersama. Inilah kenapa dia benci keluar malam malam, makan di luar.

Matanya pedih melihat maksiat yang berlegar legar.

Dan matanya terpasung pada sudut penjuru di sana. Jelas sekali Shaari sedang bercakap di dalam telefon sambil ditemani oleh kawan baiknya. 

"Eh Shaari.. " Namanya terpacul keluar.

Aruna berhenti makan dan dia melihat sekali . "Haah lah,  Shaari! "

Daira menepis bahu Aruna. "Ish, perlahan sikit sebut nama dia. "

"Ala , member kita tu. Apalah.. O ye, kau ex dia. Hahahaha!"

Dalam Diam Ustaz mencintaiku[ Complete ]Where stories live. Discover now