Parodie

460 52 13
                                    

Vítám vás u další kapitoly. Vznikla vlastně z naštvání, ale nebudu zmiňovat žádný konkrétní příběh, protože ty problémy jsou stejně obecné. Jde prostě o to, že ano, i já tady na Wattpadu píši parodie a vůbec netvrdím, že ty jsou ztělesněním dokonalosti, že takhle by měly parodie vypadat, to v žádném případě. Jenže jsem si všimla, že většina „příběhů" s touto nálepkou prostě není kvalitních. Někteří si nejspíš myslí, že parodie jsou jen pro srandu králíkům, že se u nich člověk nemusí snažit, opak je ovšem pravdou. Podle mě je to minimálně stejně těžké jako napsat dobrý vážně míněný příběh. Jen bych chtěla zmínit, že jsou možná nějaké výjimky, které jsou dobré, i když je obecně odsuzuji, takže to berte opravdu většinově.

Totiž, valná většina parodií je založená na vulgarismech, a nebo, a to vůbec nechápu, na slovech jako „záchod" a tak. Asi jsem trochu staromódní, ale vůbec nechápu, co je na vylučování potravy vtipného. A proč autoři těchto... věcí komolí různá jména, názvy nebo úplně obyčejná slova, aby to připomínalo něco sprostého, neslušného nebo prostě záchodového.

Přitom tohle popírá základní smysl parodií. Parodie sice mají zesměšnit, ale ne tak, že dané dílo nebo myšlenku úplně zničí, zabijí její podstatu a udělají z toho levnou frašku pro velice nenáročnou skupinu čtenářů. Parodie má na něco narážet, zdůrazňovat chyby nebo se naopak snažit o přílišnou dokonalost. A to je prosím vlastními slovy opsaná definice z wiki, nevycucala jsem si to z prstu.

Možná vám tady připadá, že příliš slovíčkařím, ale jednak, když už někdo něco nazveme parodií, měla by to i parodie být. To je jako nazvat něco třeba krátkou povídkou a napsat desetidílný román. Asi sami uznáte, že to se prostě nedělá. Říkejte tomu třeba, co já vím, absolutní ponižování a neúcta k původnímu dílu, i když chápu, že je to trochu dlouhé.

Ale když opustíme samotné slovo parodie, i tak to je k ničemu. Proč sakra psát a vydávat něco, co nemá vůbec žádnou literární hodnotu? Víte, já jsem schopná respektovat všechna díla, která ji mají. Dokonce i parodie, u kterých se zase tak moc nesměji, ale mají něco do sebe. Jenže většina parodií, na která jsem tady narazila, ji opravdu, opravdu nemělo. Nejsou pak trochu k ničemu?

Někdo může namítnout, že mu připadají legrační, ale opravdu vám nerozumím. Když už pomineme ty záchody a všechno, co s nimi souvisí, často se v parodiích využívají i slova jako znásilnění, pedofilie, stalking, rakovina nebo různé okaté sexuální narážky. Kromě toho posledního, kdybyste to zažili, asi byste se tomu moc nesmáli, co? Prosím, konečně si uvědomme, že jde o vážné věci. Ne, nejsem až takový suchar, pár lidí by vám mohlo dosvědčit, že občas používám dost černý humor a vím, že život se nesmí brát až tak vážně, ale na samotném používání těchto slov není nic vtipného. Je to urážlivé, glorifikační a může se to někoho i dotknout.

Co se týče těch sexuálních narážek, fajn, občas se tomu zasměji i já, když jsou dobré, ale na Wattpad nic takového nepatří. A navíc, abyste udělali narážku na úrovni, není to zase tak jednoduché. Většina tady je naprosto dětinská a trapná. Podle mě něco takového vlastně vůbec nepatří na internet. Společnost je už tak v dnešní době dost dekadentní a osobně mi na sexu připadá hrozně závislá, tak proč to ještě podporovat? Pořád zůstává pravdou, i když je to dost klišovité prohlášení, že si to můžou přečíst i děti.

Co mě ale naprosto při tom, jak jsem pro tuto kapitolu hledala podněty, dostalo, tak to, že některé parodie jsou dost rasistické. Autoři se snaží být vtipní a přitom používají dost ostré nadávky. Hemží se to tam samými negry a tak podobně. A teď mi vůbec nejde o to samotné slovo, jsou i mnohem horší (a objevila jsem je také, mimochodem), ale o to, že s těmito lidmi přece není žádný problém. Jsou nám naprosto rovnocenní a co je na tom vtipného? Jak by bylo vám, kdyby někdo urážel nás? Také nevidíte moc rádi, když slyšíte nějaký předsudek o Češích, ne? Tak proč se tomu smát u jiných národů? Nebo takhle, zasmát se můžeme, ale proč to aktivně a takhle veřejně podporovat? Zvláště když už to je více urážka než vtip. A mezi námi, na Wattpadu je to zakázáno.

Spoustu lidí si neuvědomuje, že i když jim něco vadí a snaží se to za každou cenu zesměšnit, pokud ta parodie není alespoň trochu na úrovni, mnohem více tím zesměšňují sami sebe. Proč? Protože tím, že vytvoříte parodii, která má ještě menší literární hodnotu než originál, bojovali jste proti ohni dalším ohněm. Zdálo se vám něco hrozné? Gratuluji, právě jste vytvořili ještě něco horšího. Jste spokojení?

Neznamená to, že se někdo tak špatným parodiím nesměje. A možná to nejsou úplně neinteligentní lidé. Jen třeba nemají tolik zkušeností se čtením, nebo prostě nejsou moc vyspělí, ať už z jakéhokoli důvodu. Ale opravdu chcete psát parodie jen pro tuto skupinu. A opravdu vás doopravdy potěší jejich „super, vtipné"? Stejně jako u psaní vážně míněných příběhů by vám mělo v ideálním případě jít i o něco více než jen o pomíjivou slávu a počet hvězdiček nebo komentářů.

A jak by podle mě tedy měla vypadat dobrá parodie? Především by měla splňovat základní podmínky parodie, tedy by především měla skutečně kritizovat a poukazovat na chyby, měla by být promyšlená a měla by být i něčím více než hloupostí na pobavení. Měla by přimět člověka přemýšlet, jestli náhodou stejnou chybu nedělá i on sám, jestli ta parodie neúmyslně není i o něm.

A snad ještě poslední věc, „je to parodie" by nemělo být využíváno jako výmluva, když se vám příběh nepovede. Vážně míněný příběh a parodie totiž vypadají úplně jinak a ten rozdíl musí být znát. Ano, musí to jít poznat i jinak, než že napíšete, že je to parodie. U parodií je to totiž tak absurdní a přehnané, že to prostě nemůže být myšleno vážně.

Tady bych to asi ukončila, protože už nemám co dodat. Dám proto prostor vám, můžete klidně něco dodat nebo tak. Chtěla bych jen na závěr říct, že to není psané v afektu a dobře si uvědomuji, že některé věci možná vyznívají útočně, ale nechtěla jsem nikoho urazit, jen vysvětlit, jak to vidím a vysvětlit, proč si myslím, co je špatně a co správně.

A ještě nekončíme, jen dodám, že další část bude snad naposledy o psací aplikaci, protože jsem dostala podnět od jedné čtenářky.




Rady do větruKde žijí příběhy. Začni objevovat