Mimpi Petunjuk atau Mimpi Syaitan?

1.4K 51 1
                                    

  Perlahan lahan kelopak mata Daira membuka. Iris matanya membetulkan kontra cahaya.  Gambaran sedikit kabur lama lama semakin jelas. Warna cahaya yang kabur menjadi pekat dan tajam. Awan awan berbentuk spiral bergatayang di atas langit membiru meneduhi di atas  Daira diteliti. Cantik. Awan yang mendung itu memberikan rasa angin yang sejuk. Sejuk dan nyaman.

Daira yang terduduk di atas tanah yang dihiasi bunga bunga matahari cuba untuk bangun. Fikirannya melayang-layang . Matanya meliar. Hatinya berdesis.

Dimanakah aku?

Tiada rumah atau bangunan.

Hanya bunga bunga matahari yang gah berdiri seiring bergoyang ke kiri dan kanan apabila angin sejuk meniup pada bunga bunga itu.

Tanah yang dipijak juga tidak rata. Tanah yang dirimbuni rumput hijau serta bunga matahari. Tanah berhijau itu seakan akan bergelombang dan seakan bukit.

  'Aku dekat mana ni? '

Sudah tentu hatinya bersoal apakah tempat ini dan bagaimana dirinya disini.

Bunga matahari yang jauh berdiri dari bunga bunga matahari itu  dipetik. Hidungnya mendekati bunga itu lalu menghidu bunga itu.
Wangi, harum dan tenang menusuk ke dalam hidungnya. Kakinya mula mengatur langkah ke hadapan dan berhati hati untuk tidak memijak bunga bunga matahari itu. Terdetik hatinya untuk berjalan ke hadapan walhal di depannya sama saja, penuh dengan bunga bunga matahari. Bunga matahari yang dihidu tadi dipegang dengan kemas.

Secara tiba tiba, telinganya bergerak seperti arnab. Terdengar bunyi air tasik yang nyaman. Semakin Daira berjalan ke hadapan, bunyi air tasik semakin jelas. Bunyi air melanggar ranting ranting kayu, cengkerik bernyanyi dan bunyi air berkocak kocak bernari .  Udaranya pula semakin breathtaking.

Segarnya..

Desis hatinya. Disebalik rimbunan pokok pokok bunga matahari itu pasti terdapat air tasik yang ibarat syurga . Tangannya menepis pokok pokok bunga itu untuk menjadikan satu laluan masuk ke tempat tasik itu.

Sebaik dirinya masuk ke dalam bersama bunga matahari yang dipegang kemas, matanya tertancap ke arah tepi tasik itu.

    Di tepi tasik, bayangan lelaki sedang duduk bersila sambil menunduk. Telinganya menangkap alunan zikruallah yang merdu.
"Allah."

           "Allah."

                              "Allah."

Serban putih di atas kepala lelaki itu yang menutupi rambut hitamnya . Bajunya pula  seakan akan baju kurta putih dan tiada corak yang hasil pada baju itu. Warna kulitnya kuning langsat.

  Hanya belakang badannya saja Daira nampak. Kakinya melangkah ke depan, berjalan perlahan sambil hatinya bersoal siapakah pemuda itu. Ingin tegur tapi segan. Ranting di atas tanah itu terpijak sehingga menghasilkan bunyi patah.

Prak !

Bunyi itu membuatkan pemuda itu terkejut lalu pemuda itu menoleh ke belakang melihat siapakah gerangan puteri yang datang ke tasik ini.

  Secara tidak langsung, mata Daira dan pemuda itu bertembung. Tidak berkedip. Tidak bernafas. Degupan jantung semakin laju. Daira tergamam. Kelopak mata pemuda itu sangat Daira kenal. Matanya bersinar hazel. Keningnya hitam menajam. Bulu mata pemuda itu sungguh lentik dan panjang.
Daira menutup mata.

''''
   Kring ....

kring.. 
                kring..

   Tangannya menggapai telefon di atas meja kecil itu. Fikirannya masih memikirkan mimpi tadi. Kalaulah mimpi tadi benar, sudah tentu Daira bahagia.  Di atas sejadah, dia masih terbaring di situ sambil tangannya memegang telefon.

Dalam Diam Ustaz mencintaiku[ Complete ]Where stories live. Discover now