Kapitel 17 - Bästavän och syrran? Åh gud

782 34 5
                                    

Selmas perspektiv

Jag har nästan precis kommit hem från skolan. Som varje måndag går varje lektion extra långsamt och det enda man kan tänka på är hur otroligt skön ens säng är och hur mycket man saknar den. Just nu sitter jag vid köksbordet och äter en toast som jag nyss fixat själv. Framför mig på bordet står även ett glas med apelsinjuice med ett sugrör i. Från min mobil hörs ljudet av Shawn Mendes nya låt In My Blood. Då och då när jag inte har en bit av min toast i munnen sjunger jag med till låten. Shawn är en av mina favoritartister och jag skulle verkligen kunna göra vad som helst för att få se honom live eller för att få träffa honom. Och jag menar verkligen vad som helst. 

"Selma" hör jag hur Felix ropar från ytterdörren. Han stänger igen dörren en aning hårdare än vad han brukar och jag tittar förvånande bort mot dörröppningen. Även fast jag än så länge inte ser honom känner jag på mig att han ser ganska irriterad ut. "Köket" ropar jag högt tillbaka och sedan hörs arga steg i hallen. Felix kommer in till mig i köket och jag tittar på honom med en frågande blick. "Vad har hänt?" frågar jag oroligt. Felix brukar aldrig bete sig såhär när han kommer hem från skolan. Jag har aldrig sett honom såhär upprörd. Han brukar nästan alltid vara så glad och fylld av energi när han kommer hem från skolan, även på måndagar. Men idag är han helt annorlunda än vad han normalt brukar vara. 

"Du" svarar han och lutar sig mot diskbänken. "Sluta vara så snygg!" fortsätter han och jag spärrar chockat upp mina ögon. Vad exakt sa Felix nyss? What the fuck? Va va va? Nu är jag väldigt chockad och förvånad och jag vet inte vad. Detta var jag verkligen inte beredd på. "Ursäkta?" frågar jag och lägger mitt huvud på sne. Nu vill jag verkligen ha en förklaring till dethär för jag förstår inte ett skit. 

"Vad du nu än gör på morgonen - bara sluta med det!" säger han och drar frustrerat sin hand genom håret. Jag märker på honom att han är en smula frustrerad men om jag ska vara ärlig förstår jag inte ett knyst av vad han försöker säga eller försöker få fram till mig. Jag fortsätter att titta på honom med en oförstående blick och väntar på fortsättningen av hans story. 

"Sluta vara så otroligt attraktiv, rolig, smart-" fortsätter han men jag avbryter honom mitt i meningen. Det räcker nu. Nu får han faktiskt förklara vad som har hänt istället för att bara mumla om massa annat. Jag förstår faktiskt inte. "Felix, lugna ner dig!" säger jag med en hög röst. "Kan du snälla förklara för mig vad exakt ditt lilla utbrott handlar om?". 

Han suckar och tittar ut genom köksfönstret. "En av mina vänner kallade dig skitsnygg" mumlar han så tyst att det nästan är ohörbart. Jag skrattar till lite och han vänder blicken mot mig. "Okej, så en av dina vänner gav mig en komplimang, är det så illa?" frågar jag och skrattar till lite ännu en gång. Ska jag vara ärlig förstår jag fortfarande inte varför han är så upprörd. Jag menar, borde han inte vara glad för min skull om folk tycker jag ser bra ut? Det kan kanske bero på att han bryr sig om mig och är ganska överbeskyddande. Men jag kan verkligen inte klura ut det. 

"Nej det är inte illa men" börjar han men blir sedan tyst. Jag granskar hans blick ett tag innan jag sedan börjar prata igen. "Vem var det ens" frågar jag nyfiket. Om jag nu har fått reda på att en av hans vänner tycker jag är snygg så vill jag faktiskt få reda på vem det är också. Jag tycker faktiskt att jag förtjänar att veta det.

"Min bästavän, Oscar who wants to fuck my sister Enestad" säger han en smula irriterat. Jag börjar skratta åter igen, fast denna gången skrattar jag väldigt mycket. Jag skrattar dels på grund av hur han sa det senaste och dels för att det gjorde mig väldigt glad att det var Oscar. Jag känner hur det pirrar till lite i min mage vid tanken av Oscar. 

"Jag tycker dock det var ganska gulligt av honom att säga så" säger jag och Felix tittar fort mot mig. Han ögon är något större än vad de brukar vara. "Du tycker han är skitsnygg också va?" frågar han och jag kan inte hjälpa att le. "Åh herregud" säger han och börjar gå runt i en cirkel på köksgolvet. "Min syrra och min bästavän, jag kommer dö" säger han och jag börjar skratta åter igen. "Men nej, bara för att jag har en crush på Oscar-" börjar jag men Felix röst avbryter mig. 

"Du gillar honom med?" frågar han en aning chockat. Åter igen leker ett brett leende på mina läppar och han drar handen genom sitt hår ännu en gång. 

"Åh gud".

//
tycker faktiskt detta kapitlet blev skitgulligt och bra hihi
om ni tyckte det får ni gärna kommentera och rösta :) 
och btw kommer det komma flera sånna här kapitel under denna bokens gång bc I love cute things :)) 
puss och kram skumbanan

KILLEN I TREAN | OE Donde viven las historias. Descúbrelo ahora