Kapitel 19 - dress code 2.0

861 26 2
                                    

Selmas perspektiv

Någon timme efter mitt lilla möte med Oscar och Felix i vår tvättstuga slår jag åter igen upp mina ögonlock. En liten gäspning slinker ur min mun och jag sträcker på både armar och ben. Gud vad jag verkligen hade behövt sova längre idag. Och egentligen hade jag kunnat sova lite längre men nu är klockan strax efter 9 och då känner jag att jag lika väl kan gå upp.

Innan jag lämnar mitt rum går jag till min garderob och rycker ner min vita, fluffiga morgonrock som jag sedan virar runt min småkyliga kropp. När jag kommer ut till hallen är det precis lika knäpptyst som det var inatt när jag gick upp. 'Kontsigt' tänker jag för mig själv när jag går förbi Felix rum. Dörren står på glänt så jag kikar in försiktigt, ovetande om vad som kan finnas där inne. Det är tomt på människor det är en sak som är säker.

Jag lämnar dörröppningen till Felix rum och går ner till köket istället. De kanske sitter och käkar frukost? Ganska snabbt när jag tar mig ner för trappan förstår jag att jag är helt ensam i huset. Inte ens Max är hemma. På köksbordet ser jag en lapp som jag antar är menad åt mig så jag går fram för att läsa den.

SELMA !!
jag och boysen ska bara ut på ett litet ärende men vi är tillbaka strax, Max drog till en kompis och våra föräldrar skulle ut någonstans. i made you breakfast som står i kylen (Oscar sa att man ska göra allt för att göra en tjej glad när hon har mens såååååååå heh)
kramis <3

Jag ler för mig själv när jag läser lappen. Så gulligt av Felix att han har gjort frukost och så gulligt av Oscar att han vet hur jobbigt det kan vara när en tjej har mens. Från kylskåpet plockar jag fram skålen som Felix har gjort till mig. Fruktsallad. Det jag älskar mest. Både Oscar och Felix är ju helt underbara.

Jag sätter mig ner vid köksbordet med skålen framför mig och en liten sked i högsta hugg. Under tiden jag äter fruktsalladen scrollar jag igenom Instagramflödet och skickar några snaps på Snapchat. När jag har ätit upp allt ler jag mätt och belåten innan jag ställer in sakerna i diskmaskinen. Jag tittar ut genom fönstret och det ser ut som om det är ganska varmt ute. Jag blir lite småsugen på att gå ut och springa lite innan killarna kommer tillbaka och sedan kanske köra ett litet styrkepass på det.

Jag småjoggar upp för trappan och tillbaka in till mitt rum. På bara några minuter lyckas jag ta på mig mina shorts och en träningströja från Nike. Jag småjoggar tillbaka ner till nedervåningen igen och drar på mig mina löparskor. När jag har låst dörren efter mig pluggar jag in mina hörlurar i öronen och sätter på musiken och börjar springa.

Jag brukar tycka om att träna då och då. Speciellt när det är varmt ute, då blir jag extra motiverad till att gå ut och springa. När hösten och vintern närmar sig kommer jag förmodligen köra inomhus på ett löpband på något gym men så länge det fungerar kommer jag springa utomhus.

Min springruda varar i ungefär 10 minuter och sedan är jag tillbaka hemma igen. Man känner sig så frisk och pigg när man går upp och tränar direkt på morgonen. Man får liksom en helt annan start på dagen än vad man normalt får.

"Hallå?" ropar jag när jag kliver in genom ytterdörren igen men får inget svar. Jag suckar svagt och går sedan in till vardagsrummet för att köra igenom mitt lilla styrkeprogram. Jag lär förmodligen hinna klar med det och även hinna duscha innan killarna kommer tillbaka så det är bra. Jag rullar ut min Yoga-matta och sätter igång med min träning. Efter bara några övningar blir jag så varm att jag tar av mig min tröja och kör nu endast i sport-bh och mina shorts.

Jag vet att Felix och hans vänner kan komma hem när som helst men jag lär väl hinna trä på mig min tröja igen innan de kommer in till mig.

När jag står i plankan hör jag hur någon ytterdörren och hallen fylls med killröster. Innan jag ens har hunnit fram till min tröja som ligger på vardagsrumsbordet har Oscar och Felix och de andra kommit in till mig. Jag skyndar mig med att ta på mig min tröja igen medan jag känner hur killarnas blickar bränner i ryggen.

"Hej" säger jag när jag har vänt mig om och fått på mig tröjan ordentligt igen. "Hello där fitness girl" säger Felix och ler mot mig. Jag vinkar lite mot honom och småskrattar sedan lite.

"Vi grabbar ska dra ut på fest ikväll och vi undrar om du vill joina?" frågar Felix och jag sätter mig ner i soffan. Jag tvivlar och velar ett tag men nickar tillslut. Alla killar skiner upp som solar när jag svarar ja men Oscar lyser starkast. Det gör mig glad att se deras reaktioner, men främst Oscars, när jag svarar ja.

"Great" säger Felix och killarna lämnar mig ensam i vardagsrummet igen. Okej så, jag ska alltså på fest med min brorsa, crush och deras vänner, detta kan bli en väldigt intressant upplevelse. Frågan är väl bara vad jag ska ha på mig. Denna inbjudan kom ju lite plötsligt så just nu har jag absolut ingen aning om vad jag ska ha på mig.

några timmar senare..

Det är äntligen kväll och vi ska dra mot festen vilken sekund som helst nu. Jag har satt på mig en svart och tight klänning som jag verkligen är störtkär i, om man nu kan vara kär i ett klädesplagg.

När jag kommer ner för trappan till hallen där killarna väntar på mig får jag en grå hoodie kastad på mig av ingen mindre än Felix. Jag tittar frågandes på honom och sedan på hoodien. "Sätt på dig den" säger han och jag rynkar på pannan. "Vad är det för fel med det jag har på mig?"

"Sätt på dig denna" kastar en oversized hoodie mot henne

"Vad är fel med det jag har på mig?"

"inget, din klänning är bara lite kort Selma"

"vi ska ju på en fest?" kastar tillbaka hoodien till honom.

"ja, och det innebär att mitt uppdrag är att hålla kåta killar borta från dig"

"jag kan ta hand om mig själv felix, jag är ingen bebis"

"du kommer inte dansa ikväll young lady, du kommer sitta med mig och killarna hela kvällen"

"men-"

"INGA MEN"

KILLEN I TREAN | OE Where stories live. Discover now