Selmas perspektiv
Klockan är 04.35 på morgonen när jag slår upp ögonlocken. Inte för att min klocka har ringt och det är dags att gå upp - utan för något annat. Ni vet den där känslan, när man vet att man har fått sin mens och förmodligen mensat igenom en hel del och det har blivit en fläck på lakanet. Den känslan skriker nästan inombords. Med en irriterad suck reser jag mig upp och precis som jag anade syns en svag röd fläck på mitt vita lakan. Wonderful, just wonderful. När jag ska resa mig från sängen trasslar mina fötter in sig i täcket och jag - väldigt klumpigt - trillar ner från sängen och landar med en duns på golvet. "Men helvete" mumlar jag smått irriterat för mig själv. Det räcker liksom inte med att helvetesveckan har börjat utan jag lyckas även trilla ner från sängen. Undrar vad som kommer härnäst. Tyst som en mus tassar jag ut från mitt rum och in till toaletten på övervåningen.
När jag har tryckt på lampknappen tar jag en minut för att titta på mig själv i spegeln. Jag beundrar mig själv i någon minut innan jag sedan kommer på varför jag är uppe såhär tidigt på en lördag morgon. Jag gör det vanliga man brukar göra när man precis har fått veckans första mens och sedan tassar jag tyst tillbaka till mitt rum igen. Trots att min kropp skriker efter sömn drar jag av lakanet från min säng, byter byxor och tar upp lakanet och mina smutsiga byxor i famnen. Det känns skönare att ta tag i det direkt än att vänta och behöva göra det direkt när man vaknar och ska gå upp morgonen.
Det är nästan läskigt tyst på övervåningen när jag går ut igen. Det är så tyst att man hade kunnat höra en knappnål falla till marken på flera meters avstånd. Jag försöker att inte tänka på vad som brukar finnas i mörker när man tittar på skräckfilmer och lämnar sedan mitt rum. Jag går förbi Felix rum där han och några av hans vänner, inklusive Oscar heheheh, har en sleepover. Jag fortsätter bort mot tvättstugan och på grund av mörkret tar det ett tag innan jag äntligen lyckas hitta lampknappen.
Jag tänder lampan i tvättstugan och slänger sedan in tvätten i tvättmaskinen.
"Selma?"
Den plötsliga rösten får mig att hoppa till och jag vänder mig skrämt om. Till min förvåning står både Felix och Oscar i dörröppningen och tittar frågande på mig. "Varför är du uppe såhär tidigt på en lördag? Och tvättar? Du är väl inte full" säger Felix oroligt och tar några steg närmre mig, Oscar följer efter. Jag har aldrig direkt snackat om mens med killar förut och har ingen aning hur dessa två skulle reagera ifall jag tar upp ämnet. Vissa killar äcklas ju något extremt mycket över det.
"Jag..ehm..öh..fan" jag fumlar med orden och får inte fram något vettigt alls. Tillslut ger jag upp och låter en irriterad suck lämna mina läppar. Jag är egentligen ganska avslappnad när det gäller mens osv men eftersom detta är första gången ämnet kommer upp när jag är med dessa killarna så känns det faktiskt lite skumt.
"Jag tror jag förstår vad detta handlar om" säger Oscar och blinkar med ena ögat mot mig vilket får mina kinder att få en rödare nyans. Felix tittar på Oscar, sen på mig och sedan tillbaka på Oscar igen. "Okej, great, nu är jag den enda som inte förstår något här" säger han vilket får både mig och Oscar att dö av skratt.
"Hon har the week you know" säger Oscar och klappar Felix på axeln. Felix ser ut som om han inte förstod ett enda ord av vad Oscar nyss sa. "Vänta lite, va? The Week? Är det något jag borde veta vad det är?" frågar han medan hans blick pendlar mellan mig och Oscar. "Hon har sin mens" säger Oscar kort och jag börjar skratta ännu mer än tidigare.
"Ahaaaaaaaaaaaaaaaaaaa" säger Felix och ler lite generat. Han kliar sig nervöst på bakhuvudet men jag har fortfarande ett leende på läpparna. "Du kan inte mena att det tog så lång tid för dig att räkna ut det?" säger jag och gör allt vad jag kan för att kväva mitt skratt som är påväg att bryta ut igen. Han skrattar nervöst och nickar sedan långsamt.
Jag och Oscar utbyter blickar och han ler brett mot mig. Det gjorde mig väldigt glad över att han faktiskt var så natural med det och inte verkade vara ett dugg äcklad.
För varje dag som går får han mitt hjärta att bulta ännu lite mer för honom. Det är precis som om han visar nya saker av sig själv varje dag som bara får mig att falla mer och mer för honom, och fort faller jag också. Jag kan inte minnas senaste gången jag har börjat gilla en person såhär fort - och såhär mycket.
"Behöver du hjälp med något?" frågar Oscar efter ett tag. Jag skakar på huvudet långsamt. "Nej det är lugnt, jag ska bara gå och lägga mig igen nu, men tack ändå" svarar jag honom och ler tacksamt mot honom. Han ler tillbaka med ett stort leende.
"Okej lovebirds nu behöver vi alla sova innan det slutar med att ni kysser varandra framför mina ögon, jag har liksom inte tagit in detta än" säger Felix och jag börjar skratta igen. Det var väldigt vad mycket skratt jag har fått fram på en väldigt kort tid. "Tagit in vadå?" frågar jag honom och lägger armarna i kors. Detta kan bli intressant. "Öh, whatever, kom Oscar" säger Felix och drar med sig Oscar ut från tvättstugan.
Jag trycker igång tvättmaskinen och smyger sedan bort mot mitt rum igen. Ett brett leende leker över mina läppar när jag tar mig bort mot rummet. Precis innan jag har tryckt ner handtaget på min dörr hör jag en röst bakom mig. "Selma". Jag vänder mig om och ser Oscar stå utanför Felix dörr. "Ah?" säger jag tyst. "Godnatt". Hans ord får mig att le ännu bredare och fjärilarna blir som galna inom mig. "Godnatt Oscar" säger jag och sedan går vi in till vars ett rum.
Oh boy vad jag har fallit för den killen asså.
//
hejsan
själv älskar jag att läsa om sånna här period moments så hihi jag hoppas att ni tyckte om det :))
BTW om jag skulle skriva en bok med Shawn Mendes som en av huvudpersonerna, skulle ni tycka om det? ;)
puss och kram skumbanan
VOCÊ ESTÁ LENDO
KILLEN I TREAN | OE
FanficNär Selma flyttar ner från Kiruna till Stockholm händer mycket i hennes liv på en och samma gång. Dock blir förändringen av hennes liv till något positivt. Helt ny livsstil, ny skola, nya vänner men framförallt, en ny crush - på killen i trean. Det...