Selmas perspektiv
Dag nummer två på Mallorca har nyss börjat. Jag ligger kvar i sängen och scrollar lite på Instagram men Oscar, som var ovanligt morgonpigg idag, har redan gått upp. Klockan är strax efter 9. Solens strålar letar sig igenom de små springorna vid gardinerna. Det är ganska varmt i rummet och jag ser att Oscar har öppnat upp fönstret i sovrummet för att det ska kyla ner rummet lite.
"Godmorgon snäckan" säger Oscar och jag tittar upp från min mobil och ler mot honom. Han har aldrig tidigare kallat mig för 'snäckan' men jag gillar det. Verkligen. Det låter så gulligt att kalla någon för snäckan.
"Godmorgon Oscar" säger jag och sträcker på mig. "Vad har vi på schemat idag då?" frågar jag och hoppar ner från sängen. Jag går bort till min lilla garderob och börjar leta upp en outfit i väntan på att Oscar ska svara. Jag behöver ju få reda på vad vi ska göra idag för att jag ska kunna bestämma outfit.
"Hallå?"
Jag vänder mig om när han bara har stått tyst i ett bra tag. "Kan du svara?" säger jag och lägger mina armar i kors över bröstet. Han småskrattar lite och jag tittar oförstående på honom. "Vad är det?" frågar jag.
"Du är bara så himla fin så jag tappade alla mina ord" säger han med ett leende. Jag känner hur mina kinder hettas upp och tittar ner mot golvet. Han vet precis hur han ska göra för att få mig svag. Det är väll en av de saker som jag gillar med Oscar samtidigt som det skrämmer mig en del. Vem vet, en dag kanske han kan vända den egenskapen emot mig? Fast det tror jag inte direkt att han skulle göra. Han känns inte som en sådan person.
"Du och jag ska ut och shoppa" säger han tillslut och hela jag skiner upp som en stor sol. En av mina favoritsaker att göra är just att shoppa. Och att shoppa utomlands är ännu bättre! Jag snurrar ett halvt varv och rotar runt i garderoben efter något att ha på mig. "Så jag tänker att vi drar ner och käkar frukost och sen drar vi ut på stan" säger Oscar och jag nickar. Från garderoben plockar jag fram en vit sommarklänning. "What about this one?" frågar jag Oscar och han skrattar. Jag snurrar ett halvt varv igen och tittar undrande på honom.
"Att du ber mig om hjälp trodde jag aldrig, jag är inte lika into mode som du är, när det gäller tjejmode då" säger han och skrattar. Jag himlar med ögonen och tar sedan av mig min pyjamas. "Eller går du bara sådär" säger han och skrattar åter igen. Jag ger honom en bitchblick. Han tror att jag skulle vilja gå i underkläder på stan. Eller jag kanske borde göra det, för att reta upp honom. Fast nä.
"Ha ha, what a komiker vi har här" säger jag ironiskt och trär sedan på mig klänningen. Jag går fram till spegeln och snurrar ett varv. Denna klänningen är verkligen en av mina stora favoriter så jag är väldigt nöjd med denna outfiten. När jag börjar borsta mitt hår framför spegeln suckar Oscar otåligt. "Kan du inte bara komma, du behöver inte fixa dig, du är fin som du är" säger han och jag ler mot mig själv i spegeln. "Du är bara för underbar, men mitt hår måste fixas" säger jag och småskrattar medan jag fortsätter att dra hårborsten genom mitt smått rufsiga hår.
Jag lägger ner hårborsten på sängen och går sedan bort till Oscar som står och väntar i dörröppningen. "Äntligen, det där tog ett halvår ju" säger Oscar och vi lämnar hotellrummet. "Du ska vara glad att jag inte sminkade mig" säger jag och rättar till min väska på axeln.
Vi tar oss bort till hissarna och ner till restaurangen på hotellet. Min mage kurrar till nästan precis när vi kommit fram till restaurangen, perfekt timing. Oscar skrattar till lite bredvid mig och jag slår till honom löst på sidan. Vi går bort mot bordet där frukosten står framdukad. Jag plockar på mig en tallrik med olika bär, frukter, pannkakor och en macka med leverpastej.
Oscar tar inte alls lika mycket mat som mig så han sätter sig ned vid ett av borden så länge. När jag kommer fram till honom tittar han skumt på mig. "Vad?" frågar jag och sätter mig ner på stolen mittemot honom. "Jag har aldrig sett en tjej ta upp så mycket mat förr" säger han och tittar chockat ner på min tallrik. "Är det dåligt eller?" frågar jag och börjar käka min frukost. Han skakar på huvudet. "Nejdå, inte alls, jag gillar det!" utbrister han och jag ler mot honom. "Så bra".
Vi fortsätter att äta vår frukost och prata om allt möjligt mellan himmel och jord. Såklart äter Oscar upp före mig eftersom jag tog mer mat på min tallrik. Han sitter och beundrar mig medan jag fortsätter att äta. "Wow, du är bara fantastisk" säger han och jag småskrattar. "Du är inte så dum du heller".
När vi har käkat färdigt plockar vi undan våra saker och går sedan ut i den sköna solen. Det är otroligt varmt ute och när jag tittar bort mot stranden ser jag att den nästan är helt proppfull med folk i alla möjliga åldrar. Vissa badar medan andra bara solar.
"Vi kanske kan dra till stranden senare?" föreslår jag och Oscar nickar. "Det låter som en bra idé" säger han och flätar ihop våra fingrar med varandra. Hand i hand går vi genom Mallorcas gator på jakt efter något ställe att shoppa på. Längre bort på gatan ser jag en liten butik som väcker mitt intresse. Jag pekar bort mot den och Oscar nickar. "Den ser bra ut" säger han och vi fortsätter gå.
På vägen möter vi två tjejer som tittar väldigt mycket på oss. Eller snarare, mig.
"Ew, did you see how ugly that girl was?" säger den ena tjejen till den andra strax efter de har passerat oss. "Yeah I know, poor boy, I mean he was a good looking one" säger den andra tjejen.
Jag försöker skaka av mig deras ord men Oscar stannar tvärt. Han vänder sig om och börjar gå efter de två tjejerna. Eftersom våra händer är ihopflätade har jag inget annat val än att följa efter.
"Ey girls!" ropar Oscar och de två tjejerna stannar till. De vänder sig om och börjar le ganska stort när de se Oscar komma emot dem. "Hello" säger en av tjejerna. "Don't you ever say to my girlfriend that she's ugly. Because that's just a lie. Don't you ever call anyone ugly because there are no such thing as an ugly girl, okay? So just quit" säger Oscar och jag ler stolt. Hur kan jag ens ha hittat en sån fin kille som Oscar. Han är helt enkelt världens underbaraste utan tvekan.
VOUS LISEZ
KILLEN I TREAN | OE
FanfictionNär Selma flyttar ner från Kiruna till Stockholm händer mycket i hennes liv på en och samma gång. Dock blir förändringen av hennes liv till något positivt. Helt ny livsstil, ny skola, nya vänner men framförallt, en ny crush - på killen i trean. Det...